تصور کنید پاول دورف مرد مشهور این روزهای دنیای مجازی و مدیرعامل تلگرام برای سفری مثلا تفریحی به ایران می‌آمد و در آستانه خروج از کشور بازداشت می‌شد.

هفته گذشته، پاول دورف، بنیان‌گذار و مدیرعامل تلگرام، هنگام خروج از جت شخصی خود در فرودگاه لو بورژه در حومه پاریس توسط پلیس فرانسه دستگیر شد؛ خبری که به‌سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد و حاشیه‌های فراوانی را ایجاد کرد.

دورف پس از دستگیری، در رابطه با ۱۲ اتهام مختلف از جمله اداره کردن یک سکوی آنلاین که برای معاملات نامشروع یک گروه تبهکار استفاده می‌شود و همچنین همدستی در توزیع مجرمانه و سازمان‌یافته تصاویر جنسی کودکان و قاچاق مواد مخدر، کلاهبرداری و پولشویی مورد بازجویی قرار گرفت. 

در این بین اما هیچ کشور غربی نه تنها به خودش اجازه ابراز نگرانی درباره سرکوب آزادی بیان و حقوق بشر در فرانسه را نداد، بلکه جملگی تاکید کردند که تلگرام باید قوانین کشور‌ها را رعایت کند.

امانوئل مکرون هم به عنوان عالی‌ترین مقام سیاسی کشوری که دروف در آن دستگیر شده، پس از این اتفاق گفت "فرانسه کشوری است که در آن "تفکیک قوا" وجود دارد" و با گفتن این جمله از توضیح بیشتر درباره آن شانه خالی کرد تا اینکه دادگاه فرانسه در نهایت، بنیانگذار تلگرام را با قرار وثیقه ۵ میلیون یورویی آزاد اما او را تا زمان تکمیل تحقیقات و صدور حکم نهایی، از خاک فرانسه "ممنوع‌الخروج" کرد.

شبکه‌های اجتماعی سالهاست برای جلب اعتماد مخاطبان، پروتکل‌های سختگیرانه‌ای را در رقابت با یکدیگر برای حفظ حریم خصوصی کاربران وضع کرده‌اند که این مسئله، دولت‌های مختلف را با چالش جدیدی در عرصه حکمرانی مواجه کرده‌ و از سوی دیگر، حریم امنی را نیز برای فعالیت مجرمانه برخی افراد و گروه‌های غیرقانونی فراهم آورده؛ تا جاییکه مجله آلمانی اشپیگل در گزارشی که ژوئن ۲۰۲۱ منتشر کرد، تلگرام را یک امپراتوری تاریک و خطرناک‌ترین پیام‌رسان و در حکم یک «دارک‌وب» در جیب کاربران توصیف کرد.

چالش شبکه‌های اجتماعی با دولت‌ها و اصرار آنها بر حفظ محرمانگی کاربران خود [برای اعتباربخشی به خودشان در مقابل سایر رقبا] باعث شده برخی از آنها با حکم دادگاه، به صورت محدود یا نامحدود از ادامه فعالیت در برخی کشورها منع شده و در اصطلاح عامیانه، "فیلتر" شوند. ترکیه، روسیه، چین، فرانسه، آمریکا و ایران از جمله کشورهایی هستند که فعالیت حداقل یکی از شبکه‌های اجتماعی خارجی به صورت مقطعی یا برای طولانی‌مدت در آنها ممنوع شده است. چالش اتحادیه اروپا با فیس‌بوک و شرکت متا و چالش آمریکا با تیک‌تاک جزو موارد جدیدی است که با برد رسانه‌ای زیادی نیز همراه شد.

در تازه‌ترین مورد هم «الکساندر دمورائس» قاضی دیوان عالی برزیل با بیان اینکه «ایلان ماسک» مالک شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) به حاکمیت برزیل بی‌احترامی کرده و خود را نهادی فراملی و مصون از قوانین هر کشور معرفی می‌کند، حکم مسدود شدن این شبکه اجتماعی را در برزیل صادر کرده است.

تا اینجای کار، انتقادی متوجه دولت‌ها نیست چراکه موقعیت فراملی شبکه‌های اجتماعی، حاکمیت کشور‌ها را زیر سوال برده و مدیران شبکه‌های اجتماعی نیز متوجه شده‌اند که دیگر نقض حاکمیت دولت‌ها برای آنها بدون هزینه نیست و چالش‌های حقوقی جدی در انتظار آنهاست. بازداشت پاول دورف، تهدید قضایی ایلان ماسک و تهدید مارک زاکربرگ توسط ترامپ در کتاب جدید خود نشان از آغاز دوران جدیدی دارد که دیگر در آن اصل آزادی بیان و حفظ حریم شخصی، سپر مناسبی برای ایجاد بسترهای ارتباطی بدون نظارت دولت‌ها نیست. 

اما آنچه در این میان قابل‌تامل است موضع دوگانه کشورهای غربی در قبال محدودیت‌هایی است که در رابطه با فعالیت شبکه‌های اجتماعی در کشورهای مختلف جهان اعمال می‌شود؛ موضع‌گیری دوگانه‌ای که باعث شده بازداشت مدیرعامل تلگرام در فرانسه‌ی مهد آزادی بیان و ممنوع‌الخروج کردن او، یک اقدام قانونی در جهت صیانت از امنیت و حاکمیت ملی فرانسه تفسیر شود و محدود کردن فعالیت این پیام‌رسان در ایران، اقدامی ضدحقوق‌بشری در جهت مقابله با آزادی بیان و جریان آزاد اطلاعات!

حالا تصور کنید اگر بجای محدود کردن پیام‌رسانی که در ایران دفتر هم ندارد، خود مدیرعامل آن در ایران بازداشت می‌شد، واکنش‌های بین‌المللی به این اقدام چه بود؟ آیا رئیس‌جمهور فرانسه همانطورکه درمورد بازداشت دروف گفت که "فرانسه کشوری است که در آن تفکیک قوا وجود دارد"، این بار هم از پرداختن به موضوعی که به او مربوط نیست و دخالت در امور داخلی ایران امتناع می‌کرد یا اینکه خود را پرچمدار حمایت از آزادی بیان در اروپا نشان می‌داد؟ آمریکا و اتحادیه اروپا چه؟ آیا همانطورکه اکنون پشت فرانسه ایستاده‌اند، از تصمیم ایران نیز حمایت می‌کردند یا اینکه آن را نمونه دیگری از سرکوب آزادی بیان در ایران معرفی می‌کردند؟ درمورد نهادهای به اصطلاح حقوق بشری نیز اگر سکوت کنیم، بهتر است!

خبرنگار: محمدحسین نیکخوی‌متین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آیدین
۱۱:۴۱ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
چه چهره جذابی ؛
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
اخه توریستم نمیاد ایران چه برسه به این. با این حجم از فسادی که مسئولین تو کشور ساختن و فیلترینگ همه چیز و گرونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
با این حجم از فساد و فحشایی که توی تلگرام وجود داره این آقا هیچ وقت اجازه ورود به ایران نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
فقط سطح فکری ها رو ......
خود تحقیری ها رو .....
پرت بودن هارو .....
واقعا واسه کشورم متاسفم که به جای درک و فهم و رشد فکری ‌و .... شده محل چنین تفکرات سطح پایینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
در سال چند تا توریست اروپایی و آمریکایی از ایران بازدید میکنه؟ خیلی کمن. ارتباط ما با دنیا خیلی ضعیفه، حتی با کشور های همسایه خودمون هم روابط جالبی نداریم و چشم دیدن مارو ندارن.
United States of America
ناشناس
۲۱:۵۴ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
صهیونیست ها دشمن اصلی ایران هستند برای راز بقا که تمام رسانه ها، دولتها، خائنین، فارسی بلدها، دیپلماتها مزدورش هستند. ایران تنها کشوری است که بیش از ۷۰ کشور رسانه فارسی زبان معاند علیه ایران دارند و با پخش ماهواره رایگان ایران را در صحنه دفاع نگه می دارد ولی ایران کم کاری می کند در فرصتهای فراوانی که در نابودی صهیونیست ها داشته و دارد. مثال حمله ایران وعده صادق که کمتر از تصادف یک پراید جان یا هزینه گرفت عوض از بین بردن نصف صنعتشان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
دلیل دفاع کردن ایران از فردی که کل جوانان ما را مسموم و نابود میکند چیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
در اینکه غرب دشمن کشورهای مستقل است حرفی نیست. در اینکه غرب خودخواه و نه حقیقت خواه است حرفی نیست و کاملا روشنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
اگر دورف در ایران دستگیر میشد از فضای مجازی گرفته تا خبر گذاریهای مختلف سایتهای مختلف شبکه های ماهواره‌ای از امریکا واروپا گرفته تا قبایل ادمخوار بائو‌بائو در افریقا همه بر علیه ایران موضع میگرفتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
چرا افغانی ها اخراج نمی شوند.
چرا به خواست ملت ایران توجه نمی شود
چرا ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
چون حجاب مهمه سوریه و لبنان مهمه مردم کیلو چندن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
چرا مش غلامرضا زمین‌های ما را شخم کرده ؟ چرا ماشین همسایه ما پنجر شده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
تازه خدا رحم کرده کربلا آنها آزاد نکردند اگر کربلا آنها آزاد می‌کردند ۱۰۰متر ۱۰۰متر سرگردنه می‌زدند عوارضی برای پول درست می‌کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
اراجیف نگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
اول باید ببینیم خودمان با خودمان چند چند هستیم بعد به اگر برسیم
Iran (Islamic Republic of)
حرف حساب
۱۹:۴۲ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
در جواب دوستی که نوشته : "اول از همه شما نباید کشور مارا با کشورهای پیشرفته مقایسه کنی ما فقط تو داشتن نفت و گاز اولیم وگرنه باید با مصر والجزایر مقایسه بشیم بعدشم اونا مگه دیوونه باشند بیان ایران مردم دنیا ایران گریز شدن خیالت راحت "
یه نصیحت برادرانه : شما اگه کنکور ارشد یا دکتری شرکت کردی مطلقا تست های استعداد تحصیلی ، بخصوص درک مطلبش رو نزن عزیز دل .. راست برو سراغ تستای باقی درسا .. نمرت بهتر میشه ... دوستانه و برادرانه میگم بهت ...
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۲۹ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
مگر غربیها در مورد فلسطینی ها به آزادی و حقوق بشر و چیزهای دیگر اهمیتی دادند که حالا بخواهند اینجا رفتار متفاوتی داشته باشند. میدان جنگ است و رسانه به عنوان اولین ابزار برای فریب استفاده می شود. اولین قانون در کتاب هنر جنگ. "جنگ بر خدعه و فریب استوار است". غربیها رسانه رو به عنوان اولین ابزار جنگی استفاده می کنند. چیزی به نام حقوق بشر و آزادی بیان و ... در غرب وجود ندارد. تبلیغ فسادهای جنسی بنام آزادی هم بخشی از کسب درآمدی است که بعد از برده داری بزرگترین منبع مالی به حساب آمده و زنان استثمار می شوند. در واقع تجارت فحشا است.
Iran (Islamic Republic of)
حرف حساب
۱۹:۲۵ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
در جواب ناشناسی که نوشته : "اول از همه شما نباید کشور مارا با کشورهای پیشرفته مقایسه کنی ما فقط تو داشتن نفت و گاز اولیم وگرنه باید با مصر والجزایر مقایسه بشیم بعدشم اونا مگه دیوونه باشند بیان ایران مردم دنیا ایران گریز شدن خیالت راحت "

اصلا موندم که می فهمی چی گفتی ؟ اولا در مثل مناقشه نیست .. مسئله نویسنده اصلا این نیست که کی میاد ایران یا کی نمیاد ... ثانیا مث این می مونه که بگی ابلیس جنه با آدما مقایسه نکن .. چه ربطی داره ، داره میگه حسودی بده چه از جن چه از انس ... والا به خدا نمی فهمم تو مدرسه چی بهت یاد دادن .. یه منطق ساده درکش برات اینقدر سخته ؟ بعدشم 38 نفر لایک کردن این رو ؟؟؟ یعنی باشگاه 38 تا خواننده با این سطح درک منطقی داره ؟؟؟ از این جهت خدا جدی عاقبت این کشور رو بخیر کنه ... آمین رب العالمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
علت دستگیریش توی فرانسه به درخواست اسرائیل بوده چون اسرائیل نمی تونه به محتوای پیام های نیروهای مقاومت بخصوص حماس در تلگرام دسترسی داشته باشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
اگه تو ایران دستگیر میشد کل دنیا بر علیه ایران بیانیه میدادن و محکوم میکردن و تحریم میشدیم. حقوق بشر زیر سوال می‌رفت چون تو ایران دستگیر شده. کشورهای غربی و آمریکا تا زمانی که چیزی به نفع شون باشه خوبه و لی یکم که به ضررشان باشه بده حقوق بشر رو فقط از منفعت خودشون نگاه میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
همون روزنامه شرق با حجم بالای خودتحقیری و اهانت به ایران و ایرانی کار رو تمام میکرد و نیاز به واکنش غرب نبود!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
مگر راه گم کنه بیاد ایران
وگرنه مگر دیوانه ست بیاد ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
خوب معلومه اول اینکه ایران جرات بازداشت او را به جهت این اتهامات سبک نداشت و بر فرض بازداشت وی، نخست داد سلبریتی ها هفت آسمان را خراش می داد که وای آزادی لگدمال شد و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
آزادی بیان....و... حقوق بشر غربی... بزرگترین دروغی است که....با انبوه دستکاری ها.‌.باور نکردنش سخت شده!!!
United States of America
ناشناس
۱۷:۵۲ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
ببخشید راهی برای لطلاع رسانی شرایط اختلاس و ضعف شدید مدیریتی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین بدون اخراج شدن ما وجود دارد؟ درخواست اطلاع رسانی و راهنمایی
United States of America
منصور
۰۸:۴۷ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
فک کردی اطلاعات از فسادشون خبر نداره ؟ / فساد از سر و کله همشون بالا میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
ایشون میدونه بیاد ایران دستگیریش حتمیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
تلگرام بسته میشد
United States of America
ناشناس
۱۷:۳۷ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
درخواست رسییدگی به اختلاس و ضعف و فساد شدید مدیرینی دانشگاه علوم پزشکی قزوین
جمعی از پرسنل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
یه جاهایی بحث اعتماد به اون طرف یا دولت. خودتون رو بافرانسه مقایسه نکنید. اونا میدونن قوانینی در فرانسه هست که هرگز نمیزاره به اون آدم ظلم بشه ولی در ایران چی؟!
بدبخت یا اعدام میشد یا با چندتا زندانی دیگه تبادل میشد‌.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
اگر در ایران دستگیر می شد تا حالا هفت کفن پوسونده بود ، شانس آورده که آدم اینجا نبوده ، خدا خیلی دوسش داشته ، این تیر خنده داره چه کوفتی دیگه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
چه کار به برخورد های خارجی دارید بگویید برخورد یک تعداد آقایان خاص و به ظاهر متمدن چه ها میگفتند و چه بازی در آورده و تا کجا پیش می‌رفتند یک عده آدم که فقط منتظر خود نمایی و نقادی هستند شما ببینید که در رابطه با اوباشی که باعث ناآرامی و سلب آسایش مردم هستند چگونه وتا کجا به پلیس و نیروهای حافظ امنیت فشار آورده و متأسفانه باعث ترویج حمایت از اوباش هم میشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
ایران خانه دوم افغانیها و طالبانیها شده خخخخ در خواب ببینیم ادمهای ثروتمند پاشون ایران بذارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
او خائن به ملت ایران است باید اعدام شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
اگر در ایران دستگیر میشد با فشار کشورهای خارجی مورد رأفت اسلامی قرار میگرفت و آزاد میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
دقیقا گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
اول از همه شما نباید کشور مارا با کشورهای پیشرفته مقایسه کنی ما فقط تو داشتن نفت و گاز اولیم وگرنه باید با مصر والجزایر مقایسه بشیم بعدشم اونا مگه دیوونه باشند بیان ایران مردم دنیا ایران گریز شدن خیالت راحت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
بحث رو عوض نکن سوال رو جواب بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
خودت بگو ، چقدر شعور داری ؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
چی نداریم؟ برق آب اینترنت صنعت فضایی هسته ای نانو پزشکی و... همه چی داریم و جزء کشورهای پیشرفته هستیم خودتحقیری نکنید
Iran (Islamic Republic of)
حالیته؟
۱۹:۲۱ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
اصلا موندم که می فهمی چی گفتی ؟ اولا در مثل مناقشه نیست .. مسله نویسنده اصلا این نیست که کی میاد ایران یا نه ... ثانیا مث این می مونه که بگی ابلیس جنه با آدما مقایسه نکن .. چه ربطی داره دارم میگم حسودی بده چه از جن چه از انس ... والا به خدا نمی فهمم تو مدرسه چی بهت یاد دادن .. یه منطق ساده درکش برات اینقدر سخته ؟ بعدشم 38 نفر لایک کردن این رو ؟؟؟ یعنی باشگاه 38 تا خواننده با این سطح درک منطقی داره ؟؟؟ از این جهت خدا جدی عاقبت این کشور رو بخیر کنه ... آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
ای بدبخت خودتحقیر.اگر از نظر تو فرانسه پیشرفته هست کافیه نگاهی به تاریخ این کشور بیندازی و ببینی تا الان چگونه کشور خود را اداره کردند،آیا غیر از دزدی و غارت دیگر کشورها به این پیشرفت از تظر تو رسیدند.آخه بدبخت اگر دست فرانسه به ایران برسه امثال توی دلباخته و غیر اونو برای چپاول و غارت ایران از سر راهش برمیداره.کمی تاریخ بخون و بفهم گذشته کشورهای غربی چی بوده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
برو به همان مهد پیشرفت وسگ بازی ،هم جنس گرایی روابط ازاد و...تا پیشرفت چی باشه خود تحقیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
اراجیف نگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
خود تحقیر
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۱:۴۳ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
یعنی از این موضوع هم یه خودتحقیری میسازین واسه ایرانی ها واقعا چرا نمیتونین بدون کلیشه های ذهنیتون یه خبر رو تحلیل کنین
United States of America
ناشناس
۲۱:۵۶ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
در اصل به خاطر داشتن خودذلیلهای مثل تو است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
به جای جواب منطقی فقط چرت و پرت تحویل دادی ! جالبه انتقاد هم میکنی ، البته خودتو نمیبینی !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
اگر این اتفاق می‌افتاد حقوق بشر علیه ایران پرونده تشکیل میداد
و دوباره تحریم ها اضافه میشد
United States of America
ناشناس
۲۱:۵۸ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
صهیونیست ها برای راز بقا تمام رسانه ها، دولتها، خائنین، فارسی بلدها، دیپلماتها مزدورش هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
شبیه شادمهر عقیلیه
Indonesia
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
احتمال اینکه دار و دسته طالبان بیان اینجا خیلی زیاده / ولی این اروپایی ها پایشان را اینجا نمیزارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
عزیز.. ایشان روس نه اروپایی غربی !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
خیلی بی هویت هستی !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۰ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
خیلی بدبختی با این طرز فکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
دستگیر ی ایشون در هر جایی اشتباست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
از تاریخ عبرت نمیگیری نابغه! یادت رفته علیه ایرانه و خیانتکاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
برای سفر تفریحی بیاد ایران???
United States of America
ناشناس
۱۷:۵۰ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
برای پیاده روی اربعین
United States of America
ناشناس
۱۷:۵۸ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
تو ایران تفریحی وجود داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
مثال زده تا نفس واقعیت رو تعریف کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
خیلی هم بهش خوش میگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
سالانه میلیونها نفر برای بازدید نصف جهان وشیراز و...می آیند ،شما خود تحقیر نباش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
یعنی خود تحقیری در این حد ؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
با سلام و احترام فراوان
بالاخره هر شخص باید با هویت خودش زندگی بچرخاند.
با تشکر فراوان
مهرداد آقائی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
وشما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
از خشت اول شروع دستگیری با اخلاق و رفتار خوش و و انسان دوستانه بطوریکه این رفتار الان در ذهن همه که حتی یک لحظه چش تو چش شدن ماندگار هست تا نزد خدای متعالو تاریخی که یارای نوشتن حقیقت را نداشته و نداردو بعد هم همه رسانه ها و هجمه ها شروع و تکذیب ها و ..تا خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
اگر خدای نکرده این اتفاق می افتاد، نیازی نبود که هیچ کشور و نهادی علیه ایران کاری بکند چون ما داخل مرزهایمان دوستانی داریم که با وجود آنها نیازی به هیچ دشمنی نداریم و همین دوستان همه کارها را انجام می دادند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
دقیقا زدی توهدف
Iran (Islamic Republic of)
محمدعلی
۱۹:۴۱ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
احسنت درست می فرمایید
انسان های غرب پرست و خودتحقیر زیاد داریم که ماله کشی کنن و غربو تطهیر و کنن و ایرانو سیاه نشون بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
بله خود تحقیرهای داخلی و حامی منافع غرب زده ی چشم رنگی ها فعال میشدند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
چرا همیشه شیپور رو از سر گشادش میزنید. ایشون تابعیت فرانسه رو داره برید یک فکری به حال خودتون کنید تا یک مسافری میاد به چندتا بچه باید جواب بده چرا و واسه چی اومده. ادعای جذب توریست هم دارید که مال این حرفا نیستین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
سرنوشت تتلو که الان هس تو اتهاماتش شبی همین اقاهس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
داداش اگه ربات نیستی باید خدمتت عرض کنم که تتلو با شکایت سوء استفاده از دختران جوان و اعلان قرمز اینتر پل در خارج از کشور توسط پلیس بین الملل دستگیر شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
شوتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
تتلوی حیوان را با یک نابغه مقایسه می کنی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
اگه در ایران دستگیر می شد همه می خواستند باهاش عکس سلفی بگیرن!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
روس هست برخورد مومنانه می شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
خب معلومه از نظر غر بیها مرگ خیلی خوبه ولی برای همسایه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
هرکسی به فکر خودش هست و باید باشه. شماهم به فکر خودتون و جامعه درماندتون باشید بجای اینکه با نشان دادن مشکلات دیگران سعی در توجیه کمبود و کم کاری های خودتون بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
اشتباهات آن‌ها اشتباهات ما را توجیه نمی‌کند. شما به فکر خودتان باشید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
شما ها هم فقط بشینید ایراد ملانصرالدینی بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
محمدعلی
۱۹:۴۸ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
ما هواسمون به کشور خودمون هست
شماها هستین که تا غرب یه فتنه ای برای کشور ما ترتیب میده شما میفتی تو زمینشون و بازی میخوری و دنبال زدن ریشه مملکتت می افتی
ما کاری با غرب نداریم
غربه که با وجود غرب زده هایی مثل شما برای ما برنامه ریزی می کنه و مشکل برای ما درست می کنه
اتفاقا حرف درستی زدیدن
بهتره که غرب دنبال حل کردن مشکلات خودش باشه نه مشکلات ما
ما خودمون بلدیم مشکلاتمونو حل کنیم
90 درصد مشکلات کشور ما اول بر میگرده به داخل کشور که غرب زده هایی مثل شما وجود داردن که از کاه کوه میسازن 10 درصد بقیشم همین غربی هستش که تو مسائل ایران دخالت میکنه و فتنه درست می کنه و غرب زده هایی مثل شما که کنترل هیجانتونو ندارین و بصیرت ندارینو به جون مملکت میندازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
چون ایران از لحاظ جنگ رسانه ای فلج است و نمی‌تواند اخبار درست و غلط رو به خورد غرب دهد. و تا زمانی که رسانه فلج داشته باشیم نمی‌تونیم کاری تو این عرصه کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
دوگانگی از انجا میاد که شما به قانون خودتون هم پایبند نیستین طبق کدوم قانون رای دادگاه تلگرام فیلتر شده؟ کدوم قاضی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
طبق همون قانونی که فرانسه دستگیر کرده صاحب تلگرام رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
طبق کدوم قانون بعضی مزدورها داخل ایران کشف حجاب میکنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
قانون اونها مشخصه طبق همون دستگیر شد طبق همون قانون هم وثیقه گذاشت ازاد شد نصفه نیمه قانون ندارن اونها
Iran (Islamic Republic of)
ساغر ۱۹ ساله
۱۱:۲۱ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
چه چهره و عکس جذابی ؛
Iran (Islamic Republic of)
مهسا ۱۳ ساله
۱۲:۰۸ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
به پسرای کره ای نمیرسه ⁦(⁠。⁠♡⁠‿⁠♡⁠。⁠)⁩
Iran (Islamic Republic of)
علی ۴ ساله از تهران
۲۲:۳۴ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
من از همه خوشگل ترم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
یمشت بچه سال :/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
همون ۶ سال پیش اعدام شده بود و الان استخون هاش هم پوسیده بود
Iran (Islamic Republic of)
آشتیانی
۱۲:۲۹ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
مگه بابک زنجانی رو که گرفتیم اعدام شد.
اینقدر توی زندان موند تا همه طلبش تسویه شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
۱۲:۲۹
امثال زنجانی پول دارن وگرنه مگر سلطان سکه نبود که اعدام شدن !؟ دوتا بدبخت بیچاره
Iran (Islamic Republic of)
Ahmad
۱۱:۰۹ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
حداقل اپلیکیشن گوگل پِلی استور را اَز محدودیت خارج کنید تا ما بتوانیم اپلیکیشن‌های موبایلمان را آپدیت و بروزرسانی کنیم.
گوگل پِلی استور که پیامرسان خارجی یا شبکه‌ی اجتماعی خارجی که نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
شاید بعضی ها به فکر دانلود فیلتر شدن بیفتند.بهتره از برنامه های جایگزین گوگل پلی و پلی استور استفاده کنید.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۲۲ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
از بازار و مایکت استفاده کن. پلتفرم داخلی هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
بابا ینی چی که همه جا رو فیلتر کردید؟؟
ما دیگه نمیتونیم پست های رهبر رو دو شبکه ایکس نگاه کنیم!!!!
Iran (Islamic Republic of)
میلاد وظیفه
۱۰:۵۸ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
شما بهتره به فکر اقتصاد و معیشت مردم باشید چیکار به اینا دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
دزدی نکنید تا اقتصاد کشور درست شود
Iran (Islamic Republic of)
به 11:36
۱۰:۰۰ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
دزدی که کار امثال توعه به مردم ربطی نداره
آخرین اخبار