دانشمندان چینی با تجزیه و تحلیل نمونه‌هایی از سمت دور ماه، که در طول ماموریت Change-۶ جمع آوری شده اند، پیشرفت قابل توجهی در اکتشافات ماه محقق کرده اند.

طبق مطالعه انجام گرفته بر روی نمونه‌های بدست آمده از ماموریت Chang'e-۶ چین، تفاوت‌های قابل توجهی در ترکیب این منطقه ناشناخته شناسایی شده که نشان دهنده گام مهمی در درک ما از تکامل ماه است.

ترکیبی منحصر به فرد برای سمت دور

ماموریت Chang'e-۶ نمونه‌های ماه را که به طور قابل توجهی با نمونه‌های جمع‌آوری‌شده قبلی متفاوت است، بازگردانده و محققان دریافتند که سمت دور ماه از مخلوطی از بازالت و پرتابه‌های عجیب و غریب تشکیل شده است که با نمونه‌های طرف نزدیک متفاوت است. طبق یک مقاله تحقیقاتی منتشر شده در مجله National Science Review این نمونه‌های جدید شامل ذرات سبک تری مانند شیشه و فلدسپات است که در نمونه‌های ماموریت‌های قبلی وجود نداشت.

همانطور که گودال‌های جدید در نزدیکی محل فرود Chang'e-۶ نشان می‌دهند، این مواد احتمالاً از برخورد‌هایی جدید حاصل شده است.

نگاهی تاثیرگذار به آتشفشان‌ها و زمین شناسی قمری

این یافته‌ها برای درک تاریخچه زمین‌شناسی ماه مهم هستند. طبق گزارشی که آکادمی علوم چین منتشر کرده است، نمونه‌های سمت دور از چگالی کمتری برخوردارند و متخلخل‌تر از خاک قمری هستند این نمونه‌ها سرنخ‌های مهمی در مورد فعالیت‌های آتشفشانی ماه و لایه‌های عمیق‌تر پوسته آن ارائه می‌دهند.

یک ماموریت برجسته در اکتشاف ماه

ماموریت Chang'e-۶ بیش از ۱.۹ کیلوگرم مواد را از حوضه قطب جنوب-آیتکن، بزرگترین و قدیمی‌ترین دهانه برخوردی روی ماه جمع آوری کرد و اولین باری است که یک کشور نمونه‌هایی را از سمت دور بازیابی می‌کند، منطقه‌ای که قبلا غیر قابل دسترس بود. این یافته‌های جدید بر اهمیت مطالعه هر دو طرف ماه برای درک بهتر منشأ و تکامل آن تأکید می‌کند و شکاف‌های باقی‌مانده از مأموریت‌های قبلی را که فقط بر سمت نزدیک متمرکز شده بودند، پر می‌کند.

منبع: الیوم السابع

برچسب ها: فضا ، کره ماه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.