فناوران یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید گاز برای ایجاد فشار روی لایه‌های شبکیه در بیمارانی که جراحی شبکیه انجام دادند، شده اند.

مهدی هادیانپور، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: حوزه فعالیت مجموعه دانش بنیان ما در زمینه تحقیق، تولید و طراحی تجهیزات چشم پزشکی بوده که یکی از این محصولات گاز SF6 یا سولفور هگزا فلوراید است که جهت ایجاد تامپوناد (فشار) روی لایه‌های شبکیه چشم استفاده می‌شود. زمانی که لایه‌های شبکیه چشم در بیماران دیابتی و کسانی که دچار تروما و نزدیک بینی شدید می‌شوند ۹ لایه سنسوری از لایه عصبی چشم (شبکیه) جدا می‌شود و اگر این لایه‌ها تحت عمل جراحی به نام «ویترکتومی» به شبکیه چشم چسبانده نشود، شخص بیمار نابینا شده و دید خود را از دست خواهد داد.

او افزود: در یک جراحی چشم که ویترکتومی نام دارد که لایه‌های شبکیه چشم چسبانده می‌شوند و بعد از آن که لیرز انجام شد، برای تامپوناید و یا اثر فشاری ثانویه در داخل چشم، از این گاز استفاده می‌شود. بعد از آن که عمل چشم به پایان رسید، این گاز تزریق و ۲۰ روز در داخل چشم باقی می‌ماند و بعد از آن این گاز از چشم خارج می‌شود. 

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان اظهار کرد: ما این گاز را به تولید رساندیم، اما به دلیل این که سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی اعلام می‌کردند که نمی‌دانند مجوز‌های تجهیزات چشم‌پزشکی را چه نهادی باید صادر کند، ۸ سال به دنبال اخذ مجوز‌های این محصول بودیم.

هادیانپور ادامه داد: نمونه‌های خارجی این محصول نیز موجود است و نمونه فرانسوی ۱۵ میلی‌لیتری این گاز، ۳۸ یورو قیمت دارد؛ اما نمونه داخلی برای ۸۰۰ میلی‌لیتر، ۶۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. شبکیه لایه‌ای از سلول‌های عصبی در پشت چشم است. این محصول تنها در اختیار جراحان چشم‌پزشک قرار می‌گیرد.

او تصریح کرد: نیاز سالانه کشور به این گاز  ۴ تا ۵ هزار کپسول ۸۰ سی‌سی است و هر بیمار حدود ۵ میلی‌لیتر نیاز دارد و بر این اساس حدود ۷۵ هزار بیمار در سال نیازمند دریافت این گاز هستند. این محصول نیاز کامل کشور را رفع می‌کند و موجب نیم میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی در سال نیز شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار