هیچ کس در مورد نقشی که تلفن‌های هوشمند در تسهیل زندگی ما و برقراری ارتباط با دیگران ایفا می‌کند، مخالف نیست؛ اما استفاده بیش از حد ممکن است مانع از تعامل والدین و کودک شود.

هیچ کس در مورد نقشی که تلفن‌های هوشمند در تسهیل زندگی ما و برقراری ارتباط با دیگران ایفا می‌کند مخالف نیست، اما استفاده بیش از حد ممکن است مانع از تعامل والدین و کودک شود که این موضوع رشد مهارت‌های ارتباطی کودکان را به تاخیر می‌اندازد.

تحقیقات نشان می‌دهند که ۸۰ درصد رشد مغز کودک در سه سالگی اتفاق می‌افتد و این رشد زمانی اتفاق می‌افتد که والدین و فرزندان به طور منظم صحبت می‌کنند و با کلام و بدون کلام ارتباط برقرار می‌کنند که به تعاملات کلامی و غیرکلامی معروف است.

این پیشرفت بعداً با مهارت‌های گفتار و زبان، توانایی تفکر، ایجاد روابط اجتماعی، خواندن و نوشتن و موفقیت در مدرسه مرتبط می‌شود.

روانپزشکان می‌گویند وقتی صحبت از یادگیری کودکان به میان می‌آید، هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین این تعاملات شود. به همین دلیل تمرکز بر کیفیت بالا در زمان واقعی مهم است.

تاثیر بر هوش مصنوعی

هوش هیجانی کودکان می‌تواند تحت تاثیر منفی استفاده والدین از گوشی هوشمند قرار گیرد. هوش هیجانی مجموعه‌ای از توانایی‌های ذهنی است که به فرد امکان می‌دهد حالات عاطفی خود را بشناسد، درک و مدیریت کند.

افراد با سطح خاصی از هوش هیجانی متولد می‌شوند و با یادگیری و مهارت می‌توان هوش هیجانی را توسعه داد.

این مهارت‌ها به این دلیل مفید هستند که افراد با هوش هیجانی توسعه‌یافته‌تر تمایل دارند روابط بین فردی رضایت‌بخش‌تر و موفق‌تری داشته باشند و به طور کلی احساس رفاه بالاتری را تجربه می‌کنند. غوطه ور شدن والدین در تلفن‌های خود، تعامل و بازخوردی را که به فرزندانشان ارائه می‌دهند محدود می‌کند.

 بسیاری از مطالعات نشان داده اند که استفاده والدین از تلفن همراه با مفهوم چهره ایستا است که ظاهری بدون بیان است که تأثیر بیشتری بر رشد مهارت‌های عاطفی کودک دارد.

 بنابراین، مهم است که بدانیم زمان استفاده از تلفن توسط والدین در رشد هوش هیجانی فرزندانشان چه نقشی دارد.

تعادل کلید مشکل

تلفن‌ها می‌توانند کار‌های فوق‌العاده‌ای انجام دهند؛ مانند کمک به آرامش، ارتباط با خانواده، یادگیری و دیدن چیز‌های جالب در مورد جهان.

اما از طرف دیگر بسته به نحوه استفاده ما نیز می‌تواند مشکل ساز باشد، بنابراین والدین باید بیشتر از نحوه استفاده از تلفن همراه خود در اطراف فرزندان خود آگاه باشند.

همه مطالعات لزوم حفظ ارتباط بین والدین و فرزندان و درگیر شدن در فعالیت‌هایی با آن ها مانند خواندن، گوش دادن به موسیقی و بازی در فضای باز یا داخل خانه را توصیه می‌کنند.

در پایان، والدین مهمترین عامل برای رشد و مهارت‌های ارتباطی کودک هستند، اما گاهی اوقات ممکن است جدا شدن از دستگاه‌های تلفن همراه و تمرکز روی کودک دشوار باشد مراقب باشید بدون استفاده از آن زمان برای تعامل با فرزند خود بیابید و به یاد داشته باشید، یافتن تعادل بین خانواده و استفاده از تلفن بسیار مهم است.

منبع: ارم نیوز

برچسب ها: والدین ، تلفن همراه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار