مدیرکل راه و شهرسازی فارس با بیان اینکه بانک‌هایی که در پرداخت تسهیلات مسکن ملی اهمال کرده‌اند، مشمول پرداخت مالیات می‌شوند، گفت: در استان ۱۳ بانک که از پرداخت سهمیه‌های تخصیصی در بحث اعطای تسهیلات امتناع کرده‌اند.

ناصر رضایی در نشست خبری گفت: ۵۰ هزار و ۲۰۰ فقره تسهیلات پرداخت نشده در فارس توسط بانک‌های صادرات، رفاه، پست بانک ایران، موسسه اعتباری ملل، کارآفرین، اقتصاد نوین، ایران زمین، پارسیان، آینده، پاسارگاد، سامان، شهر و گردشگری داریم.

او با اشاره به اینکه در کل کشور برای پرداخت تسهیلات طرح ملی مسکن ۲۶ بانک تعریف شده، اما ۸ بانک این تسهیلات را تامین کرده‌اند، گفت: تنها ۲ بانک مسکن و ملی اقدام به پرداخت تسهیلات در فارس کردند و مابقی بانک‌ها از پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن امتناع کردند.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس همچنین تصریح کرد: در حال حاضر در استان ۸۱ هزار فقره تسهیلات در اختیار متقاضیان طرح ملی مسکن قرار نگرفته و تنها ۱۹ هزار فقره تسهیلات پرداخت شده است.

رضایی افزود: در حال حاضر از ۱۸۰ هزار متقاضی واجد شرایط طرح ملی مسکن در استان، عملیات اجرایی برای ساخت ۱۰۵ هزار واحد آغاز شده است.

او با تاکید بر اینکه اداره کل راه و شهرسازی در این طرح تنها وظیفه تامین زمین رایگان را داشته است، عنوان کرد: در حوزه تامین منابع مالی برای عملیاتی شدن و بهره‌برداری از پروژه‌های طرح ملی مسکن، پرداخت‌ها توسط متقاضی و تسهیلات بانکی تعریف شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس، علت عدم پیشرفت پروژه طرح ملی مسکن نسبت به زمانبندی تعریف شده را عدم انجام پرداخت‌ها و تعهدات از سوی مردم و بانک‌ها عنوان کرد.

رضایی ادامه داد: امروز پرداخت‌های انجام شده متقاضیان به عنوان اورده اولیه، در حد پرداخت هزینه‌های طرح و عوارض بوده، اما مردم انتظار دارند با این پرداخت‌ها پروژه‌ها به سقف هم رسیده باشد.

او خاطرنشان کرد: عدم تامین مالی پروژه‌ها باعث شده تا گذشت زمان منجر به افزایش هزینه‌های ساخت و خسارت به مردم شود.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس با بیان اینکه پیمانکاران مطالبات بسیار سنگینی از پروژه‌های طرح ملی مسکن دارند، عنووان کرد: علی‌رغم آنکه پرداخت پیش پرداخت به پیمانکاران در این طرح دیده نشده و مردم نیز به تعهدات مالی خود به موقع عمل نمی‌کنند این امر موجب کندی روند اجرای این طرح ملی شده است.

رضایی همچنین از مطالبه ۱۳۰۰ میلیارد تومانی یک پیمانکار از طرح ملی مسکن، در استان خبر داد و گفت: علی‌رغم مشکلات بسیار در بحث تامین منابع مالی، هیچ پروژه‌ای در استان متوقف نمی‌شود.

او تصریح کرد: در حال حاضر طرح ملی مسکن در برخی ار شهرستا‌ن‌های فارس از جمله کوار، ارسنجان، اقلید و اباده در مراحل پایانی خود قرار دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس تاکید کرد: اگر تامین منابع مالی طبق برنامه زمانبندی انجام شود حاضریم سه شیفت پای کار ایستاده و به مردم خدمتی که شایسته شان هست را ارائه کنیم.

رضایی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: طبق شاخص پایش استان‌های کشور در بحث طرح ملی نهضت مسکن، فارس در رتبه دوم کشور قرار دارد و بانک مسکن استان مقام نخست کشور در بین بانک‌های مسکن کشور در پرداخت تسهیلات داشته است.

او در خصوص پروژه‌های مسکن ملی سکاف در فارس نیز گفت: این شرکت پیمانکار ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد نهضت ملی مسکن را تعهد ساخت داده که با توجه به عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها و تعهدات مالی متقاضیان، این پروژه دارای پیشرفت فیزیکی مناسبی نیست.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس تاکید کرد: برخی متقاضیان طرح ملی مسکن پول نمی‌دهند و امروز مطالبات مسکن و شهرسازی از برخی شهرستان‌ها فارس به ۱۱۰ میلیارد تومان رسیده است.

رضایی بدهی مردم نی‌ریز را ۶۵ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: شفاف می‌گویم و ترس ابایی ندارم و اعلام می‌کنم که متقاضیان در این شهر پول نمی‌دهند، اما شیشه ماشین پیمانکار را که می‌خواهد تجهیزات خود را به پروژه‌های دیگر منتقل کند، می‌شکنند.

او تاکید کرد: مردم باید در برنامه ریزی‌های مالی خود تامین منابع مالی برای این پروژه را پیش‌بینی کنند و همه چیز را متوجه دولت نکنند.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس با بیان اینکه از زیر بار مسئولیت شانه خالی نمی‌کنیم، گفت: امروز استان نیازمند بیش از ۸۰ همت تسهیلات برای ادامه اجرای پروژه‌های طرح ملی مسکن است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار