دبیرکل سازمان ملل پس از اعطای جایزه صلح نوبل به سازمانی که مخالف سلاح هسته‌ای است، خواستار حذف تمام این سلاح‌ها از جهان شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل پس از اعطای جایزه صلح نوبل به سازمانی که مخالف سلاح هسته‌ای است، از رهبران جهان خواست تا از شر تمام سلاح‌های هسته‌ای که به‌عنوان «دستگاه‌های مرگ» توصیف می‌شود، خلاص شوند.

براساس گزارش اسپوتنیک، گوترش در بیانیه‌ای گفت: بازماندگان بمب‌های اتمی در هیروشیما و ناکازاکی شاهد هزینه‌های وحشتناک انسانی سلاح‌های هسته‌ای هستند. زمان آن فرا رسیده است که رهبران جهان تسلیحات هسته‌ای را به همان شکلی که هستند ببینند، یعنی وسایل مرگی که هیچ ایمنی، حفاظت و امنیت ندارند.

کمیته نوبل نروژ در اسلو روز جمعه جایزه صلح نوبل را به سازمان ژاپنی «نیهون هیدانکیو» اعطا کرد. این جایزه به لطف تلاش‌های این سازمان برای جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای و عدم استفاده دوباره از سلاح‌های هسته‌ای به آن اعطا شد.

از سوی دیگر، گوترش در پایان تاکید کرد که رژیم تروریستی اسرائیل نباید تیراندازی خود را به سمت نیرو‌های یونیفل در جنوب لبنان تکرار کند و تاکید کرد که این غیرقابل قبول است.

در آگوست ۱۹۴۵، بمب‌افکن آمریکایی B-۲۹ Superfortress به دستور هری ترومن، رئیس جمهور وقت آمریکا یک بمب اتمی با نام مستعار پسر کوچک را بر روی شهر هیروشیما ژاپن پرتاب کرد.

دمای سطح زمین در کمتر از یک ثانیه به ۷ هزار درجه فارنهایت رسید، بمب مردم را در فاصله نیم مایلی از زمین صفر تبخیر کرد، این بمب ۷۰ درصد از ساختمان‌های هیروشیما را ویران کرد و برآورد می‌شود که تا پایان سال ۱۹۴۵ حدود ۱۴۰ هزار نفر جان خود را از دست داده و بازماندگان از افزایش نرخ سرطان و بیماری‌های مزمن رنج می‌بردند.

۳ روز بعد، قبل از اینکه مقام‌های ژاپنی حتی فرصتی برای ارزیابی وضعیت داشته باشند، آمریکا اجازه داد تا دومین بمب کمی بزرگتر به نام مرد چاق در شهر ناکازاکی منفجر شود. برآورد می‌شود که ۴۰ تا ۷۰ هزار نفر بلافاصله پس از این انفجار اتمی جان باختند، در حالی که ۶۰ هزار نفر دیگر مجروح شدند.

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار