تحلیلگر معروف جهان عرب، نشست‌های متوالی شورای جنگ رژیم صهیونیستی درباره ایران را نشان از هراس این رژیم از تسلیحات نظامی تهران عنوان کرد.

تحلیلگر معروف جهان عرب به بررسی نشست‌های متوالی شورای جنگ رژیم صهیونیستی درباره ایران، هراس آمریکا، اهداف سفر وزیر خارجه کشورمان به چند کشور منطقه، واکنش ایران به هرگونه حمله رژیم صهیونیستی پرداخته است.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب در گزارشی در رای الیوم آورده است: آنچه از نشست‌های زیاد شورای جنگ اسرائیل برای بررسی حمله احتمالی به ایران می‌توان برداشت کرد تن دادن جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به فشار‌های «بنیامین نتانیاهو» است و تماس ۴۵ دقیقه‌ای اخیر نیز در همین راستاست. رژیم اشغالگر در اتخاذ تصمیم مردد است و از تبعات آن به ویژه که واکنش ایرانی تقریبا قطعی و کوبنده است و درآن از صد‌ها موشک فراصوتی و پهپاد‌های انتحاری پیشرفته استفاده خواهد شد.

وی افزود: ما محور گفتگوی تلفنی بایدن و نتانیاهو را نمی‌دانیم، زیرا از اسرار نظامی است و ما به اخبار درز شده نیز اعتمادی نداریم؛ اما آنچه می‌دانیم که هدف اساسی از آن توافق درباره اهداف حمله و موعد و نقش آمریکا در صورت تن دادن بایدن به فشار‌های نتانیاهو و خواسته‌های تهدیدآمیز آن مانند همیشه به ویژه جنگ غزه و جنوب لبنان است. درباره مورد اول یعنی نوع اهداف این حمله، شامل دو رویکرد است؛ نخست، حمله به تاسیسات هسته‌ای و زیرساخت‌های نفت و گاز که به مثابه اعلام جنگ منطقه‌ای است و دوم، حمله صوری مورد توافق برای پرهیز از جنگی است که دولت آمریکا به منظور حفظ منافع اقتصادی و نظامی خود در خاورمیانه و تداوم موجودیت رژیم عبری برای چند سال دیگر، از آن هراس دارد. بیش از ۵۰ پایگاه نظامی آمریکا در کشور‌های عربی و اطراف آن وجود دارد که در آن بیش از چهل هزار نظامی هستند و هرگونه ورود آمریکا به این جنگ در حمایت از حمله اسرائیل به ایران همه این پایگاه‌ها را در معرض نابودی قرار می‌دهد به ویژه پایگاه‌های آمریکا در سوریه، عراق و اردن.

عطوان در ادامه به رایزنی‌های «عباس عراقچی» وزیر خارجه ایران در منطقه اشاره کرده و آورده است: هدف، رایزنی‌های غیرمستقیم با آمریکاست. دوحه به عنوان مقصد آخر سفر عراقچی، روابط محکمی با دولت بایدن دارد و نقش مهمی در مذاکرات مربوط به آتش بس در غزه داشته است. حکمت حکم می‌کند که همه گزینه‌ها مورد بررسی قرار گیرد و این به منزله عدم آمادگی برای جنگ نیست.

وی بیان کرد: نتانیاهو در حال حاضر مانند قماربازی است که همه پولش را به منظور به دست آوردن پول از دست رفته، از دست می‌دهد و نتیجه عکس دارد و همه داشته هایش به شکل سریع تا ورشکستگی کامل بر باد می‌رود. شاید حمله احتمالی به ایران آخرین برگه او و دستاورد مهمش در حیات سیاسی او یعنی کشاندن آمریکا به جنگ با ایران برای تحقق رویایش در انهدام تاسیسات هسته‌ای و نظامی ایران و منبع درآمد ایران یعنی صنایع نفت و گاز و چاه‌های آن باشد.

این تحلیلگر افزود: بعید نیست که نتانیاهو خودسرانه عمل کند و به درخواست‌های بایدن عمل نکند به ویژه که همواره به رئیس جمهور آمریکا وقعی نمی‌نهد و طرح‌های ویرانگر خود را پیش می‌برد. جنگ مکارانه و حمله غافلگیرکننده نیمی از پیروزی است و از این رو نمی‌توان موعد حمله که از اسرار مهم است را پیش بینی کرد. گواه این نیز موفقیت حمله مصر در خط «پارلف» و وارد آوردن شکست بزرگ در روز‌های نخست جنگ ششم اکتبر سال ۱۹۷۳ و شکست بزرگ کشور‌های عربی در جنگ ژوئن ۱۹۶۷ است. امیدواریم که ایران شروع کننده جنگ احتمالی با انجام عملیات «وعده صادق۳» و عملیات پیشدستانه علیه اسرائیل باشد و زیرساخت‌ها، فرودگاه‌ها، بنادر و شهر‌های اصلی آنرا بزند؛ اما می‌دانیم که ایران نمی‌خواهد شروع کننده این جنگ سرنوشت ساز باشد و این را هم می‌دانیم که واکنش ایران دردناک و حساب شده و با مشارکت همه محور مقاومت خواهد بود.

این تحلیلگر نوشت: با برخاستن اولین جنگنده «اف ۳۵» برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران که در قعر کوه‌های بلند واقع شده بمب‌های سنگین آمریکا توان رسیدن به آن را ندارد و با حمله به تاسیسات نفت و گاز ایران، بارانی از موشک به سمت فرودگاه‌ها، شهرها، مراکز برق و آب و بنادر اصلی اسرائیل سرازیر خواهد شد، تنگه هرمز بسته و پایگاه‌های آمریکا در منطقه هدف قرار خواهد گرفت و این از گفته‌های مقامات این کشور معلوم می‌شود و طبق اطلاعات تقریبا قطعی ایران ۳۰۰۰ موشک فراصوتی دارد که ظرف ۱۴ دقیقه به حیفا می‌رسد.

وی تاکید کرد: نتانیاهو به طور حتم بازنده بزرگ خواهد بود و صرف نظر از جنگ‌ها و اقدامات آتی او، به عنوان نخست وزیری در رژیم صهیونیستی که زمینه ساز نابودی پروژه صهیونیزم و ریشه کنی آن و به دست آوردن رتبه دوم پس از هیتلر در ارتکاب جنایات جنگی در غزه و لبنان و چه بسا عراق، یمن و سوریه، وارد تاریخ خواهد شد.

عطوان در پایان و در یک پیش بینی شخصی نوشت: ۱۰ روز آتی بسیار سرنوشت ساز خواهد بود و همه معادلات قوا و مرز‌های سیاسی منطقه را تغییر می‌دهد و نقشه جدیدی برای خاورمیانه جدید ترسیم می‌کند که در آن رژیم اشغالگر و پایگاه‌های آمریکایی وجود ندارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۳
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۱ مهر ۱۴۰۳
موشک‌های فراصوتی تعدادش نامحدوه مثلا هزار عدد میشه یکباره شلیک کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۱ مهر ۱۴۰۳
حقیقتش اینطور که بعضی رسانه ها می گویند اسرائیل در مواردی در لبنان از اورانیوم ضعیف شده استفاده کرده است که واقعا یک حرکت خطرناکی انجام داده که اگر واقعیت داشته باشد. متاسفانه به جایی هم جوابگو نیست و این یک زنگ خطر برای تمام دنیا هست.
Iran (Islamic Republic of)
حسنی
۱۱:۰۱ ۲۱ مهر ۱۴۰۳
عنوان نگران نباش هیچ اتفاقی نمی افتد
Canada
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۱ مهر ۱۴۰۳
ما هم میخواهیم فرقه تروریستی صهیونیستی
از ترس بخودش بلرزد و پوشک شون را کیثف کنند از ترس
بعضی ها میگفتند
دوران مذاکره است نه ساخت موشک
حالا کجایی ..بینی
آخرین اخبار