حجت‌الاسلام اصغری گفت: نزدیک به ۵۰ درصد واقفان آستان قدس رضوی بانوان هستند. از طرفی، واقفانی داریم، که از خارج از کشور دارایی خود را وقف کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرضا اصغری، مدیر توسعه وقف آستان قدس رضوی در برنامه «سلام خبرنگار» شبکه خبر درباره میزان وقف در این آستان مقدس گفت: عاشقان امام رضا (ع) بعد از شهادت ایشان تمام یا بخشی از اموال خود را وقف کردند، تا این بارگاه منور مدیریت بشود و به نام امام رضا (ع) خدمات ارزنده‌ای به جامعه اسلامی در جهت رفع نیاز‌ها ارائه بدهد. اولین موقوفه غیر منقول آستان قدس رضوی به سال ۹۳۱ هجری قمری یعنی ۵۱۶ سال پیش بر می‌گردد. طبق اسناد ما حدود ۲۱ روستا را مرحوم عتیقی برای اطعام زائران، روشنایی حرم، درمان بیماران حرم و ... وقف کرد.

حجت‌الاسلام اصغری ادامه داد: بعد از موقوفه مرحوم عتیقی نوبت به موقوفه دبیر سهرابی و رابعه قهرمان رسید. خانم قهرمان بیمارستان منتصریه خیابان جنت مشهد و پنج مزرعه را وقف کرد. این بیمارستان جزو اولین بیمارستانی بود، که تمام پیوند‌ها را به طور رایگان برای مردم انجام داد. مرحوم ملک هم حدود ۶۳ هزار هکتار زمین را برای درمان بیماران وقف کرد. الان سعی کردیم با ایجاد نهضت وقف رضوی و مدل‌های جدید آن بستر‌ها را برای وقف کردن مهیا کنیم.

مدیر توسعه وقف آستان قدس رضوی با بیان اینکه ما مدل وقف مشارکتی را تعریف کردیم، افزود: در مدل وقف مشارکتی پروژه‌ای تعریف می‌شود، بعد هرکس که آرزو دارد وقفی انجام دهد، مبلغ مدنظر را واریز می‌کند. در وقف سوئیت هم واقفان سوئیت‌هایی را برای وقف به زائران خریدند. الان بیش از ۲۰۰ و چند سوئیت برای زائران وقف شده است.

وی با اعلام این خبر که سال گذشته رکورد وقف دارایی و سوئیت شکسته شد، گفت: نزدیک به ۵۰ درصد واقفان آستان قدس رضوی بانوان هستند. از طرفی، واقفانی داریم، که از خارج از کشور دارایی خود را وقف کردند. اجرای نیات به این شکل است که برخی دوستان وقف می‌کنند و درآمد ناشی از آن را به تشخیص تولیت واگذار می‌کنند، که ما به آنها موقوفه دارای مصرف مطلق می‌گوییم. بعضی واقفان نیات خاص دارند. هر نیتی که واقفان داشته باشد، بعد از آن که به استحضار تولیت آستان قدس رضوی رسید، وقف‌نامه‌اش طبق همان نیت تنظیم می‌شود و واقفان آن را امضا می‌کنند. از طرفی، برای اینکه نیات واقفین به طور دقیق اجرا شود، هرسال بودجه موقوفات تدوین می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار