برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به لبنان اختصاص داشت.

برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر به سفر محمدباقر باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به بیروت پایتخت لبنان اختصاص داشت که ابوالفضل ظهروه‌ند، ابراهیم رضایی و عباس مقتدایی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات خود پرداختند.

ظهره‌وند در ابتدای برنامه گفت: پیام خلبانی آقای قالیباف برای مردم غزه و لبنان و رژیم صهیونیستی درخور توجه است و یک پیغام جهانی دارد. این امر یک قدم قابل لمس در دیپلماسی در میدان بود. در گذشته شاهد بودیم که دیلپیماسی و میدان جدا بود. رفتن به این فرودگاه پرریسک بود آن هم در حالی که می‌گفتند اسرائیل شب قبل می‌خواهد به آن حمله کند و در سفر آقای عراچی آمدند افراد فرودگاه را بمباران کردند.

وی ادامه داد: پیام سفر آقای قالیباف به بیروت روشن بود. در فضای رسانه‌ای رژیم صهیونیستی فعال است و سعی می‌کند نشان دهد مردم لبنان تنها هستند و یا می‌گویند ایران شما را تنها گذاشته البته برخی کشور‌های عربی هم فعال بودند و ایستادگی مردم ایران و آن قتل‌عامی که صورت گرفته واکنش‌های جدید در غرب صورت گرفته و بر آنها فشار وجود دارد که در این شرایط ورود آقای قالیباف با خلبانی به بیروت همه معادلات را به هم ریخت.

ایران در کنار مقاومت است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: گام موثرتر آن بود که آقای قالیباف نیامد فقط با برخی از مقامات لبنان دیدار کند و بعد عازم ژنو شود بلکه به منطقه‌ای که بمباران شده می‌رود و بین مردمی که در شوک بودند رفت و بین مردم ایستاد و نشان داد ایران تا انتها در کنار مردم مقاومت است.

وی ادامه داد: ۴۵ سال است که ایران پرچمدار گفتمان متفاوتی است و علی‌رغم اینکه یک فشار جمعی را استکبار شکل داده از تحریم و شبکه نفوذ، اما ایران شیب نفوذ را طی می‌کند. ایران می‌تواند در وعده صادق یک بازدرندگی را تغییر دهد. در وعده صادق یک که یک تست بود ایران یک طرف بود و ناتو یک طرف بود و ایران تمام قد در برابر آنها ایستاد. 

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس گفت: آمریکا فرماندهی کل را دارد. رژیم صهیونیستی یک کشور نیست بلکه یک پایگاه تروریستی در منطقه است تا اهداف آمریکا را در این منطقه عملیاتی کند. آنها یک تقسیم کار دارند اسرائیل عملیات تروریستی انجام می‌دهد و آمریکا توازن ایجاد میکند و بیش از ۴۲ هزار نفر از مردم غزه را می‌کشند و آمریکا بمب دو هزار تنی علیه مناظق مسکونی استفاده می‌کند که مصداق سلاح‌های کشتارجمعی است.

ظهره‌وند افزود: در لندن راهپیمایی یک میلیون نفری علیه اسرائیل برگزار می‌شود و نُرم‌های حقوق بشری که آنها ایجاد کردند توسط خود آنها زیر پا گذاشته می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: چند دفعه قطعنامه شورای منیت را آمریکا وتو کرد. در اوکراین هم همین وضعیت است. حالا می‌گویند شاید یک جنگ فراگیر رخ دهد که این‌طور نخواهد شد. آنها دست اسرائیل را باز می‌گذارند تا به سراغ سوریه و لبنان سپس ایران بیایند و بلینکن می‌گفت باید از ایران حساب کشید.

وی تاکید کرد: نمازجمعه تهران معادلات را بهم ریخت. دیپلماسی در ایران در این مدت طوری مدیریت می‌شود که معادلات آنها را بهم ریخته است.

هم‌راستایی تهدید

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس اظهار کرد: این سفر یک استراتژی ثابتی است در دست گرفتیم و بین منافع ملی و کشور‌های مقاومت هم‌راستایی در تهدید و فرصت وجود دارد. داعش وقتی بود نشان از هم‌راستایی تهدیدی دارد. وقتی اینها تجمیع می‌شود یک قدرت مضاعف ایجاد می‌شود. ترامپ اعلام کرد هفت تریلیون دلار ما توسط ایران و حوزه مقاومت از بین رفته است.

ظهره‌وند بیان کرد: رژیم صهیونیستی که بحث نیل تا فرات را دستورکار داشته تا اهداف آمریکا در حفظ یکجانبه‌گرایی را حفظ کند که به باد فنا رفته است. امروز بیش از یک سال طول کشیده و به اهدافش در منطقه نرسیده است و پیام سفر قالیباف یعنی اینکه ما جدی هستیم.

وی گفت: پیام وعده صادق ۲ یعنی اینکه تا اینجا ۲۵ فروند جنگنده اسرائیل که می‌تواند اف ۳۵ در بین آنها باشد از بین رفته و تعداد زیادی کشته شدند که صدای آن را درنمی‌آورند. پیام سفر آقای قالیباف جدی است و یعنی با دم شیر بازی نکنید و وعده صادق ۳ کار شما را تمام می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: اسرائیل اندازه استان مازندران است و قدرت مانوری در برابر ما ندارد لذا معادات را آمریکا نمی‌تواند جمع کند و هشدار‌هایی داده شد به کسانی که در لجستیک به اسرائیل کمک کردند. هیچ مقام سیاسی به خود اجازه نمی‌داد پشت هواپیما مسافربری بنشیند و در نقاطی که بمباران شده بدون امکانات نظامی به مردم بگوید ما در کنار شما هستیم و هیچ مقام سیاسی جرات این کار را نداشت و همین کار را آقای عراقچی انجام داد لذا دیپلماسی ایران در میدان انجام می‌شود و آمادگی صددرصدی داریم.

نقش اول ایران در نشست ژنو

ظهره‌وند در ادامه برنامه بیان کرد: نشست بین‌المجالس مهم است و ۱۸۰ کشور روسای مجالسشان حضور دارند و موضوعات بین‌المللی را در دستورکار دارند که آورده هیئت ایرانی مهم است که با تمرکز بر جنایات رژیم صهیونیستی است. آنها که در پشت کار هستند می‌خواهند بحث را به هوش مصنوعی و مسائل زنان و ... ببرند، اما حضور قالیباف در بیروت و سناریویی که تنظیم کردند افکار عمومی و کسانی که در نشست فردا هستند همه به‌دنبال این هستند که ببینیند ایران چه می‌گوید و نقش اول در ژنو برای قالییباف است و دیدگاه‌های ایران را مرور می‌کنند.

وی افزود: بحث آتش‌بس که الان مطرح می‌شود براساس همان دکترینی است که حزب‌الله از آن سخن می‌گوید و آن آتش‌بس در غزه است و تا این اتفاق نیفتند امکان بازگشت شهرک‌نشین‌ها به شمال اسرائیل وجود ندارد و در این چند روز حملات حزب‌الله قوی‌تر از قبل از شهادت سید حست نصرالله است و قوی‌تر هم می‌تواند باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: منافع امنیت ملی ما نخ تسبیحی اس که ما را در کنار هم قرار داده و چپ و راست نمی‌شناسد بلکه ژئوپلیتیک منطقه را هدف قرار داده است. ظرفیت گفتمانی نرم و ژئوپلیتیکی ما مورد توجه است و دشمن روی آن کار می‌د و تلاش‌های در موساد علیه آن انجام می‌شود و روی دیگر صلح قابلیت بازدارندگی ما در پاسخ به تهدیدات است. 

ظهره‌وند در پایان گفت: گفتگو و تعامل با گرو‌های دیپلماتک در پایتخت بخشی از دیپلماسی ما است. سفرا در هر کشور مهمترین تریبون هستند تا واقعیات میدانی کشور خود را منعکس کنند. آنچه باید به آن توجه کنیم در بهترین تحولات منطقه و جهان هستیم و جریان چندجانبه‌گرایی در برابر یکجانبه‌گرایی آمریکا رو به رشد است و اگر وعده صادق ۳ انجام شود قطعی شدن چندجانبه گرایی بر یکجانبه گرایی صورت می‌پذیرد.

امید به آینده

ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: پیام سفر آقای قالیباف واضح است و یک پیام واضح برای هر دو طرف دارد وآن حمایت ایران از محور مقاومت است. ما در کنار براداران مجاهدمان در منطقه ایستاده‌ایم و هیچ تهدیدی نمی‌تواند استراتژی ما را تغییر دهد. ما در سخت‌ترین شرایط در کنار برادرانمان ایستادیم و به آینده امید داریم.

وی ادامه داد: یک جریانی در دنیا تبلیغ می‌کند که گروه‌های مختلف مقاومت مزدور جمهوری اسلامی هستند، اما در واقعیت چنین نیست و ما فرمان دهنده به مقاومت نیستیم و آنها خود تصمیم می‌گیرند و ما به آنها کمک می‌کنیم مثل سفر آقای قالیباف به لبنان. سیاست رسمی و عملی ایران این است که از تصمیم جبهه مقاومت هم در غزه و لبنان حمایت می‌کنیم. در آتش‌بس هم همین‌گونه است. 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: ما از سیاست مقاومت در آتش‌بس استقبال می‌کنیم. وعده صادق ۲ و نمازجمعه نصر به امامت رهبری و حضور حیرت‌انگیر مردم پیام مشترک دولت و ملت ایران است و نظام و مردم ما بدون هیچ تعارفی از مقاومت تعریف می‌کنند و در دفاع از مقاومت محدودیتی نداریم و رجزخوانی‌های نتانیاهو و آمریکا خللی در اراده ما ایجاد نمی‌کند. با این کار‌هایی که صورت گرفته از وعده صادق ۲، نمازجمعه نصر، سفر آقای عراقچی و سفر مقتدرانه آقای قالیباف به بیروت باید در روز‌های آینده خبر‌های خوبی از جبهه مقاومت بشنویم و پیروز‌های بزرگی در پیش روی لبنان و فلسطین است.

نشست با سفرای کشور‌های اسلامی

عباس مقتدایی نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری با تشکر از اینکه صداوسیما تبیین موضوعات را دردستورکار خود دارد، گفت: ما به‌عنوان عضو موثر در جبهه مقاومت هستیم و پیشانی نظام سلطه آمریکاست و ابزار آنها اسرائیل است و کشور‌هایی مثل انگلیس و فرانسه هستند و ایران به‌عنوان منظومه مقاومت فعالیت می‌کند ما در امنیت بومی و اقتدار ایران و ملت‌هایی هستیم که نمی‌خواهند زیر سلطه باشند. 

وی ادامه داد: جمعه‌ای که رهبر انقلاب با صلابت به‌عنوان رهبر انقلاب اسلامی سخن گفتند و به عربی پیام خود را منتقل کردند نشان دادند که ایران به‌دنبال تحقق آرمان‌های اسلامی است و الان در یک زمانی هستیم که جهان در حال تغییر است. هم وزیر خارجه و هم رئیس مجلس با صلابت به لبنان رفتند و جلوه‌گری ایران برای ملت‌های جهان در دسترس است. قرار بود در سال ۱۴۰۴ ایران الهام بخش باشد که در این زمینه و زمینه‌های علمی همین الان الهام‌بخش هستیم.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیان کرد:علاوه بر اینکه در کمیسیون امنیت ملی اعزام نمایندگانی را داشتیم که همراه وزیر خارجه رفتند با سفرای کشور‌های اسلامی در مجلس جلسه داشتیم. در روز‌های آینده سفرای کشور‌های اسلامی را به کمیسیون امنیت ملی دعوت می‌کنیم و بر سر موضوع غزه و لبنان گفتگو می‌یم. در سفر رئیس‌جمهور به قطر و بقیه بخش‌ها توافقاتی کردیم که کمیسیون امنیت ملی دیدگاه خود را مطرح و همراهی کند و در بالاترین سطح نظرات خود را بگوید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار