عضو شورای قیمت‌گذاری گفت: امسال هر کیلو شلتوک محلی با نرخ ۴۰ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود، درحالیکه نرخ منطقی آن ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان است.

قاسم پیشه ور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قیمت شلتوک به نسبت دیگر ادوات کشاورزی، افزایش پیدا نکرده است به طوریکه در ۱۰ سال گذشته قیمت برنج ۱۰ برابر افزایش یافته و قیمت دیگر محصولات مانند تراکتور، دنباله بند و ماشین ۱۰۰ برابر رشد داشته است و از این جهت اعتراض کشاورزان به حق است.

به گفته او، اکنون این عقب ماندگی برای کشاورز روی محصولات از جمله شلتوک وجود دارد، درحالیکه دلالان آن را ۳ تا ۴ برابر قیمت خرید در بازار عرضه می‌کنند که براین اساس عمدتا تولیدکننده متضرر می‌شود.

 پیشه ور با تاکید بر اعلام قیمت خرید تضمینی قبل از آغاز سال زراعی افزود: با توجه به فساد پذیری برنج در قالب شلتوک فساد پذیر، کشاورز مجبور است بدلیل بدهی‌های متعدد آن را بفروشد و مشکلات اقتصادی  را حل کند.

عضو شورای قیمت گذاری ادامه داد: با توجه به  واردات برنج با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و تولید داخل برمبنای آزاد، یارانه به کشاورزان خارجی پرداخت می‌شود که این امر منجر به آسیب به کشاورزان شده است درحالیکه تولیدکنندگان انتظار دارند دولت حمایت های لازم را انجام بدهد.

نیازی به واردات برنج نداریم

او با بیان اینکه نیازی به واردات برنج تا پایان سال نداریم، افزود: امسال با احتساب تولید و سرانه مصرف نیازی به واردات تا پایان سال نداریم و به طور کلی طی ۲ تا ۳ سال اخیر در تولید خودکفا هستیم و تنها برای ذخایر استراتژیک ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزارتن برنج باید وارد شود. اکنون بدلیل افزایش تولید و ماندن محصول از سال گذشته در انبارها دیگر نیازی به واردات تا پایان سال نداریم.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی با بیان اینکه نرخ خرید شلتوک متناسب با هزینه های تولید نیست، گفت: نرخ کنونی خرید هرکیلو شلتوک ارقام محلی از کشاورزان ۴۰ هزارتومان و ارقام پرمحصول ۳۰ تا ۳۵ هزارتومان است که این نرخ منطقی نیست و برمبنای هزینه‌های تولید نرخ منطقی هرکیلو شلتوک ارقام‌محلی ۵۰ تا ۵۵ و ارقام‌پرمحصول ۳۷ تا ۴۰  هزارتومان است.

سطح زیرکشت برنج حدود ۹۰۰ هزارهکتار است

او سطح زیرکشت برنج در استان های شمالی را  ۷۳۰ هزار هکتار و مابقی استان ها  ۱۵۰ هزارهکتار اعلام کرد و افزود: با احتساب سرانه مصرف ۲۷ کیلو به ازای هرنفر نیازی به واردات نداریم، چراکه این میزان تولید جوابگوی ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون نفر جمعیت است. براین اساس وزارت جهاد باید پای کاربیاید تا تولید داخل آسیب نبیند.

پیشه ور ادامه داد: طبق آمار وزارت جهاد امسال ۵۰۰ هزارتن برنج برای ذخایر استراتژیک وارد کشور شده است و از طرفی امسال به اندازه کافی تولید کردیم، اما دلالان برنج بازار را به گونه ای تنظیم می کنند که برنج های وارداتی برای ذخایر استراتژیک را عرضه کنند تا تولیدکننده آسیب ببیند، از این رو تعزیرات باید وارد شود و جلوی نوسانات بازار به بهانه کمبود برنج را بگیرد.

عضو شورای قیمت گذاری گفت: امسال تولید برنج با احتساب ارقام‌محلی بیش از ۳ میلیون تن خواهد بود که این میزان مازاد بر نیاز کشور است.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار