مدیرکل استاندارد سیستان و بلوچستان گفت: نظارت بر ترازوی طلافروشی‌ها با هدف بازرسی و آزمون وسایل سنجش، اطمینان از صحت عملکرد آنها هر ۶ ماه یکبار در سطح استان انجام می‌شود.

محمد رضا جهانتیغ پاک در خصوص نظارت بر بازار طلا و انگ فلزات، بیان کرد: هدف از بازرسی و آزمون وسایل سنجش، اطمینان از صحت عملکرد آنها و جلوگیری از کم فروشی ناشی از دقیق نبودن عملکرد وسایل توزین است.

وی افزود: عملکرد وسایل توزین و سنجش مورد استفاده در داد و ستد عمومی از جمله ترازوها در فواصل زمانی منظم توسط کارشناسان استاندارد و آزمایشگاه‌های همکار مورد ارزیابی و آزمون قرار گرفته و پس از تائید صحت عملکرد، بر روی آنها برچسب تائیدیه صحت عملکرد که قابل رویت برای مصرف کننده باشد، الصاق می‌شود.

مدیرکل استاندارد سیستان و بلوچستان ادامه داد: آنچه در بازار طلا و انگ فلزات مهم بوده وزن دقیق مصنوعات است که در این زمینه شرکت‌های بازرسی هر ۶ ماه یک بار به طلافروشی‌های سطح استان مراجعه و ترازوها را مورد آزمون و بازدید قرار می‌دهند، اگر ترازو مطابقت با استانداردها نداشته باشد لیست شده و به اتحادیه مربوط اعلام می‌شود، اتحادیه موظف است تا دقیق شدن ترازو وضعیت را پیگیری و به اداره استاندارد اطلاع رسانی کند.

وی گفت: کدهای شناسایی مصنوعات نکته دیگری بوده که حائز اهمیت است؛ چرا که هر مصنوع در کارگاه خاصی تولید و کد شناسایی برای ردیابی محصول دارند، از طریق این کد طلا ردیابی شده و اگر مشکلی بر روی عیار آن باشد موضوع از پیگیری و کارگاه مربوطه مشخص می‌شود، همچنین اگر فردی خسارت دیده باشد از این طریق می‌تواند پیگیر ضرر و زیان خود باشد.

جهانتیغ پاک اظهار کرد: سامانه ای با شماره ۱۰۰۱۵۱۷ طراحی شده که شهروندان می‌توانند کدهای ۱۰ رقمی مندرج بر روی کالا و محصولات را به آن ارسال و اصالت مشخصات و پروانه استاندارد محصول را مشاهده کنند.

وی افزود: از این طریق شهروندان می‌توانند از صحت استاندارد کالای مورد نظر اطمینان حاصل کرده و اگر اصلی نباشد از کیفیت کار متوجه می‌شوند.

برچسب ها: طلافروشی ، استاندارد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار