رمضانی با تأکید بر اهمیت توجه به کودکان و نوجوانان در امر کتابخوانی گفت: هم اکنون تمام کتابخانه‌های عمومی کشور به بخش کودک و نوجوان مجهز شده‌اند.

مهدی رمضانی، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به همراه فرماندار و نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با امام جمعه سیرجان دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان، رئیس دادگستری سیرجان، دادستان سیرجان و جمعی از مسئولان قضایی نیز حضور داشتند.

مهدی رمضانی، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این دیدار، با تأکید بر تغییر نگاه به کتابخانه‌ها در دنیا، اظهار داشت: کتابخانه‌های کشور همزمان با کتابخانه‌های دنیا در حال تغییر کارکرد و خدمات هستند.

وی افزود: امروز از فضای سنتی که شامل مخزن و سالن مطالعه می‌شد، به یک مرکز و باشگاه فرهنگی، اجتماعی و هنری تبدیل شده‌ایم و تلاش می‌کنیم این روند فراگیرتر و گسترده‌تر شود.

رمضانی به فعالیت بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ کتابخانه در کشور اشاره کرد و افزود: از این تعداد، ۲ هزارو ۸۰۰ کتابخانه به طور مستقیم زیر نظر نهاد کتابخانه‌ها اداره می‌شود و هزار کتابخانه به صورت مشارکتی و خصوصی در حال فعالیت هستند.

 دبیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: نهاد کتابخانه‌ها در حوزه خدمات نیز تحولاتی ایجاد کرده و امروز کتابخانه‌هایی داریم که قریب به ۶۰ نوع خدمت ارائه می‌دهند. 

وی افزود: از جمله این خدمات می‌توان به استفاده از سالن مطالعه، مخازن، بخش‌های کودک و نوجوان، دیداری و شنیداری، پایگاه‌های اطلاعاتی، گالری سینما و سالن‌های مطالعه اختصاصی و گروهی اشاره کرد.

رمضانی همچنین به تصویب سند ملی خواندن که در شورای انقلاب فرهنگی در دوران ریاست جمهوری شهید رئیسی به تصویب رسید، اشاره کرد و بیان داشت: یکی از بند‌های این سند که مورد تأکید رهبری نیز بوده، زنگ کتابخوانی در مدارس و اتصال کتابخانه‌های عمومی به مدارس است و در حال حاضر زنگ کتابخوانی در حال اجرا می‌باشد.

وی با تأکید بر اهمیت توجه به کودکان و نوجوانان در امر کتابخوانی، افزود: اگر بخواهیم موضوع کتاب و کتابخوانی را به صورت راهبردی پیش ببریم، باید توجه جدی و اساسی به حوزه کودک و نوجوان داشته باشیم. 

رمضانی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نیز در بازدید از نمایشگاه کتاب به این نکته تأکید کردند و به همین منظور تمام کتابخانه‌های عمومی کشور به بخش کودک و نوجوان مجهز شده‌اند.

محمد معتمدی، نماینده مردم شهرستان های سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی هم، ، ضمن تقدیر از حضور مهدی رمضانی، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در شهرستان سیرجان، گفت: به منظور بررسی مسائل و مشکلات و همچنین تجهیز و توسعه کتابخانه‌های شهرستان، از وی دعوت کردم و ایشان در کمترین زمان ممکن دعوت بنده را اجابت کردند.

وی همچنین در این دیدار که دادستان عمومی استان کرمان نیز حضور داشت، از دادستان سیرجان به خاطر حضور میدانی و برخورد مؤثر با اراذل و اوباش قدردانی کرد و افزود: یکی از مطالبات جدی شهروندان سیرجانی، برخورد و اخراج اتباع غیرمجاز در سطح شهرستان است که امیدوارم با تلاش شما و پرسنل نیروی انتظامی، هر چه سریع‌تر شاهد خروج اتباع غیرمجاز از این شهرستان باشیم.

حجت‌الاسلام شیخ عباس مسلمی زاده، امام جمعه سیرجان هم در این دیدار، گفت: شهرستان سیرجان از گذشته تا امروز در بحث فرهنگی و مشاهیر و شخصیت‌های بزرگ، پیشانی استان کرمان بوده است. 

وی افزود: در این شهرستان نویسندگانی موثر در سطح ملی مانند استاد باستانی پاریزی و طاهره صفارزاده، بانوی نمونه جهان اسلام، ظهور کرده‌اند. 

حجت‌الاسلام مسلمی زاده تصریح کرد: همچنین در گذشته نیز عالمان بزرگی مانند شیخ محمدحسن سیرجانی کرمانی، متخلص به قارانی و مشهور به نبی السارقین، از این دیار برخاسته‌اند.

وی افزود: متأسفانه تا به امروز کتابی برای معرفی و آشنایی مردم با این مشاهیر، چه در سطح استان و چه در سطح ملی، تألیف نشده است و حتی همشهریان ما نیز از وجود این فرهیختگان سیرجانی بی‌خبر هستند. 

حجت‌الاسلام مسلمی زاده بیان داشت: از شما خواهشمندم که در این زمینه همکاری و مساعدت فرمایید تا سیرجان به عنوان یک پایلوت برای معرفی مشاهیر خود شناخته شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار