کارگردان فیلم کوتاه «دادرسی» از آثار راه‌یافته به چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران معتقد است هنرمندان مخاطبان جدی‌تر هنر محسوب می‌شوند.

نادره سادات سرکی کارگردان فیلم کوتاه «دادرسی» از آثار راه‌یافته به چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران معتقد است هر هنرمندی بیش و پیش از آفرینش اثرش مخاطب هنر خود و دیگران است و هنرمندان مخاطبان جدی‌تر هنر محسوب می‌شوند.

نادره سادات سرکی کارگردان فیلم کوتاه «دادرسی» درباره این اثر بیان کرد: «دادرسی» اولین فیلم کوتاه من بعد از دوران دانشجویی است. انگیزه من از ساخت این فیلم آگاهی‌رسانی نسبت به خلا قانونی یا ضعف قوانین فعلی در حمایت از حقوق کودکان بود. اینکه اگر قانون به‌اندازه کافی عادلانه یا همه‌جانبه نباشد، قربانی ممکن است در غیاب قانون برای تحقق عدالت، خودش وارد عمل شود و دست به خشونت بزند و این‌گونه چرخه خشونت در جامعه شکل بگیرد و جای قربانی و متظلم با مجرم و ظالم عوض شود. متاسفانه من از نزدیک شاهد این ماجرا بوده‌ام.

 وی درباره مهم‌ترین ویژگی فنی یا محتوایی این اثر بیان کرد: به نظرم موضوع فیلم، نحوه داستان‌گویی و استفاده از همکارانی توانمند چه در عرصه بازیگری و چه در حوزه‌های فنی مثل فیلمبرداری، تدوین، طراحی صحنه و... در کنار تهیه‌کننده‌ای بسیار حمایت‌گر و سینمادوست به ساخت فیلمی که از نظر عوامل قابل‌قبول است، کمک کرد.

 سرکی درباره تجربه حضور در ادوار مختلف جشنواره فیلم‌کوتاه تهران توضیح داد: من تابه‌حال مجموعاً سه بار به‌عنوان مخاطب در جشنواره فیلم کوتاه شرکت کرده‌ام البته بیشتر به‌خاطر دیدن فیلم‌های دوستانم. خوشحالم که این بار در مقام فیلمساز در این جشنواره شرکت می‌کنم.

 این کارگردان درباره چشم‌اندازش برای ادامه حضور در عرصه فیلم‌سازی اظهار کرد: من ایده فیلم کوتاه بعدی را دارم. امیدوارم به‌سرعت بتوانم فیلمنامه‌اش را بنویسم و آن را بسازم. در کل به سینما و داستان‌گویی علاقه دارم. این ایده و طرح است که طول زمانی اثر و قالب آن را اعم از کوتاه، بلند، سریال و... مشخص می‌کند.

 سرکی درباره تماشای فیلم‌های کوتاه هم گفت: البته که به دیدن آثار سایر فیلمسازان علاقه دارم. امیدوارم فرصت بشود بیشتر کار‌های داستانی را ببینم، چون بیشتر به سینمای داستانی علاقه دارم تا سینمای مستند و تجربی. من معتقدم هر هنرمندی بیش و پیش از آفرینش اثرش مخاطب هنر خود و دیگران است. هنرمندان شاید مخاطبان جدی‌تر هنر محسوب شوند.

 وی درباره انتظاراتش از جشنواره فیلم‌کوتاه تهران بیان کرد: من فکر می‌کنم متولیان فیلم کوتاه باید راه فیلمسازان شاخص این عرصه را برای ورود به عرصه سینمای بلند فراهم و از آنها برای راهیابی به سینمای بدنه به شکل حداکثری حمایت کنند در غیر این صورت خلاقیت‌ها، نگاه‌های نو، تکثر و تنوع در ساخت، اجرا و شیوه‌های داستان‌گویی که در مقایسه با سینمای بدنه بیشتر در فیلم کوتاه دیده می‌شود، نخواهد توانست چندان تاثیری بر فرهنگ و سینمای کشور بگذارد، چون مخاطبان فیلم کوتاه در مقایسه با فیلم بلند، بسیار کمترند و به لحاظ سطح دانش و سلیقه و هنردوستی از عموم مردم تا حدی بالاتر. منظورم این است که مخاطب فیلم کوتاه را بیشتر خواص تشکیل می‌دهند تا عوام. 

وی در پایان تصریح کرد: مساله اصلی سینمای ما سینمای بدنه و بلند است که مخاطبش اصلی‌اش عموم مردم هستند؛ بنابراین چه از نظر فرهنگی و اجتماعی به سینما توجه داشته باشیم و چه از نظری هنری و زیبایی‌شناختی، باید سینمای بدنه ارتقا پیدا کند و شاید یکی از کارآمدترین راه‌حل‌ها ورود فیلمسازان خوب فیلم کوتاه به جریان اصلی سینمای کشور باشد.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار