انگور یکی از محصولات مهم در شهرستان بیجار است که پس از گندم به عنوان یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود.

شهرستان بیجار دارای قابلیت و ظرفیت‌های بسیار مهم و ارزشمندی است که تا کنون به خوبی به آن پرداخته نشده است و یکی از این قابلیت‌های بسیار مهم تولید انگور است.

شهرستان بیجار دارای یک هزار و ۹۰۰ هکتار محصولات باغی است که انگور در مقایسه با سایر محصولات وسیع‌ترین سطح زیرکشت یعنی یک هزار و ۳۰۰ هکتار معادل ۷۵ درصد آن را در بر می‌گیرد و میزان تولید آن حدود ۱۰_۱۲ تن در هکتار است.

شهرستان بیجار علاوه بر اینکه قطب تولید گندم دیم در کشور است در حوزه تولید انگور و سایر صنایع تولیدی حاصل از آن حرفی برای گفتن دارد.

انگورهای سرخ و زرد کشمشکی، عسگری فخری به قدری زیبا و چشم فریب هستند که وقتی در کنار خیابان و در سبدهای مختلف برای فروش عرضه انگورهای شهرستان بیجار از اهمیت و ارزش بسیار زیادی برخوردار هستند و به دلیل کیفیت بالا در سبد خانواده‌ها جای دارد.

اما با وجود این دستاورد بزرگ هنوز مشکلات زیادی در حوزه باغات و کشاورزی بیجار وجود دارد که یکی از مشکلات سرما زدگی در باغات است.

بیجار یکی از قطب‌های تولید انگور است

یکی از باغداران بیجاری اظهار کرد: شهرستان بیجار یکی از قطب‌های تولید انگور کشور است و پس از تولید گندم بسیاری از مردم به تولید انگور مشغول هستند.

محمد رحیمی با اشاره به مشکلات باغداران این شهرستان گفت: باغداران بیجاری همواره با کمبود آب مواجه هستند و حمایت‌های خوبی از باغداران صورت نمی‌گیرد و همین مهم به زنگ خطری برای اقتصاد روستاهای این شهرستان محسوب می‌شود، چرا که نبود تولید باعث مهاجرت روستاییان خواهد شد.

وی به اهمیت سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی انگور اشاره کرد و ابراز داشت: سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی انگور از ضروریات این شهرستان است و باید سیاست‌های دولت در مسیر حمایت از تولیدات داخلی جدی تر شود.

انگور بیجار در پیچ و تاب مشکلات/ باغداران از مشکلات خود می‌گویند

بیجار دارای بیشترین تنوع انگور است

یکی دیگر از باغداران بیجاری عنوان کرد: شهرستان بیجار دارای ۲۰ رقم مختلف انگور می‌باشد که مهمترین ارقام آن عسگری، فخری و کشمشی سفید و قرمز است و بیشتر در مناطق حسن آباد یاسوکند، پیرتاج و خسروآباد متمرکز شده و اکثراً به صورت تازه خوری، فرآوری کشمش، سرکه و شیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حمد الله عباسی گفت: برگزاری جشنواره‌های انگور و ارائه تولیدات باغی حاصل از فرآورده‌های انگور اهمیت زیادی دارد و به نوعی کمک به باغداران محسوب می‌شود.

وی به اهمیت ایجاد سردخانه اشاره کرد و بیان داشت: یک سردخانه می‌تواند انگور را به مدت زیادتری نگهداری کند و با همین فرصتی که داشته باشیم، می‌توانیم سایر محصولات زیر مجموعه انگور مثل شیره و ترش آب را بهتر و با کیفیت مناسبی تولید کنیم و برای بازاریابی هم به سایر شهرهای هم‌جوار محصول ارسال کنیم.

این تولید کننده توضیح داد: انگور درشت و آبدار از انواع مختلفی دارد از حدود قیمت ۲۵۰ هزار ریال داریم تا ۵۵۰ هزار ریال، چون عرضه انگور زیاد است و سرمای هوا دیگر آن کیف خوردن انگور را کم کرده است مجبوریم قیمت‌ها را با حاشیه سود بسیار ناچیز ارائه کنیم، چون زمان اصلاً به نفع باغدار نیست.

انگوری که با زحمت تولید می‌شود و مفت فروخته می‌شود

یکی دیگر از شهروندان بیجاری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: بیجار فرصت‌های زیادی در حوزه تولیدات باغی دارد و انگور یکی از این فرصت‌های مهم است.

مرتضی رضایی گفت: من بیش از ۳۰ سال است که در زمین‌های باغی مشغول به کار هستم و برای تولید این انگور زحمت زیادی را می کشم اما نتیجه حاصل از فروش آن بسیار نا امید کننده است.

وی افزود: متأسفانه انگور بیجار در اواسط مهر ماه آماده می‌شود که با سرمای هوا تلاقی پیدا می‌کند و همین مهم باعث می‌شود تا مردم خرید کمتری داشته باشند و یا با قیمت‌هایی پایین آن را خریداری کنند.

وی ادامه داد: لازم است مسئولان از باغداران حمایت بیشتری داشته باشند و با تلاش بیشتر باعث دلگرمی این قشر زحمت کش بشوند تا میزان مهاجرت کاهش پیدا کند.

انگور بیجار در پیچ و تاب مشکلات/ باغداران از مشکلات خود می‌گویند

شهر یاسوکند یکی از قطب‌های تولید انگور است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیجار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: شهر حسن آباد یاسوکند بیش از ۴۰۰ هکتار باغ انگور دارد و ۱۷ رقم انگور در باغات این منطقه کشت می‌شود.

میثم محمد پناه افزود: حمایت از تولیدات باغی یک ضرورت مهم است و در این راستا جهاد کشاورزی به باغداران کمک می‌کند.

وی اعلام کرد: در راستای حمایت از باغداران مهندسین کشاورزی از باغات بازدید به عمل آورده‌اند و نکات لازم را به باغداران گوشزد کرده‌اند.

رئیس جهاد کشاورزی بیجار عنوان کرد: برگزاری جشنواره انگور بیجار به منظور معرفی این نعمت بزرگ و توانمندی‌های این منطقه بسیار مهم است و باید این جشنواره به صورت مستمر برگزار شود تا صادرات این محصول نیز فراهم شود.

شهرستان بیجار دارای ظرفیت‌های خدا دادی بسیاری است اما تا کنون از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده است و باعث دلسردی بیشتر تولید کنندگان شده است بنابراین لازم است تا طرح‌های حمایتی خوبی برای حمایت از این قشر در دستور کار قرار بگیرد.

برچسب ها: جهاد کشاورزی ، انگور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار