استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد و کنترل منافذ مسیر دودکش، قبل از راه اندازی بخاری توصیه مهم کارشناسان برای پیشگیری از بروز حوادث و مسمومیت هاست.

علی طالبی مدیر عامل شرکت گاز گلستان می‌گوید: دقت و توجه به داغ بودن دودکش، بهترین آزمایش برای کارکرد مناسب دودکش به شمار می‌رود، زیرا اگر لوله دودکش بخاری سرد باشد، به علت خارج نشدن محصولات احتراق و گاز‌های سمی از دودکش است و در این صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازکردن قسمتی از در یا پنجره تهویه در محیط ایجاد کنید.

او افزود: داشتن کلاهک مخصوص H شکل دودکش در پشت بام‌ها برای جلوگیری از عدم بروز خاموشی بخاری و به دنبال آن انتشار گاز CO اهمیت بالایی دارد.
استفاده از شلنگ استاندارد و محکم کردن آن با بست مناسب، ضروری است.

طالبی گفت: رنگ مطلوب شعله بخاری وسایل پخت و پز، آبی است و چنانچه رنگ شعله قرمز، زرد یا نارنجی باشد، نشانگر نقص در سوخت رسانی و کمبود اکسیژن در محیط است که به سرعت باید بررسی شود. اگر رنگ شعله بخاری آبی نباشد، ممکن است هوای کافی به بخاری نرسیده و تولید گاز منوکسیدکربن کند.

او ادامه داد: در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید همه روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود و از نصب آبگرمکن در حمام، روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه و هرگونه سوخت فسیلی در فضا‌های بسته برای گرم نگه داشتن محیط، خودداری کرد.

طالبی افزود: دودکش و اتصالات آن باید از جنس مقاوم و بدون هیچگونه منفذ یا نشتی در سر تا سر آن باشد و شیب لوله‌های افقی در داخل واحد‌ها، باید مثبت و رو به بالا و ارتفاع عمودی لوله در بیرون، حداقل سه برابر طول افقی آن باشد و قطر لوله دودکش باید مساوی یا بزرگتر از قطر لوله خروجی دستگاه گازسوز باشد.

او همچنین تاکید کرد: از قرار دادن لوله خروجی بخاری به داخل ظرف آب و از به کار بردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش یا دارای نقص در دودکش خودداری شود و هیچگاه از چراغ یا بخاری نفتی یا گازی بدون دودکش، درون خانه به ویژه هنگام خواب نباید استفاده شود.

برچسب ها: بخاری ، دودکش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.