بسیاری از نظامیان وحشت‌زده اسرائیلی که از غزه بازگشته‌اند، باورشان نمی‌شود دست به چه جنایاتی زده‌اند.

فریب سربازان اسرائیلی مجهز به انواع سلاح‌ها با عینک آفتابی و ژست گرفته مقابل دوربین با یک اسلحه تمام اتوماتیک را نخورید، جسم آنها راوی درونشان نیست؛ درونشان ژست چندان جالبی ندارد!.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داد که طبق داده‌های نظامی که این روزنامه به دست آورده، بین ۷ اکتبر تا ۱۱ مه، ۱۰ سرباز خودکشی کرده‌اند؛ اما این روزنامه اذعان می‌کند که این آمار به شدت با ملاحظات امنیتی و سیاسی و اجتماعی منتشر شده است.

تصویری که مشاهده می‌کنید، متعلق به «الی ران میزراحی» است؛ نظامی ۴۰ ساله اسرائیلی که عشق دوربین داشت و مدام تصاویر خود را با ژست‌های متنوع در شبکه‌های اجتماعی پست می‌کرد و رجز می‌خواند؛ او چهار ماه پیش خودش را کشت!

سرباز

خانواده او به سی‌ان‌ان گفتند که این سرباز ذخیره ارتش اسرائیل پس از بازگشت، به دلیل آنچه در جنگ با حماس در غزه شاهد آن بود، فردی دگرگون شده و دچار آسیب‌های روحی شده بود. شش ماه پس از اولین اعزام به جنگ، او در خانه با اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) دست و پنجه نرم می‌کرد. پیش از اعزام مجدد، او خودکشی کرد و جان خود را گرفت.

مادر او، جنی میرزاحی، گفت: «او از غزه بیرون آمد، اما غزه از او خارج نشد و او بعد از آن، به دلیل آسیب‌های روحی، جان باخت».

ارتش اسرائیل اعلام کرده است که در حال ارائه مراقبت‌های پزشکی به هزاران سربازی است که به دلیل آسیب‌های روانی در طول جنگ، دچار PTSD یا بیماری‌های روانی شده‌اند. تعداد افرادی که جان خود را گرفته‌اند مشخص نیست، زیرا ارتش اسرائیل (IDF) آمار رسمی‌ای ارائه نمی‌کند.

جنگ اسرائیل در غزه طبق گفته وزارت بهداشت این منطقه، جان بیش از ۴۲ هزار نفر را گرفته است که طبق گزارش سازمان ملل متحد اکثر کشته‌شدگان زنان و کودکان هستند.

به نوشته سی ان ان این طولانی‌ترین جنگ اسرائیل است. با گسترش جنگ به لبنان، برخی سربازان می‌گویند که از اعزام مجدد به درگیری جدید هراس دارند.

یک تکنسین پزشکی ارتش اسرائیل که چهار ماه در غزه بوده است، به سی‌ان‌ان گفت: «بسیاری از ما از اینکه دوباره به جنگ در لبنان اعزام شویم، بسیار می‌ترسیم؛ بسیاری از ما در حال حاضر به دولت اعتماد نداریم».

نظامیان اسرائیلی: شاهد وحشت بودیم

مقامات اسرائیلی، غزه را به روی روزنامه‌نگاران خارجی بسته‌اند، مگر اینکه تحت همراهی ارتش این رژیم باشند که جمع‌آوری اطلاعات کامل از رنج فلسطینیان یا تجربیات سربازان در آنجا را دشوار می‌کند. 

سربازان اسرائیلی که در این منطقه جنگیده‌اند، به سی‌ان‌ان گفتند که شاهد وحشت‌هایی بوده‌اند که جهان خارج هرگز نمی‌تواند به طور کامل درک کند. 

سی ان ان نوشت که گزارش آنها تصویری نادر از وحشی‌گری جنگ روایت می‌کند، جنگی که منتقدان آن را «جنگ ابدی» بنیامین نتانیاهو می‌نامند.

میرزاحی در ۸ اکتبر سال گذشته به غزه اعزام شد و وظیفه رانندگی با بلدوزر D-۹، یک وسیله نقلیه زرهی ۶۲ تنی که می‌تواند در برابر گلوله و مواد منفجره مقاومت کند، به او محول شد.

مادر او به سی‌ان‌ان گفت که او در بیشتر عمر خود یک شهروند عادی بود و به عنوان مدیر در یک شرکت ساختمانی اسرائیلی کار می‌کرد.

خانواده او می‌گویند که این سرباز ذخیره ۱۸۶ روز در غزه ماند تا اینکه در ماه فوریه، زمانی که یک موشک ضدتانک (RPG) به وسیله نقلیه او برخورد کرد، زانویش آسیب دید و بعداً دچار مشکل شنوایی شد. او برای درمان از غزه خارج شد و در ماه آوریل، به PTSD (اختلال اضطراب پس ز سانحه) تشخیص داده شد و هفتگی از جلسات گفتار درمانی استفاده می‌کرد.

خانواده او می‌گویند که میرزاحی در زمان مرخصی، دچار حملات خشم، تعریق شدید، بی‌خوابی و انزوای اجتماعی شده بود. او به خانواده‌اش می‌گفت که فقط کسانی که با او در غزه بودند، می‌توانند درک کنند که به او چه می‌گذرد.

خواهر او به سی‌ان‌ان گفت: «او همیشه می‌گفت، هیچ کس نمی‌تواند درک کند که من چه دیده‌ام».

ماد او به سی ان ان گفت: او شاهد مرگ بسیاری از مردم بود. شاید حتی کسی را هم کشته باشد».

گای زاکان، دوست میرزاحی و راننده همکار بلدوزر، اطلاعات بیشتری در مورد تجربیات آنها در غزه به سی ان ان ارائه کرد. او گفت: «ما چیز‌های بسیار بسیار بسیار سختی را دیدیم. چیز‌هایی که پذیرفتن آنها دشوار است»

این سرباز سابق، در مورد آسیب‌های روانی که نیرو‌های اسرائیلی در غزه متحمل می‌شوند، در ماه ژوئن مقابل نمایندگان کنست در پارلمان حضور پیدا کرد و گفت: «در بسیاری موارد مجبور بودیم از روی جسد تروریست‌ها زنده یا مرده عبور کنیم».

او گفت که دیگر نمی‌تواند گوشت بخورد، زیرا او را به صحنه‌های وحشتناک که از بلدوزر خود در غزه شاهد آن بود، یادآوری می‌کند و شب‌ها به سختی خوابش می‌برد، زیرا صدای انفجار‌ها در سرش طنین‌انداز است.

پس از خودکشی میرزاحی، فیلم‌ها و عکس‌هایی در رسانه‌های اجتماعی از این سرباز ذخیره که در حال تخریب خانه‌ها و ساختمان‌ها در غزه بود و در مقابل سازه‌های تخریب شده ژست می‌گرفت، منتشر شد. برخی از تصاویر که ظاهرا در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی او که اکنون حذف شده‌اند، منتشر شده بود.

خواهر او، شیر، به سی ان ان که او نظرات زیادی در رسانه‌های اجتماعی دیده است که از میزراحی به عنوان «قاتل» نام می‌برند و او را نفرین می‌کنند.

او افزود: «این برای ما خیلی سخت بود، ما سعی کردیم این نظرات را نادیده بگیریم، من می‌دانم که او قلب پاکی داشت».

آهارون برگمن، دانشمند سیاسی در کالج کینگ لندن که شش سال در ارتش اسرائیل، از جمله در جنگ لبنان در سال ۱۹۸۲ حضور داشته است، می‌گوید جنگ غزه مانند هیچ جنگ دیگری که اسرائیل انجام داده، نیست.

او می‌گوید: «این جنگ بسیار طولانی و و جنگی شهری است، که به این معناست که سربازان در میان بسیاری از مردم می‌جنگند، "اکثریت قریب به اتفاق آنها غیرنظامی هستند. "

برگمن می‌گوید که برای بسیاری، گذار از میدان جنگ به زندگی عادی، به ویژه پس از جنگ شهری که شامل کشته شدن زنان و کودکان می‌شود، می‌تواند بسیار سخت باشد.

او می‌گوید: «چگونه می‌توانی فرزندانت را بخوابانی وقتی می‌دانی که کودکان را در غزه کشته‌ای؟».

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار