یک جنگنده اف-۳۵بی (F-۳۵ B) آمریکایی برای نخستین بار روی عرشه ناو بالگردبر «کاگا» (Kaga) ژاپن که قرار است به ناو هواپیمابر تبدیل شود، با موفقیت فرود آمد.

برخی رسانه‌های ژاپنی همچون «ژاپن تایمز» و خبرگزاری کیودو امروز سه شنبه اعلام کردند که جنگنده پیشرفته اف-۳۵بی آمریکایی روز یکشنبه هفته جاری نخستین عملیات نشست و برخاست خود بر روی ناو بالگردبر کاگا (Kaga) ژاپن را با همکاری ناوگان هفتم نیروی دریایی ایالات متحده در آب‌های اطراف سن دیه‌گو واقع در جنوب غربی ایالت کالیفرنیا انجام داد.

در این گزارش با اشاره به اینکه ژاپن قصد دارد ۲ رزم‌ناو خود کاگا و ازومو (Izumo) را به یک ناو هواپیمابر تبدیل کند، آمده است: عملیات برخاست این جنگنده با باند کوتاه و فرود عمودی بر روی ناو کاگا صورت گرفت. آزمایش این نشست و برخاست و سایر عملیات مربوط به آن تا ۱۸ نوامبر (۲۸ آبان جاری) ادامه می‌یابد.

خبرگزاری کیودو در این باره نوشت: نیروی دریایی دفاعی ژاپن (MSDF) روز دوشنبه (روز گذشته) انجام این مانور را تایید کرده و قرار است با انجام تمرینات بیشتر طی روز‌های آتی، تایید کند که آیا جنگنده رادارگریز اف-۳۵بی می‌تواند بدون مشکل از عرشه این ناو نشست و برخاست کند و آیا دیگر عملیات مربوط به آن همچون تاکسی کردن روی عرشه، سوخت گیری و نگهداری از آن در این ناو به خوبی انجام می‌شود.

 ناو بالگردبر «کاگا» ژاپن

 ناو بالگردبر «کاگا» ژاپن

بر اساس این گزارش، در ماه مارس گذشته تغییراتی جهت مقاوم سازی در برابر دمای بیش از حد پس‌سوز موتور این جنگنده بر روی عرشه ناو کاگا صورت گرفت.

وزارت دفاع ژاپن در سال ۲۰۲۱ عملیات آزمایشی نشست و برخاست بر روی ناو ایزوما را با استفاده از جنگنده رادارگریز اف-۳۵بی انجام داد.

این ۲ ناو ژاپنی قرار است تا سال ۲۰۲۷ میلادی به جنگنده‌های اف-۳۵ بی مجهز شوند تا به توکیو امکان افزایش عملیات هوایی در دریای شرقی چین را بدهد؛ منطقه‌ای که در آن ژاپن با چین اختلافات سرزمینی دارد.

 لیائونینگ (Liaoning) ناو هواپیمابر چین

لیائونینگ (Liaoning) ناو هواپیمابر چین

ژاپن درحالی درصدد است تا ۲ فروند ناو بالگردبر خود را به ناو هواپیمابر تبدیل کند که چین هم اکنون از یک فروند ناو هواپیمابر به نام لیائونینگ (Liaoning) بهره می‌برد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار