وزارت بازرگانی، صنعت و امنیت آمریکا ۹ نهاد پاکستانی را به بهانه نقض قوانین کنترل صادرات و توسعه برنامه‌های تسلیحاتی و پهپادی به فهرست به اصطلاح سیاه خود اضافه و علیه آنان اعمال ممنوعیت کرد.

وب سایت روزنامه انگلیسی زبان داون پاکستان امروز به نقل از وزارت بازرگانی ایالات متحده عنوان کرد که ۲۶ شرکت خارجی که عمدتا در پاکستان، چین و امارات متحده عربی مستقر هستند به فهرست سیاه آمریکا اضافه شدند.

در این گزارش آمده است: این نهاد‌ها تعهدات کنترل صادرات را نقض کرده و در آنچه طرف آمریکایی «برنامه‌های نگران کننده تسلیحاتی» خوانده، مشارکت داشته اند و یا از تحریم‌های آمریکا و کنترل صادرات علیه روسیه و ایران طفره رفته اند.

وب سایت روزنامه داون افزود: ۹ نهاد پاکستانی به علت مشارکت برای تامین نیاز و تدارکات یک شرکت دیگر در این کشور که خود آن در سال ۲۰۱۴ در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفته بود، به این فهرست اضافه شدند.

علاوه بر این، شش نهاد در چین به دلیل ادعای دستیابی به اقلام با منشأ ایالات متحده برای حمایت از مدرن‌سازی نظامی چین یا کمک به برنامه‌های تسلیحاتی و پهپاد‌های ایران در این فهرست جا گرفتند.

ماه گذشته پاکستان در واکنش به اقدام اخیر ایالات متحده در تحریم برخی از شرکت‌ها و اتباع چینی به اتهام تامین اقلام مرتبط با برنامه‌های موشکی اسلام‌آباد، اعلام کرد: این اقدام واشنگتن بیانگر رویکرد دوگانه آن در قبال رژیم‌های جهانی عدم اشاعه است و پاکستان آن را مغرضانه با انگیزه‌های سیاسی تلقی می‌کند.

پاکستان همواره تاکید کرده است که فعالیت‌های این کشور در زمینه تولید تسلیحات نظامی شامل انواع موشک‌ها و سلاح‌های هسته‌ای، کاملا مشخص بوده و این کشور مرتکب خطایی در این مسیر نشده است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار