گروه‌های مقاومت منطقه همواره نشان دادند که متکی به فرد نبوده و ترور فرماندهان ارشد هیچ خللی در فعالیت مبارزاتی آنها علیه دشمن ایجاد نخواهد کرد.

 اگر بخواهیم آینده گروه‌های مقاومت در منطقه به ویژه گروه مقاومت اسلامی فلسطینی «حماس» را بعد از ترور و به شهادت رساندن دو تن از رهبران و فرماندهان بزرگ آنها یعنی شهید «اسماعیل هنیه» و «یحیی سنوار» مورد بررسی و کنکاش قرار بدهیم باید به این نکته مهم اشاره کنیم که از آنجایی که ماهیت گروه‌های مقاومت در منطقه قائل به فرد و افراد نیست، ترور و به شهادت رسیدن رهبران و افراد برجسته آنها نیز خللی در حرکت و فعالیت مبارزاتی آنها ایجاد نخواهد کرد.

گروه «حماس» با برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای عملیات «طوفان‌الاقصی» در هفتم اکتبر سال ۲۰۲۳ و کسب موفقیت هرچه تمام در اجرای آن چنان ضربه سخت، دردناک و غیرقابل جبرانی به نهاد‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی زد که سران و مقامات آن برای جبران تحقیر صورت گرفته و اعتبار از دست داده در نزد مردم خود، جنگ غزه را به مردم مظلوم و بی‌گناه فلسطینی ساکن این باریکه تحمیل کردند.

اما رژیم صهیونیستی بر خلاف تمام تبلیغات و جنگ رسانه‌ای علیه گروه حماس و مردم غزه به هیچکدام از اهداف و برنامه‌های ازپیش تعیین شده خود که شامل نابود کردن حماس، از بین بردن تمام رهبران و فرماندهان این گروه و کوچاندن اجباری مردم غزه به خارج از این باریکه دست پیدا نکرد و به همین منظور برای جبران این ناکامی‌ها بمباران شدید غزه و کشتار و نسل‌کشی مردم این شهر را در دستور کار خود قرار داد.

حال در این میان نمی‌توان از نقش بسیار مهم و تاثیرگذار شهید «یحیی سنوار» در میدان نبرد با دشمن صهیونیستی غافل شد. سنوار که از وی به عنوان طراح اصلی عملیات «طوفان الاقصی» در هفتم اکتبر سال ۲۰۲۳ و یک استراتژیست بزرگ و توانا یاد می‌شود در یک سال اخیر توانست با برنامه‌ها و طراحی‌های میدانی خود، حوادث و رویداد‌های میدان جنگ غزه را به سود مبارزان فلسطینی و گروه حماس تغییر بدهد و در این میان ضربات سخت و دردناکی را به نظامیان و ارتش رژیم صهیونیستی وارد کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی و به موازات آن جوخه‌های ترور این رژیم در طول یک سال گذشته به شدت دنبال ردیابی و ترور «یحیی سنوار» که بعد از شهادت «اسماعیل هنیه» به عنوان رئیس دفتر سیاسی گروه حماس انتخاب شد، بود تا سرانجام بر حسب اتفاق و تصادف و نه از روی برنامه‌ریزی توانستند تا این فرمانده قهار و چیره‌دست فلسطینی عضو گروه حماس را مورد هدف قرار داده و او را به شهادت برسانند.

اما نکته قابل توجه اینجاست که رژیم صهیونیستی همواره یکی از اهداف خود در ترور و به شهادت رساندن «یحیی سنوار» و در کل فرماندهان و رهبران گروه‌های مقاومت را تضعیف و حذف این گروه‌های مقاومت عنوان کرده است ولی آنها از این مهم غافل هستند که تا امروز ترور و حذف هیچکدام از رهبران گروه‌های مقاومت در منطقه موجب حذف و یا حداقل تضعیف این گروه‌ها نشده است و بالعکس شاهد بودیم که این گروه‌ها با قدرت و توان بیشتری در میدان نبرد با دشمن صهیونیستی حاضر شدند.

موضوع حائز اهمیت دیگری که هیچگاه سران و مقامات رژیم صهیونیستی از گذشته تا امروز به آن توجه نکردند این است که «یحیی سنوار» اولین فرمانده مقاومت نبوده و آخرین فرمانده مقاومت هم نخواهد بود و گروه‌های مقاومت با توجه به شاکله و ساختاری که از آن برخوردار هستند، نیروی انسانی نخبه فراوانی دارند و به محض اینکه رهبر و یا فرمانده آنها به شهادت می‌رسد به سرعت جایگزینی به مراتب جنگنده‌تر و متخصص‌تر پیدا خواهند کرد.

در پایان باید گفت درست است که رژیم صهیونیستی رهبران و فرماندهان بزرگ و باارزشی را از مقاومت منطقه ترور کرده و آنها را به شهادت رسانده ولی در عین حال مشاهده می‌کنیم که گروه‌های مقاومت منطقه ازقبیل «حماس» و «حزب‌الله لبنان» باانگیزه‌تر و پرقدرت‌تر از گذشته به نبرد خود علیه دشمن صهیونی ادامه داده و در آینده هم به این نبرد خود همچنان ادامه خواهند داد.

منبع: دفاع پرس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار