وزیر اقتصاد و دارایی گفت: بریکس با تشکیل بانک توسعه نوین و ایجاد ترتیبات ذخیره مشروط در حال ایجاد نمونه‌ای جدید از بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول است.

عبد الناصر همتی، وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص بریکس و مزایای حضور  در این اجلاس گفت: اگر به ۶ دهه پیش نگاه کنیم شاهد شکل گیری اجلاس جنوب _ جنوب بودیم و این اجلاس  در واکنش به سلطه غرب بود که شکل گرفت.

وی ادامه داد: بعد از آن کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته جمع شدند و اجلاس جنوب _ جنوب را شکل دادند و این  اجلاس  با یکجانبه گرایی با محوریت شرق شکل گرفت و بعد از ۶ دهه هم اکنون تلاش جنوب_جنوب  قدرت های نوظهور بریکس را شکل دادند.

وی  بیان کرد: در بین ۵کشور اول  اجلاس بریکس چین و هند که جزو ۵ قدرت اقتصادی اول جهان هستند حضور دارند. همچنین  برزیل و آفریقای جنوبی به عنوان کشورهای نوظهور در این اجلاس حضور دارند.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه بریکس می تواند محور مهمی برای جلوگیری از یکجانبه گرایی آمریکا و غرب باشد، گفت: بریکس با تشکیل  بانک توسعه نوین و ایجاد ترتیبات ذخیره مشروط در حال ایجاد نمونه ای جدید از بانک جهانی و صندوق بین المللی پول است.

وی ادامه داد: ایران با اعضای بریکس به صورت دو جانبه و گروهی برای پیشبرد اقتصاد کشور همکاری می کند و برای اولین  بار در این اجلاس شرکت کرده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار