کارشناس هواشناسی گفت: هشدار هواشناسی برای تشدید بارش‌ها در ۲۴ استان کشور صادر شد.

کبری رفیعی کارشناس هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه امروز در اغلب مناطق کشور شاهد بارندگی، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، گاهی گردوخاک و در برخی نقاط بارش برف خواهیم بود گفت: هشدار هواشناسی برای تشدید بارش‌ها در بیش ۲۴ استان کشور صادر شده است که در این زمینه باید تمامی دستگاه‌ها برنامه‌ریزی لازم را برای جلوگیری از مخاطرات احتمالی را در دستور کار خود قرار دهند.

وی ادامه داد:  این اساس، امروز در استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، گیلان، مازندران، غرب گلستان، قزوین، خراسان‌های شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی، یزد، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، کرمان، بوشهر، ارتفاعات هرمزگان، برخی نقاط استان‌های البرز، تهران، سمنان و شمال استان‌های همدان و مرکزی، بارندگی، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، گاهی گردوخاک، در نقاط مستعد تگرگ و در برخی نقاط استان‌های واقع در شمال غرب و استان‌های گیلان، مازندران، قزوین، ارتفاعات استان‌های البرز، تهران و سمنان بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

او بیان کرد: از جمله اثرات این سامانه می‌توان به لغزندگی جاده‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب، آب‌گرفتگی معابر، کاهش دید در اثر مه، خطر صاعقه و جاری شدن روان‌آب اشاره کرد. همچنین، احتمال سقوط سنگ و رانش کوه در مناطق مرتفع، وزش باد شدید و خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی وجود دارد. علاوه بر این، ممکن است در برخی مناطق اختلالاتی در شبکه برق‌رسانی به وجود آید.

وی تاکید کرد: توصیه می شود که از هرگونه تردد غیرضروری و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری شود. همچنین، اکیداً توصیه می‌شود که از برپایی چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها اجتناب شود و فعالیت‌های تفریحی همچون کوهنوردی و طبیعت‌گردی به تعویق بیفتد.

او گفت: چرای دام و تردد عشایر در نواحی مرتفع نیز باید به حداقل برسد. اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و دهانه پل‌ها و اتخاذ تدابیر لازم برای محافظت از محصولات کشاورزی از دیگر توصیه‌های مهم است. همچنین، دستگاه‌های اجرایی و امدادی از جمله راهداری و وزارت نیرو نیز باید آمادگی‌های لازم را در نظر داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار