با توجه به وظیفه سازمان امور اراضی در توسعه کشاورزی، واگذاری ۴۰۰ هکتار از این اراضی در دست اقدام است.

در واگذاری های اخیر سازمان امور اراضی کشور ۷۱.۵ هکتار دارای ۵۳ قطعه به کشت های گلخانه ای واگذار شده است که بخشی از آن هنوز به بهره برداری نرسیده است.

پروژه  دیگری با مساحت ۴۰۰ هکتاری اراضی به  کشت گلخانه ای در حال واگذاری است، این شهرک گلخانه ای پس از تکمیل و بهره برداری، امکان تولید ۱۵ هزار تن محصول گلخانه ای را خواهد داشت.

با توجه به شرایط منابع آبی، از طریق کشت های گلخانه ای امکان افزایش ۲ برابری تولید در واحد سطح در کنار کاهش ۷۵ درصدی مصرف آب وجود دارد.

در این ارتباط مهدی رحماندوست رئیس امور اراضی کشاورزی قزوین گفت: توسعه کشاورزی به دلیل مشکلات موجود در تأمین آب، به سمت استفاده از گلخانه‌ها سوق پیدا کرده است.

او با اشاره به اهمیت تولید محصولات خارج از فصل در این گلخانه‌ها افزود: محصولات گلخانه‌ای مانند گوجه‌فرنگی، با مصرف آب بسیار کمتر و راندمان بالاتر تولید می‌شوند و از طرفی علاوه بر کاهش یک چهارم آب در فضای گلخانه، تولیدات این گلخانه‌ها حدود دو برابر فضای باز است.

رحماندوست با بیان اینکه یک پروژه جدید گلخانه‌ای با مساحت ۴۰۰ هکتار  در حال راه‌اندازی است، افزود: این پروژه نیز با تأمین آب از سد نهب در دست اقدام است و به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی آن خواهیم بود.

این مسئول دولتی گفت: این مجموعه به طور مستقیم برای حدود ۶۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده و اشتغال غیرمستقیم آن در حوزه‌های مختلف مانند حمل‌ونقل و تأمین تجهیزات، تعداد قابل توجهی را در بر می‌گیرد.

گفتنی است از سال ۹۶ تا ۱۴۰۲ کارهای فنس کشی، شبکه برق، استخر، گاز و آب با هزینه حدود ۴۰ میلیارد تومان توسط شهرک ها انجام شده است، مجموعه دارای ۲ ایستگاه پمپاژ است.

این پروژه گلخانه ای جهت کشت سبزی و صیفی همچون خیار، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و ... در نظر گرفته شده است. همچنین واگذاری ۵۲ قطعه به بیش از ۱۰۰ درصد می رسد و ۳۶ واحد در حال تکمیل و راه اندازی است.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار