رییس کل دادگستری استان کرمان گفت:طبق تاکید ریاست قوه قضاییه قضات باید تمهیداتی بیاندیشندتا از بازداشت بلاوجه افراد اجتناب شود.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی در نشست قضایی با قضات دادسرای عمومی وانقلاب مرکز استان کرمان گفت:  اگر فردی هم به ضرورت، بازداشت شد، پس از رفع آن ضرورت، نسبت به آزاد کردن آن تا زمان صدور حکم نهایی، اقدام کنیم.

 

وی  اظهار داشت:ریاست معزز قوه قضاییه بار‌ها تاکید کرده اند؛ قطعاً بازداشت موقت فردی که بازداشت او ضرورت ندارد، برای خود آن فرد و خانواده‌اش و حتی سازمان زندان‌های ما، واجد آسیب‌ها و هزینه‌هایی است.

 

قاضی القضات استان کرمان تصریح کرد:تاکید ما هم به قضات و مسئولان قضایی در استان این است که تا آنجا که مقدور و ممکن است، وفق موازین قانونی، از به زندان انداختن متهمانی که به زندان رفتن آنها ضرورتی ندارد، اجتناب شود.

 

حجت الاسلام حمیدی همچنین ضمن تقدیر از بازپرسان و دادیاران مجتمع قضایی ٢٢ بهمن کرمان و زحمات جهادگونه آنان بیان کرد: مراجعه اولیه مردم به دادسرا‌ها است و با توجه به اینکه ابتدای تشکیل پرونده اختلاف بسیار شدید است لذا نزاع‌ها و درگیری‌های طرفین در مرحله دادسرا‌هاست  و به تدریج کار‌های پرونده انجام و طرفین به آرامش بیشتری می‌رسند و بعدپرونده به دادگاه می‌رود لذا شرایط رسیدگی به پرونده‌ها در دادسرا‌ها با سایر مراجع قضایی قابل مقایسه نیست و بسیار دشوار است.

حمیدی تصریح کرد:از امروز و با راه اندازی دادگاه‌های صلح در مرکز استان به صورت رسمی کل استان تحت پوشش دادگاه‌های صلح قرار گرفت و امیدواریم با راه اندازی دادگاه‌های صلح شاهد کاهش حجم پرونده‌ها در شعب باشیم.

 

وی ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت شورا‌های حل اختلاف، افزود: همکاران قضایی سعی کنند پرونده‌ها را به سمت صلح و سازش سوق دهند. 

 

وی افزود: لازم است نسبت به مسیولیت‌هایی که در قوه قضاییه داریم حساسیت بیشتری به خرج دهیم و مراقبت کنیم تا دچار روزمرگی نشویم و تمام واحد‌ها و بخش‌های دستگاه قضایی استان تلاش کنند با همکاری، هماهنگی و هم افزایی در راستای تحقق اهداف عالی ترسیم شده قدم بردارند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به لزوم توجه ویژه به پرونده‌هایی که مرتبط با حق الناس است و یا پرونده‌های کثیرالشاکی اظهار داشت: این پروند‌ها باید همواره در رصد قضات باشند تا با کاهش موجودی پرونده‌ها و رفع اطاله دادرسی مواجه باشیم.

حمیدی با اشاره به اجرای طرح رقومی سازی پرونده‌ها در کرمان بر ضرورت پالایش هر چه سریع‌تر پرونده‌های راکد تاکید کرد و گفت: براساس سیاست‌های ابلاغ شده و تاکید رئیس قوه قضائیه باید پرونده‌ها پیش از بایگانی، در شعبه پالایش شوند تا ضمن بالا رفتن سرعت دسترسی به اطلاعات پرونده‌ها، امکان ماندگاری و سوابق پرونده‌ها افزایش یابد.

برچسب ها: پرونده ها ، دادسرا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.