استان کرمان به بهشت معدن شهرت دارد، اما با وجود ذخایر گسترده سنگ‌های قیمتی، اما کمتر در این زمینه گام مؤثری برداشته شده بود.

 استان کرمان به بهشت معادن شهرت دارد و وجود ذخایر گسترده سنگ‌های قیمتی این استان را به گنجینه‌ای تبدیل کرده است که با وجود ذخایر گسترده، اما کمتر در این خصوص اقدام مؤثری شده است.

وجود ذخایر گسترده سنگ فیروزه در شهربابک تنها بخشی از داشته‌های استان در خصوص سنگ‌های قدیمی و تزئینی است.

هر چند در بخش خصوصی کار‌های جسته و گریخته‌ای به خصوص در شهربابک در راستای تراش سنگ‌های قیمتی انجام شده بود، اما این اقدام جزو معدود اقدامات صورت گرفته است.

راه اندازی رشته گوهرشناسی در دانشگاه شهید باهنر کرمان

عدم وجود زیر ساخت‌های لازم در خصوص توسعه گوهر شناسی و گوهر تراشی در کرمان یکی از مشکلات جدی محسوب می‌شود.

اما نویدی که می‌توان به فعالان این بخش داد راه اندازی رشته گوهر شناسی در دانشگاه شهید باهنر کرمان است، امیر حسن زاده، معاون اقتصادی استان کرمان یکی از افرادی است که با نگاه جدید، در حال توسعه پتانسیل‌های گسترده مغفول مانده برای توسعه اقتصادی استان کرمان است.

معاون اقتصادی استاندار کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: کرمان مجموعه‌ای گسترده از پتانسیل‌های اقتصادی است؛ به خصوص در معادن استان کرمان پتانسیل‌های گسترده‌ای وجود دارد که باید از خام فروشی آنها جلوگیری و ایجاد ارزش افزوده را در دستور کار قرار داد.

حسن زاده، می‌افزاید: کرمان دارای ذخایر گسترده سنگ‌های قیمتی به خصوص در بخش گوهر سنگ است و برای رونق این بخش برای نخستین بار رشته گوهر شناسی در دانشگاه شهید باهنر کرمان راه اندازی می‌شود.

وی با اشاره به لزوم تربیت نیرو‌های متخصص جوان در استان کرمان در بخش مربوط به معادن می‌گوید: دانشجویان با متد‌های روز دنیا در خصوص گوهر سنگ آشنا می‌شوند.

وی می‌افزاید: با فارغ التحصیل شدن این افراد کرمان گامی دیگر در راستای ارتقای اقتصادی و توسعه اشتغال بر مبنای گوهر شناسی و گوهر تراشی بر خواهد داشت.

وی همچنین به برگزاری مسابقات گوهر سنگ در کرمان اشاره می‌کند و می‌افزاید: کرمان امسال میزبان مسابقات گوهر سنگ خواهد بود.

سارا درگاهی، استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز در این خصوص به خبرنگار مهر می‌گوید: در ششمین جلسه کارگروه آمایش آموزش عالی استان کرمان به ریاست استاندار چندین رشته کار بردی مورد تصویب قرار گرفت.

وی عنوان می‌کند: یکی از این رشته‌های گوهر شناسی است که می‌تواند منجر به ایجاد تخصص و دانش در حوزه گوهر شناسی شود که یکی از نیاز‌های جدی بازار کرمان کرمان نیز محسوب می‌شود.

درگاهی ادامه می‌دهد: برای سال آینده در مقطع کارشناسی ارشد دانشجویان مشغول به تحصیل خواهند شد.

لزوم توجه به گوهر شناسی و گوهر تراشی

محمد قاسمی زاده، یکی از فعالان سنگ‌های قیمتی در کرمان اظهار داشت: توجه به گوهر شناسی و گوهر تراشی در استان کرمان یکی از ضروریات انکار ناپذیر بود، زیرا با وجود اینکه در سازمان فنی و حرفه‌ای اقداماتی در این زمینه انجام شده است، اما کار گوهر تراشی بیشتر به صورت تجربی در کرمان انجام می‌شود.

وی می‌افزاید: این در حالی است که استان کرمان گنجینه‌ای از سنگ‌های قیمتی کمیاب کشور است.

وی عنوان می‌کند: کرمان یکی از استان‌های با مزیت برجسته در خصوص تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی است و توجه به آموزش و مهارت افزایی در این زمینه بسیار با اهمیت است.

قاسمی زاده، می‌گوید: همچنین تا کنون در برخی از آموزشگاه‌های آزاد نیز آموزش‌های تراش سنگ انجام می‌شده است، اما مسلماً وجود پشتوانه‌ای علمی و تخصصی می‌تواند به تبدیل کرمان به قطب تولید و فروش سنگ‌های قیمتی کمک جدی کند.

وی می‌افزاید: کمبود آموزش در زمینه تراش سنگ‌های قیمتی تا کنون منجر به ضربه به این رشته و اقتصاد سنگ‌های قیمتی شده است.

وی بر سرمایه گذاری در بخش‌های زیر بنایی و آموزشی گوهر سنگ و تبدیل کرمان به قطب این رشته تاکید می‌کند و می‌گوید: کانی‌های بسیاری در کرمان وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به سنگ فیروزه، کریزوکولا، سیلیس و کوارتز اشاره کرد.

توسعه اقتصادی استان کرمان به برنامه ریزی و توجه به زیر ساخت‌های مورد نیاز وابسته است و ایجاد پیوند بین دانشگاه‌ها و آموزش‌های کاربردی و در نهایت بازار می‌تواند منجر به توسعه اقتصادی کرمان شود.

منبع:مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار