مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: بنابر آمار در ۵ ماهه امسال ۱۲۰ هزار تن گوشت وارد شد که نسبت به سال قبل ۴ برابر رشد داشته است.

افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش روند قیمت دام زنده در بازار خبر داد و گفت: بنابر آمار قیمت کنونی هرکیلو  دام سبک از ۳۲۰ به ۲۷۰ هزار تومان و دام سنگین از ۲۲۰ به ۱۸۰ هزار تومان رسیده است.

او با بیان اینکه تقاضایی برای خرید دام داخل وجود ندارد، افزود: بنابر آمار طی ۷ ماه گذشته قیمت گوشت در بازار نه تنها کاهش نداشته، بلکه بدلیل ضعف نظارت وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه ها افزایش داشته است.

صدردادرس درباره آخرین وضعیت واردات گوشت گفت: بنابر آمار در پنج ماهه سال گذشته ۳۰ هزار تن گوشت وارد شد که امسال با رشد ۴ برابری این رقم به ۱۲۰ هزار تن رسیده است. همچنین میزان واردات دام زنده با سال قبل برابری می کند.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک ادامه داد: دولت برای تنظیم بازار واردات گوشت همانند نهاده دامی باید سامانه بازارگاه را تهیه کند که بر توزیع و بازار گوشت نظارت داشته باشد که متاسفانه ضعف نظارت موجب شده تا در فضاهای مجازی، گوشت وارداتی خرید و فروش شود.

او با بیان اینکه کمبودی در عرضه گوشت نداریم، افزود: با توجه به فراوانی عرضه، دام روی دست تولیدکننده باقی مانده است به طوریکه دام پروار شده در دامداری های شهریار و ورامین مملوست.

صدردادرس جمعیت دام سبک تا پایان فصل تابستان را ۷۰ میلیون راس اعلام کرد و گفت: برآوردها حاکی از آن است که  در صورت مساعد بودن شرایط جوی ۲ تا ۳ میلیون راس دام در پاییز زایش شود، اما زایش های اواخر پاییز و اوایل بهار بیشترین اثرگذاری را برجمعیت دامی دارد.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک ادامه داد: علی رغم کاهش قیمت دام زنده، قیمت گوشت در بازار کاهش نداشته است که این امر بدان معناست که سوداگران و مافیای واردات قیمت ها را افزایش دادند، حال این سوال مطرح است که با افزایش حجم واردات، چه میزان گوشت دپو شده در کشور داریم.

او قیمت هرکیلو دام زنده را ۲۷۰ هزارتومان اعلام کرد و گفت: قیمت کنونی هرکیلو لاشه درب کشتارگاه ۵۴۰ هزارتومان است که با احتساب سود خرده فروشی، ضایعات و هزینه قطعه بندی هرکیلو گوشت با نرخ ۶۰۰ تا ۶۲۰ هزارتومان باید به مصرف کننده عرضه شود.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار