دسترسی آسان به مخدرهایی از نوع پان پرک، مأوا و جیم در خیابان‌های سراوان باعث نگرانی‌هایی در حوزه سلامت نوجوانان شده است.

عمران بلوچ مسئول شبکه سلامت اجتماعی استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: شهرستان سراوان به دلیل نزدیکی با دو کشور افغانستان و پاکستان و ورود غیرقانونی مواد مخدر متأسفانه پیشانی اعتیاد کشور را یدک می‌کشد که در زمینه مقابله با قاچجاق اقدامات بسیار ارزشمند و مطلوبی صورت گرفته است.

وی افزود: مواد غیرقانونی دیگر هم متأسفانه امروز نوجوان و جوان سراوانی را درگیر کرده است مواد شبه دخانیات که شامل ناس، پان، بی تی، مأوا، جیم، پان پرک، سوپاری و... که در قالب‌های مختلف و با اسم‌های مختلف در بازار عرضه می‌شوند.

مسئول شبکه سلامت اجتماعی استان گفت: در بحث عوارض این شبه دخانیات به اختلال در خواب، اضطراب و افسردگی، اعتیاد، سرطان دهان و حنجره، سرطان لثه و روده، آسیب به دندان‌ها، بیماری‌های روانی می‌توان اشاره کرد.

بلوچ خاطرنشان کرد: این مواد معمولاً ترکیبی از ادویه‌های معطر، ساخارین، اسانس‌های شیمیایی، آهک، خاکستر و تنباکو ساخته می‌شود که ترکیب‌های زیان‌بارتری مثل آرسنیک، سرب و کربنات نیز در آنها وجود دارد.

وی اذعان کرد: متأسفانه به دلیل ارزان‌بودن و گسترده بودن در سطح شهر باعث شده است بسیاری از پیر و جوان و نوجوان از آنها استفاده کنند و در مدارس هم به‌راحتی مصرف می‌کند و گاهی مشاهده می‌شود که در کنار دیوارها و مکان‌های عمومی رد پای این فضولات پاکستانی بر درودیوار شهر نقش بسته است و چهره شهر را زشت و نازیبا کرده است
 
مسئول شبکه سلامت اجتماعی استان با بیان اینکه اگر جلوی فروش این مواد گرفته نشده است آینده شهر را با خطرات جدی و جبران‌ناپذیری مواجهه می‌کند، تصریح کرد: انتظار ما از مسئولین امر و شورای تأمین شهرستان ورود جدی به این مسئله است و شهر را از وجود این مواد ضرر رسان پاک کنند چرا که حفظ و سلامتی مردم بر عهده متولیان امر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار