مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: صادرات میگو از استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است.

غلامرضا سرگزی گفت : استان سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت‌های متنوع و بالقوه‌ای در زمینه پرورش آبزیان است که در صنعت تولید میگو شامل سه مرکز تکثیر و دو سایت پرورش میگو (کشت و صنعت مکران و شهید صنعتی گواتر) است. این مراکز تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی و با حضور مسئول فنی بهداشتی مستقر فعالیت می‌کنند.

سرگزی ادامه داد: مراکز تکثیر استان بخشی از پست لارو موردنیاز مزارع پرورشی داخل و خارج استان را تأمین می‌کنند؛ همچنین در سال جاری تعداد ۱۴ هزار قطعه میگوی مولد به استان هرمزگان ارسال شده است.

وی خاطرنشان کرد: در مزارع پرورشی قبل از ذخیره‌سازی بچه‌میگو، نظارت بر روند آماده‌سازی آنها در قالب کارگروه فنی بهداشتی استان انجام می‌شود که درصورتی‌که مزارع دارای شرایط بهداشتی لازم برای ذخیره‌سازی بچه‌میگو را دارا باشند، مجوز ذخیره‌سازی توسط اداره دامپزشکی صادر خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در سایت های پرورش میگوی استان در سال جاری تعداد ۷۶ مزرعه در قالب هزار و ۷۶ استخر و سطح زیر کشت هزار و ۱۶۹ هکتار به زیر کشت میگو رفته‌اند که تاکنون به میزان ۲ هزار و ۴۸۱ تن میگو برداشت شده است.

وی گفت: با داشتن کیفیت و شرایط بهداشتی بسیار مناسب میگوی تولیدی و شرکت‌های بسته‌بندی آبزیان استان، در فصل زراعی گذشته بیش از هزار و ۱۰۰ تن آن، به کشورهای قطر، مالزی، عراق، ترکیه، عمان، روسیه، امارات صادرات شده است که نسبت به مدت مشابه گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته و در سال ۱۴۰۳ سطح زیر کشت پرورش میگو نسبت به سال گذشته ۸ درصد افزایش داشته است که به همین تناسب افزایش تولید و صادرات آن رقم خواهد خورد.

وی افزود: پایش و مراقبت‌های بیماری‌های آبزیان به‌ویژه در زمینه بیماری‌های اخطارکردنی بر اساس برنامه ملی راهبردی کنترل بیماری لکه سفید میگو و برنامه مراقبت از بیماری AHPND در مراکز تکثیر و سایت های پرورش میگو توسط کارشناسان اداره دامپزشکی انجام می‌شود.

سرگزی ادامه داد: در این راستا ۳۸ بازدید ارزیابی بهداشتی مراکز تکثیر و مزارع پرورش میگو قبل از آغاز فصل تولیدی ۱۴۰۳ و ۲۰۰ مورد بازدید در طول دوره تکثیر و پرورش انجام شده است.

وی بیان کرد: در این بازدیدها نمونه‌برداری‌های مدون از پیش مولدین، پست لاروهای تولیدی مراکز تکثیر، آب، غذا، بستر، منابع وحشی و لارو ورودی به سایت های پرورشی جهت انجام آزمایشات مولکولی و کشت میکروبی جهت پایش بیماری‌های اخطار کردنی لکه سفید میگو و AHPND و به تعداد ۱۰۳۷ آزمایش انجام شده است و در این آزمایشات عوامل مسبب این بیماری‌ها ردیابی نشده است.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: امسال علی‌رغم رخداد بارندگی‌های سیل‌آسا و مشکلات بعدی آن، با افزایش نظارت‌های بهداشتی و با همکاری بین‌بخشی دستگاه‌های متولی و همراهی موثر بهره‌برداران صنعت میگوی استان، برای سومین سال متوالی سالی عاری از بیماری را سپری کردیم.

برچسب ها: میگو ، دامپزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار