مدیرکل پزشکی قانونی لرستان گفت: ۲۴ نفر از شهروندان این استان سال گذشته بر اثر گاز گرفتگی با مونو کسید کربن جان خود را از دست دادند.

  محمدرضا فارسی نژاد روز یکشنبه اظهار کرد: از این مجموع ۱۸ نفر مرد و ۶ نفر زن بودند.

وی با تاکید بر رعایت نکات ایمنی در نصب و بکارگیری وسایل گرمایشی برای فصل پاییز و زمستان افزود: گاز مونواکسید کربن ممکن است در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصا در محیط‌های در بسته و فاقد اکسیژن نیز تولید شود.

وی تصریح کرد: استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های مستعمل دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل، بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت با گاز مونو کسید کربن را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان ادامه داد: تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن می‌باشد که با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت‌های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می‌نماید، اما به علت بی رنگ و بی بو بودن، وجود آن تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید احساس نمی‌شود.

فارسی نژاد علایم مسمومیت حاد با این گاز را سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالا درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما عنوان کرد و گفت: اگر فردی در اثر مسمومیت با مونو کسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغزی شود.

برچسب ها: مسمومیت ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.