نشست خبری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان صبح امروز با حضور مدیر کل هنر‌های نمایشی در تالار هنر برگزار شد.

نشست خبری بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان_ همدان امروز ششم آبان ماه حوالی ساعت ۱۱:۳۰ با حضور جمعی از اصحاب رسانه در تالار هنر برگزار شد.

سپس آیاتی از کلام الله مجید قرائت و سرود ملی کشورمان پخش شد.

حمید نیلی مدیر کل هنر‌های نمایشی بیان کرد: لازم می‌دانم یاد و خاطره شهدای مقاومت و امنیت ایران اسلامی را گرامی بداریم.

وی ادامه داد: برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان_ همدان در شهر همدان تلاشی از سوی همه دوستان است که کمک کردند تا این اتفاق در شهر جذاب و زیبای همدان به نهایت برسد. لازم می‌دانم از تلاش جناب آقای دکتر سوفی تشکر کنم. اگر تلاش ایشان و آقای حاجی بابایی نبود این جشنواره در استان همدان پا نمی‌گرفت.

وی تاکید کرد: تئاتر در حوزه کودک ابزاری برای آموزش و پرورش است که مهارت‌ها را در کودک و نوجوان نهادینه کند. خوشحالم اداره کل هنر‌های نمایشی با اتفاقات ناگواری که در کشور رخ داد، ما توقفی نداشتیم. خوشحالیم که با تمام اذیت‌هایی که در ذهنشان بود قبول کردند و به عنوان دبیر جشنواره بیست و نهم در خدمت آقای مشهدی عباس هستیم.

نیلی افزود: یکی از مخاطبان و طبقه‌ای که در حوزه امید به آینده و نسل آینده را می‌توانیم امیدوار کنیم نسل جدید است. با توجه به اینکه یکی از مباحث رهبر انقلاب بحث امید آفرینی است آقای مشهدی عباس بر همین اساس آلمان‌هایی را با بحث امید آفرینی در نظر گرفته اند.

وی بیان کرد: نکته بعدی حضور نهاد شهرداری برای جذاب بودن و برگزاری بهتر جشنواره‌ها است. جشنواره‌های بسیاری در اداره کل هنر‌های نمایشی داریم، لذا یکی از دغدغه‌های اخیر این بود که باید در جشنواره‌ها به یک ساماندهی درستی برسیم. اگر یک بررسی کنید شهرداری شهر‌هایی که دارای کار‌های تئاتر است به شدت در عرصه برگزاری جشنواره‌ها می‌توانند کمک کنند. معتقد هستم حضور آقای ویژه و حسینی کار‌ها را راحت کرد. 

وی در پایان گفت: حضور اصحاب رسانه خیال مجریان این برنامه را راحت می‌کند. 

تئاتر جایگاه ویژه‌ای دارد

در ادامه سید مسعود حسینی شهردار استان همدان گفت: امروز جشنواره تئاتر کودک و نوجوان دوره بیست و نهم خود را برگزار می‌کند. ما همدان را با نهاد‌هایش می‌شناسیم. ثبت جهانی هگمتانه موردی بود که سال‌ها به دنبال آن بودیم.

وی ادامه داد: امروز خوشحالیم که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان دوباره در شهر همدان برگزار می‌شود و فرهنگ به عنوان زیرساخت و زیربنا حتما نقش اساسی ایفا می‌کند. شهرداری بر اساس وظایف و توامندی‌هایی که در حوزه شهری دارد پشتیبان و حامی جشنواره شد، ان‌شاءالله در حوزه هنر‌های نمایشی شاهد پیشرفت‌ها باشیم، زیرا تئاتر جایگاه ویژه خود را دارد. امیدواریم این جشنواره نتیجه خیر برای مردم و کودک و نوجوانان داشته باشد.

اجرای نمایش‌های تئاتر کودک نوجوان در حومه همدان

مسعود ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: در ابتدا از شهدای امنیت مقاومت، شهدای کودک و نوجوان غزه و لبنان یادی می‌کنم. همدان به نوعی یکی از خاستگاه‌های هنری به خصوص هنر نمایش در کشور است. وقتی ما تمام ایران را بررسی می‌کنیم، هنر نمایش در همدان به همان موازات استان‌های دیگر تاثیر داشته است. مستندترین مورد درباره هنر‌های نمایشی نشان می‌دهد آیین‌های نمایشی در استان همدان وجود داشته است. 

وی ادامه داد: برخی از جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود افراد خاصی درگیر جشنواره هستند و شاید جشنواره‌ای که خانواده‌ها هم درگیر آن می‌شوند، جشنواره کودک و نوجوان است. در دوره قبل این جشنواره بیش از ۱۰۰ هزار مخاطب در سالن‌های مختلف داشتیم؛ لذا تلاش دبیرخانه جشنواره این است که این رویداد همانند سال‌های اخیر تنها در شهر همدان برگزار نشود.

وی افزود: قرار است در ۹ شهر همدان اجرا‌هایی داشته باشیم، در کنار آن دو خودروی سیاری داریم که در مناطق محروم و حاشیه شهر همدان خواهیم داشت. همچنین یک خودرو مناطق دور افتاده را پوشش خواهد داد. شبکه‌های امید و پویا برخی برنامه‌های جشنواره را پوشش خواهند داد.

تئاتر گفت‌وگوی بدون مرز شعار جشنواره بیست و نهم

 امیر مشهدی عباس دبیر بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان_ همدان گفت: برگزاری جشنواره کار سختی است و بخشی از آن ستاد اجرایی است. مدیران تلاش بسیاری برای جذب بودجه‌ها انجام می‌دهند، امیدوارم در پایان جشنواره انرژی خود بچه‌ها خستگی را از تن ما در بیاورند. ما به این دلیل برای کودک و نوجوان کار می‌کنیم که حال بسیار خوبی را به ما می‌دهند. 

وی ادامه داد: تئاتر، گفت‌وگوی بدون مرز شعار این دوره از جشنواره است. این شعار نشان می‌دهد شاید خیلی از جنگ‌ها و نا آرامی‌ها رخ نمی‌داد و به امید آن روز هستیم.

وی افزود: سال‌ها برخی از استان‌ها و شهر‌ها شاید شرایط اقتصادی و میزبانی مهیایی نداشته باشند لذا جریان تئاتر کودک و نوجوان است که نمی‌تواند متوقف شود. جشنواره یک رویداد است و بستگی به جریان آن دارد. 

افزایش ۳۵ درصدی کمک هزینه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان_همدان

دبیر جشنواره بیان کرد: به لطف معاونت هنری و حمایت آقای نیلی امسال بیش از ۳۵ درصد افزایش کمک هزینه داشتیم، یعنی میانگین کمک هزینه سال گذشته ۴۰ میلیون و امسال بالای ۵۵ میلیون تومان است، اما به تعداد آثارمان هم اضافه شده است. در جوایز تقریبا ۳۰ درصد افزایش داشتیم و باز هم در جوایز به تعداد آنها افزوده شده است. همچنین ۶ گروه بین‌الملل از ازبکستان، ارمنستان، عراق، ترکیه، روسیه و برزیل داریم.

حمید نیلی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که داریم تعدد جشنواره‌هاست و باید به یک سازماندهی در این حوزه برسیم. هر چند کار‌های جشنواره‌ها رو به اتمام است و گروه‌های کارشناسی در حال کار هستند تا به دو سالانه یا سه سالانه جشنواره‌ها برسیم و امیدوارم به یک سند درست در جشنواره‌ها برسیم.

در پاسخ به سوالات باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

باشگاه خبرنگاران جوان: برگزیدگان جشنواره پس از اتمام جشنواره حالا طی یک سال یا هر بازه زمانی دیگر در تهران یا شهر‌های دیگر اجرا خواهند داشت؟

دبیر جشنواره پاسخ داد: تلاش داریم اگر شهرداری حمایت کند ان‌شاءالله آثار برگزیده در ابتدا در استان‌همدان و سپس شهر‌های دیگر به اجرا خواهند رفت.

باشگاه خبرنگاران جوان: هزینه بلیط تئاتر‌ها به چه شکل هست؟ باتوجه به ایام مدارس تخفیفی هم شامل مدارس شده است؟

مشهدی عباس پاسخ داد: طی جلسه‌ای که با شهرداری برای بلیط جشنواره داشتیم، امسال فروش بلیط فیزیکی نخواهیم داشت و نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان: در بحث تبلیغات و فضاسازی تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته و چه اقداماتی صورت خواهد گرفت؟

حسینی شهردار استان همدان پاسخ داد: در بحث فضاسازی و تبلیغات هر آنچه در شهر همدان است پای کار آمده از بیلبورد یا فضا‌های دیگر حتی فضا‌های تجاری هم پای کار آورده‌ایم. در قسمت معابر مسیر‌هایی که به شهر همدان منتهی می‌شود تبلیغاتی صورت گرفته است. همچنین صداو سیمای استان همدان با تمام توان اعلام آمادگی کرده است و همه آماده کار هستند.

سپس مشهدی عباس بیان کرد: شبکه استانی همدان یک برنامه به جشنواره اختصاص داده است، شبکه کودک و نهال در این مدت به گزارش‌های جشنواره اختصاص داده شده است و پوشش اختتامیه و افتتاحیه جشنواره را خواهیم داشت.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار