حجت‌الاسلام محسن غرویان به مناسبت روز نوجوان، درباره چگونگی معرفی آموزه‌های قرآنی و اهل‌بیت به نسل جوان و جایگاه آنان در جامعه اسلامی سخن گفت.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه، در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اهمیت روز نوجوان گفت: «نوجوانان امروز با شرایط و مقتضیات زمان خود تفاوت‌های زیادی نسبت به دهه‌های گذشته دارند. بنابراین، برای آشنا کردن آنان با آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت (ع) باید با زبانی ساده و با تکیه بر مطالب عقلی و منطقی به مباحث دینی بپردازیم. به نظر من، نوجوانان باید ابتدا با عقل خود به پذیرش این معارف برسند؛ تعبدی به این مسائل جذب نمی‌شوند. بر این اساس، ضروری است از تعقل و سپس از کتاب و سنت استفاده کنیم تا در آنان علاقه و باور ایجاد شود.»

وی افزود: «همچنین، به‌کارگیری روش‌های هنری و جذاب نظیر داستان و نمایش، می‌تواند نقش موثری در جلب توجه نوجوانان به معارف دینی داشته باشد. باید از ابزار‌های هنری بهره‌مند شویم تا مطالب دینی و قرآنی را به‌شکلی زیبا و جالب برای آنان عرضه کنیم.»

جایگاه نوجوانان در جامعه اسلامی

حجت‌الاسلام غرویان با اشاره به جایگاه والای نوجوانان در تعالیم قرآن و اهل‌بیت (ع) گفت: «در روایات اسلامی، دوران نوجوانی و حتی کودکی اهمیت زیادی دارد. هر مطلبی که در این سنین در ذهن نوجوانان نقش ببندد، تا آخر عمر در وجود آنها باقی می‌ماند. بنابراین، این سنین فرصتی برای آموزش معارف اسلامی و تقویت باور‌های دینی در آنان است. نوجوانان امروز آینده‌سازان کشور هستند و اگر بتوانیم ذهنیت آنها را بر اساس آموزه‌های دینی شکل دهیم، آینده کشور نیز تضمین می‌شود.»

نقش والدین و مربیان در تربیت دینی نوجوانان

وی با تاکید بر نقش کلیدی والدین و مربیان در تربیت دینی نوجوانان خاطرنشان کرد: «نوجوانان و جوانان اغلب به والدین و مربیان خود به عنوان الگو نگاه می‌کنند و رفتار آنها را به‌صورت ناخودآگاه تقلید می‌کنند. بنابراین، والدین و مربیان باید به رفتار، گفتار و کردار خود توجه داشته باشند؛ چرا که نوجوانان مانند یک دوربین عکاسی، تمام این جزئیات را ضبط کرده و به‌خاطر می‌سپارند. مسئولیت سنگینی بر عهده والدین و مربیان است تا تصویری زیبا و شایسته در ذهن نوجوانان ثبت کنند.»

راهکار‌های انتقال مفاهیم قرآنی و دینی در فضای مجازی

حجت‌الاسلام غرویان در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان مفاهیم قرآنی و دینی را به بهترین شکل ممکن در فضای مجازی به نوجوانان انتقال داد، گفت: «فضای مجازی، امروزه تاثیرگذاری بسیاری دارد و شاید حتی سریع‌تر از فضا‌های حقیقی، محتوا را به مخاطبان انتقال می‌دهد. باید از این فرصت بهره برد و مفاهیم دینی را با زیباسازی و به‌کارگیری ابزار‌های هنری در این فضا عرضه کرد. استفاده از صوت، تصویر و سایر روش‌های جذاب می‌تواند تاثیرگذار باشد، به شرط آن که محتوا‌ها کوتاه و جذاب بوده و از انتقال مطالب طولانی و خسته‌کننده پرهیز شود. در این سنین، ارائه مطالب به‌صورت کوتاه و جذاب در ذهن نوجوانان بهتر جای می‌گیرد.»

در پایان، حجت‌الاسلام غرویان از زحمات خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان قدردانی کرد و گفت: «ان‌شاءالله روز نوجوان فرصتی باشد برای تقویت فرهنگ دینی و قرآنی در میان نسل جوان و آینده‌ساز کشور.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار