کارشناس هواشناسی گفت: هشدار هواشناسی برای تشدید بارش‌ها در ۲۲ استان کشور صادر شده که زمینه‌ساز وقوع سیل به ویژه در شهر‌های شمالی کشور می‌شود.

کبری رفیعی، کارشناس هواشناسی گفت:  هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی کشور برای فعالیت سامانه‌های بارشی و افزایش گرادیان فشاری از امروز تا روز دوشنبه در ۲۲ استان کشور صادر شده است. سامانه بارشی جدیدی از امروز فعالیت خود را در کشور آغاز کرده  که انتظار می‌رود تا فردا دوشنبه ادامه یابد. این سامانه موجب رگبار باران، رعد و برق در نواحی گرمسیر و وزش باد شدید موقت خواهد شد. همچنین در نقاط مستعد، گرد و خاک ایجاد می‌شود و دما به صورت محسوس کاهش می‌یابد. در ارتفاعات و مناطق سردسیر نیز بارش برف و مه پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: دامنه تأثیر این سامانه امروز در  اردبیل، گلستان، ارتفاعات در شمال استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، سمنان، تهران و البرز، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، نیمه شمالی کرمان، شمال فارس، غرب و جنوب یزد، جنوب اصفهان و ارتفاعات و دامنه ها در هرمزگان است و فردا دوشنبه  نیز شمال و شرق خراسان رضوی، ارتفاعات و دامنه در استان‌های هرمزگان و کرمان تحت تأثیر بارش‌ها قرار  می گیرند.

او اظهار کرد: مخاطرات ناشی از این سامانه شامل اختلال در مسافرت‌های جاده‌ای، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب و در نواحی گرمسیر احتمال صاعقه و لغزندگی در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها به سبب بارش برف خواهد بود. همچنین احتمال ریزش سنگ و رانش کوه وجود خواهد داشت که ممکن است به سازه‌های موقت خسارت وارد کند.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود که مسافران در مسافرت‌های جاده‌ای به ویژه در نواحی کوهستانی احتیاط داشته باشند، از اتراق و برپا کردن چادر‌های مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها پرهیز کنند و در فعالیت‌های کوهنوردی و چرای دام احتیاط کنند. همچنین لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌رو‌ها و تسریع در برداشت محصولات کشاورزی از دیگر توصیه‌هاست.

 این کارشناس هواشناسی از ورود سامانه افزایش گرادیان فشاری و  احتمال توفان گرد و خاک خبر داد و گفت:  وزش باد نسبتا شدید تا شدید در نواحی مستعد، همراه با گرد و خاک احتمال توفان گرد و خاک  در  نوار شرقی استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، شرق و جنوب سمنان، البرز و تهران تحت تأثیر قرار می‌دهد.

او گفت:  مخاطرات  این سامانه شامل کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری، احتمال آسیب به صنعت برق‌رسانی، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکست نهال‌ها و درختان کهنسال می‌شود.

برچسب ها: هواشناسی ، وزش باد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار