تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) بر تولید و تدوین محتوا مبنی بر قوانین مناسب و فعالیت در حوزه فضای مجازی تاکید کرد.

سردار محمدعلی قمی، معاون امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور، ضمن تشرف به حرم مطهر، حکمی که به امضای سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح رسیده است را به حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، به‌عنوان مسئول اجرای پدافند غیرعامل در این بارگاه منور اعطا کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری در این دیدار اظهار کرد: با وجودی که به برکت انقلاب اسلامی، از زمره کشور‌های جهان سوم خارج شده‌ایم، اما کماکان تفکر جهان سومی در بین برخی مسئولان، حتی میان عده‌ای از اساتید دانشگاهی ما وجود دارد و تصور می‌کنند باید فضای مجازی را رها و به آن آزادی عمل مطلق داد، در صورتیکه سایر کشورها، ازجمله دولت‌های غربی، حتی صاحبان خود این پلت‌فرم ها، ده‌ها مقررات و آیین‌نامه برای تولید محتوا و فعالیت در فضای مجازی تدوین کرده‌اند، اما برخی انتظار دارند، این بستر‌ها در کشور ما بدون وضع قانون و آیین‌نامه، رها شوند.

او افزود: در گذشته هم البته موارد مشابهی از چنین وادادگی‌هایی در برابر فرهنگ سکولار و فناوری‌های غربی وجود داشته است؛ زمانیکه در دوره قاجار، محصلان ایرانی برای انجام تحصیلات عالیه به اروپا رفتند، پس از اتمام تحصیل و بازگشت به کشور، بی‌پروا تمام تلاش خور را برای جدایی دین از سیاست و نهادینه کردن تفکر لیبرالیسم در کشور انجام دادند و معتقد بودند راه پیشرفت کشور با حذف دین از ارکان مختلف جامعه صورت می‌پذیرد! به عنوان مثال، میرزا ملکم خان به‌شدت تحت تأثیر آگوست کنت قرار گرفت و تفکر و ایده‌های او را در ایران منتشر و ترویج کرد و معتقد بود همان مسیری که غرب برای پیشرفت طی کرده، باید در کشور ما نیز طی شود و ما باید در همه‌ی زمینه‌ها از آنها تقلید کنیم.

کلانتری ادامه داد: همچنین روشنفکران غرب‌زده‌ای همچون سید حسن تقی‌زاده که گرایش به سبک زندگی غربی را لازمه پیشرفت جامعه می‌دانستند. رهبر معظم انقلاب در این باره می‌فرمایند: «در دوره‌ی طاغوت، آدمی مثل تقی‌زاده، به این مضمون گفت که ایران باید از فَرقِ سر تا ناخن پا غربی بشود؛ یعنی سبک زندگی در ایران باید غربی بشود. امروز هم تقی‌زاده‌های جدید از این حرف‌ها می‌زنند.»

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی با بیان اینکه پیشرفت واقعی برای بشر، رسیدن به مقام والای انسانیت است، گفت: همانطور که همه به وضوح شاهد آن هستیم، انسانیت در غرب لگدمال شده است. در دیداری که دو روز پیش به اتفاق دست‌اندرکاران برگزاری کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس با مقام معظم رهبری داشتیم، معظم لَه با تأکید بر شکست رژیم صهیونیستی در نابود کردن مقاومت با وجود کشتار بیش از ۵۰ هزار انسان بی‌گناه، شکست بزرگ‌تر را رسوایی فرهنگ و تمدن و سیاستمداران غرب دانستند و گفتند: در صف‌آرایی جبهه مقاومت در مقابل جبهه شرارت، پیروزی از آنِ مقاومت است.

او در بخش دیگری از سخنانش، ضمن تاکید بر اهمیت تدوین قوانین مناسب در حوزه فضای سایبِر گفت: باید چارچوب‌ها و قوانین در حوزه فضای مجازی و رایانه‌ای به درستی تدوین، اجرا و آموزش داده شوند چرا که در این بخش جداً ضعیف هستیم.

کلانتری خاطرنشان کرد: بخش اصلی زندگی ما مربوط به فضای مجازی است، مگر می‌شود که بدون قانون باشد! مگر در زندگی واقعی، بدون قانون می‌شود زندگی کرد؟ فضای مجازی هم بخشی از زندگی ما است که بدون قانون نمی‌شود. هرچقدر بشود باید این فضار را مدیریت کرد، در این زمینه باید ضمن تدوین قانون، به مردم آموزش‌های لازم داده شود.

او افزود: در مدارس و دانشگاه‌ها لازم است این قوانین در قالب واحد‌های درسی تدریس شود و جامعه را به سمت احترام به قوانین، سوق بدهیم. البته در بسیاری از حوزه‌ها در کشور ما قانون وجود دارد، اما مجری قانون به درستی به آن عمل نمی‌کند و این عدم اعمال قانون، باعث نهادینه شدن بی‌قانونی و رواج هرج و مرج می‌شود و بدن شک اگر قانون شکنی نهادینه شود، امنیت تمام افراد جامعه از بین می‌رود.

تولیت حرم مطهر، در پایان ضمن تشکر از فعالیت‌ها و تلاش‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور، ابراز امیدواری کرد که خداوند متعال به زحمات تمامی فعالان در این عرصه خطیر، برکت بدهد و آثار آن در کشور محسوس‌تر باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار