همزمان با دیدار روسای سیا و موساد با مقامات قطری، مقامات نزدیک به مذاکرات می‌گویند در تلاش هستند تا به آتش‌بسی کوتاه مدت در غزه دست یابند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه می‌گوید که «دیوید بارنیا» رئیس موساد و «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا امروز (یکشنبه) در دوحه با نخست وزیر قطر دیدار خواهند کرد. 

به گزارش رویترز، این مقام که نام او فاش نشده می‌گوید مقامات در تلاش هستند تا مذاکراتی را از سر بگیرند که در نهایت به آتش‌بس کوتاه مدت ختم شود و امیدوارند که این وضعیت در نهایت به آتش‌بس دائمی ختم شود. 

حماس هنوز اظهار نظر عمومی در این خصوص نداشته، اما یک مقام فلسطینی به خبرگزاری رویترز گفت: «من انتظار دارم که حماس به پیشنهادات جدید گوش دهد، اما در عین حال مصمم هستیم که هر گونه توافقی باید به جنگ پایان دهد و نیرو‌های اسرائیلی را تماما از غزه خارج کند». 

هنوز مشخص نیست که آیا مقامات مصری هم به مذاکرات امروز خواهند پیوست یا خیر. در همین حال، رسانه‌ها می‌گویند حملات شدید صهیونیست‌ها به شمال غزه و محاصره این منطقه ادامه دارد و دست کم ۷۰ نفر امروز در شمال غزه به شهادت رسیده‌اند. به گفته پزشکان و خبرگزاری فلسطینی وفا، در پی حمله هوایی به خانه‌هایی در اردوگاه آوارگان جیالیا ۲۰ نفر به شهادت رسیدند. وزارت بهداشت غزه نیز اعلام کرد که حملات نظامی صهیونیست‌ها به شهر‌های جبالیا، بیت حانون و بیت لاهیا در شمال غزه از سه هفته پیش تاکنون حدود ۸۰۰ شهید برجای گذاشته است.

با گذشت بیش از یک سال از جنگ غزه، مردم می‌گویند که وضعیت در شمال این باریکه بدتر از همیشه است. بیمارستان‌ها گلوله‌باران شده و پناهگاه‌ها به آتش کشیده می‌شوند. مردان و پسران از خانواده‌های خود جدا شده و با خودرو‌های نظامی به مکانی نامعلوم منتقل می‌شوند. ارتش صهیونیستی سه هفته است که حدود ۴۰۰ هزار نفر را در شمال غزه محاصره کرده و در قالب طرح موسوم به «ژنرال‌ها» قصد دارد این منطقه را پاکسازی کند. کارشناسان می‌گویند که اقداماتی از این دست به سادگی جزو «جنایات جنگی» دسته‌بندی می‌شود.

مترجم: زهرا نجفی

برچسب ها: آتش بس غزه ، مذاکرات ، قطر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار