استاد حوزه علمیه گفت: حضرت معصومه (س) ویژگی‌هایی دارد که شاید دیگر امامزاده‌ها نداشته باشند، زیرا ۴ امام سفارش زیارتشان را کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه در سخنانی به اشاره به عوامل رستگاری که بخش اول آن در اینجا منتشر شده است، به عوامل دیگر اشاره کرد و گفت: چهارمین وسیله تقرب و رستگاری به خداوند قرآن است، همانطور که در شب‌های احیا می‌گوئیم اللهم بحق هذالقرآن. امام سجاد (ع) می‌فرمایند خدایا قرآن را وسیله‌ای پیش خودت قرار بده، در شب احیا هم همین را می‌گوئیم.

وی افزود: پنجم اقرار به گناه است. گاه انسان می‌گوید من اقرار به گناه می‌کنم و آن را وسیله‌ای برای توجه خدا قرار می‌دهم. کسی خدمت امام مجتبی (ع) آمد که می‌خواست فرزند دار شود، حضرت فرمود استغفار کن و بعد از خدا اولاد بخواه. کسی دیگر آمد و گفت من رزقم کم شده توصیه‌ای کنید، آقا فرمود استغفار کن رزقت زیاد می‌شود. کسی گفت باران در منطقه کم شده آقا گفت به مردم بگویید استغفار کنند. کسی آنجا بود و گفت آقا شما به همه یک توصیه کردید، حضرت فرمود خود خدا این جواب را داده و این آیه را خواندن فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا، یُرْسِلِ السَّمَاء عَلَیْکُم مِّدْرَارًا، وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَ بَنِینَ.

رفیعی تصریح کرد: در خطبه ۱۱۰ حضرت امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه آورده است که بزرگترین وسیله‌ای که انسان می‌تواند به آن متوسل شود عمل است، ایشان برترین وسیله را ایمان، جهاد، اقام صلاه، نماز، ایتاء زکات، روزه، حج خانه خدا، صله رحم، صدقه مخفی، صدقه آشکار، بار از رو دوش مردم برداشتن می‌داند. کسی پیش عارفی از عرفا آمد و گفت فرزندم مریض است چه کنم؟ گفت قربانی کن و ۴۰ نفر از کارگر‌های فصلی که گاهی کار گیرشان نمی‌آید را شام مهمان کن و وقتی غذا را خوردند، بخواه که دست به دعا بردارند و فرزندت را دعا کنند.

این استاد حوزه بیان کرد: هفتمین وسیله اهل بیت علیهم السلام هستند. وجود ائمه، نوادگان و فرزندان دارای جایگاه و مقام است. این عزیزان به خداوند تقرب دارند و راه را نشان می‌دهند. رسول خدا فرمود من کنت ولیه فعلی ولی، من کنت امامه فعلی امامه، من کنت امیره فعلی امیره و…ما به امام زمان (عج) در دعای ندبه می‌گوئیم عین السبب متصل بین الارض و السماء و ایشان را وسیله بین زمین و آسمان قرار می‌دهیم یا در دعای توسل می‌گوئیم یا وجی‌ها عندالله.

وی با بیان خاطره‌ای از آیت الله بهجت گفت: یکی از خادمان در کفشداری حرم تعریف می‌کرد ایام زمستان بود و به خاطر بارندگی گل و لای به کفش‌ها می‌چسبید، به صورتی که وقتی کفش را روی پیشخوان کفشداری می‌گذاشتند کمی خاک روی سنگ پیشخوان می‌ماند، روزی فردی آمد کفش تحویل داد و از این خاک روی کفشداری به صورتش زد و گفت خاک کفش و پای زائران حرم حضرت معصومه تبرک است، بعداً فهمید این فرد آیت الله بهجت بوده. آیت الله حسن زاده آملی می‌گفت اگر توانش را داشتم سینه خیز به زیارت حضرت معصومه (س) می‌آمدم. حضرت آیت الله گلپایگانی فرموده بود من در دورانی که در قم درس می‌خواندم اوقات خود را به سه چیز می‌گذراندم، درس، مباحثه و قرآن خواندن در حرم حضرت معصومه (س). خیلی مقید بود هر چهارشنبه بعد از درس در حرم قرآن بخواند. وصیتنامه‌ای دارد و خطاب به طلبه‌ها می‌گوید سه چیز رمز موفقیت شماست، یک قرائت روزانه قرآن و می‌گفت ۵۰ آیه کمتر نخوانید. دوم ارتباط مستمر با امام زمان (عج) مثل روزانه دادن صدقه یا حتی دادن یک سلام و سوم استمرار زیارت حضرت معصومه (س).

رفیعی بیان کرد: حضرت معصومه (س) ویژگی‌هایی دارد که شاید دیگر امامزاده‌ها نداشته باشند. ۴ امام سفارش زیارت ایشان را کرده‌اند و کمتر امامزاده‌ای داریم که زیارتش معادل زیارت امام باشد. از کنار حرم ایشان انقلاب اسلامی شکل گرفت و از حرم ایشان علما رشد کردند. علامه طباطبایی در همه افطار‌های ماه رمضان ابتدا به حرم می‌رفت و ضریح را می‌بوسید و بعد افطار می‌کرد.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.