در حالیکه طی روزهای اخیر به دلیل جو روانی حاکم بر بازار و افزایش تقاضا برخی از سودجویان اقدام به بر هم زدن بازار لرستان کرده بودند، با مدیریت مناسب متولیان هم اکنون آرامش در بازار استان حکم فرما شده است.

به گارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛هجوم شهروندان به مراکز خرید و فروشگاهها موجب ایجاد جو روانی کاذب در بازار استان شده بود که در این رهگذر سودجویان نیز با افزایش قیمت کالا از یک سو و احتکار اجناس از طرف دیگر موجب ایجاد تنش در بازار عرضه و تقاضا شده بودند.

از طرف دیگر برخی از عمده فروشان در این برهه با سوء استفاده از شرایط به وجود آمده در بازار از عرضه کالا اجتناب می کردند تا این شائبه مطرح شود که کمبود کالا در بازار وجود دارد و همین امر موجب ایجاد جو روانی منفی در سطح جامعه شده بود.

جو روانی حاکم بر بازار تقاضا فروکش کرد

این در حالیست که اوضاع در همان روزهای اولیه با پیگیری سازمان صنعت، معدن و تجارت کنترل شد و کار اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما و رسانه ها برای آگاهی مردم صورت گرفت تا جو روانی حاکم بر بازار تقاضا فروکش کند.

از سوی دیگر بسیج همه جانبه تیم های گشت و نظارت دستگاههای مختلف از تعزیرات حکومتی گرفته تا سازمان صنعت و معدن و تجارت و مجامع امور صنفی بازار سودجویان را کساد کرد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان در این رابطه با تاکید بر اینکه هم اکنون آرامش در بازار استان حاکم است، بیان داشت: قیمت ها هم اکنون دارای حد متناسب است و حتی در برخی اقلام شاهد کاهش قیمت نیز بوده ایم.

با هر گونه افزایش قیمت در بازار برخورد می شود

حجت الله بیرانوند با تاکید بر اینکه با هر گونه افزایش قیمت کاذب در سطح بازار برخورد می شود، تصریح کرد: یکی از اقلامی که این روزها با افزایش قیمت مواجه شده بود برنج بود که با برخورد جدی با متخلفان اوضاع بازار را به دست گرفتیم.

وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمتها ناشی از جو روانی حاکم بر بازار بود، تصریح کرد: سودجویان از این جو روانی به وجود آمده در بازار می خواستند سوء استفاده کنند که به سرعت جلوی آنها گرفته شد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با تاکید بر اینکه هم اکنون قیمت ها وضعیت عادی پیدا کرده است، افزود: در حال حاضر تمهیداتی برای عرضه مستقیم کالا در ایام پایانی سال و همچنین راه اندازی نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا اندیشیده شده است.

اقلام مورد نیاز شهروندان برای ایام پایانی سال تامین شده است

بیرانوند همچنین از تامین مرغ و گوشت مورد نیاز مردم استان خبر داد و بیان داشت: میوه و سایر اقلام مورد نیاز شهروندان نیز برای ایام پایانی سال تامین شده است.

وی همچنین از برخورد قاطع با محتکران خبر داد و بیان داشت: همه عمده فروشان کالا در استان موظف هستند که هر 15 روز یکبار موجودی انبار خود را گزارش کنند در غیر این صورت هر جایی که بازرسانی با انبار شدن کالا مواجه شوند احتکار محسوب می شود و متخلفان به جریمه های سنگین مواجه می شوند.

80 اکیپ گشت و کنترل در لرستان

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان از در نظر گرفتن 80 اکیپ بازرسی و گشت و کنترل در استان خبر داد و بیان داشت: همچنین گشتهای مشترک با مجامع امور صنفی و دگر دستگاههای نظارتی ترتیب داده شده است.

بیرانوند به سودجویانی که به دنبال سوء استفاده از جو روانی حاکم بر بازار هستند هشدار داد که با هر گونه افزایش قیمت، احتکار، اختفا و امتناع از فروش کالا برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون هیچ گونه افزایش قیمتی در بازار نداریم، تصریح کرد: هر گونه افزایش خودسرانه قیمتها که بخواهد خللی در بازار مصرف ایجاد کند با جرایم سنگین پاسخ داده خواهد شد.

ضرورت مشارکت مردم در برخورد با متخلفان

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با تاکید بر اینکه افراد سودجو می خواستند با سوء استفاده از شرایط پیش آمده جو بازار را به هم بریزند، تاکید کرد: با برخورد به موقع و به هنگام آرامش به بازار استان برگشت.

بیرانوند خواستار مشارکت مردم در برخورد با متخلفان شد و گفت: مردم هر جایی نسبت به تخلفاتی از قبیل افزایش قیمت، احتکار، اختفا و امتناع از فروش کالا برخورد کردند با شماره 124 موضوع را به این سازمان گزارش کنند.

وی ادامه داد: مطابق تمهیدات اندیشیده شده بازرسان سازمان در کمتر از 15 دقیقه با حضور در محل واحد صنفی متخلف نسبت به پیگیری شکایات مردمی اقدام خواهند کرد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان همچنین با اشاره به برخورد با متخلفان طی روزهای اخیر گفت: طی هفته جاری با 12 واحد که اقدام به گران فروشی کرده اند برخورد صورت گرفته است.

آخرین جزئیات بازرسیها و پرونده های تشکیل شده

مدیر روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان نیز با تشریح برخوردهای صورت گرفته طی روزهای اخیر با متخلفان به خبرنگار باشگاه جوان گفت: طی روز هشتم بهمن ماه بازرسان این سازمان بیش از 631 مورد بازرسی از سطح واحدهای صنفی داشته اند که در پی این بازدیدها برای 43 واحد پرونده تخلف تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

ایرج دریکوند به گشتهای مستمر ناظران کمیسیون نظارت و بازرسان مجمع امور صنفی اشاره کرد و گفت: در مجموع طی روز هشتم بهمن ماه بیش از 910 مورد بازرسی از سطح واحدهای صنفی صورت گرفته که منجر به تشکیل 59 مورد پرونده تخلف و ارسال به تعزیرات حکومتی شده است.

وی ادامه داد: ارزش ریالی پرونده های متشکله در این روز بالغ بر 54 میلیون و 190 هزار ریال بوده است.

دریکوند همچنین به پرونده های تشکیل شده در روز نهم بهمن ماه اشاره کرد و بیان داشت: در این روز نیز 849 مورد بازرسی از سطح صنوف صورت گرفته که منجر به تشکیل 58 پرونده تخلفاتی به ارزش 117 میلیون و 690 هزار ریال شده است.

وی همچنین با تاکید بر تشدید بازرسیها طی روزهای اخیر عنوان کرد: از ابتدای امروز دهم بهمن ماه نیز تیمهای نظارتی و گشت و بازرسی کار خود را در سطح واحدهای صنفی استان ادامه داده اند.

دریکوند تصریح کرد: طی امروز در پی 947 مورد بازرسی صورت گرفته بیش از 58 پرونده تخلفاتی تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

وی ارزش ریالی این پرونده ها را 49 میلیون و 464 هزار ریال ذکر کرد و بیان داشت: در این راستا 6 پرونده با ارزش ریالی 8 میلیون و 620 هزار ریال برای واحدهای متخلف عرضه مواد لبنی تشکیل شده است.

2700 مورد بازرسی طی سه روز

دریکوند با اشاره به تشکیل 8 پرونده تخلف برای واحدهای عرضه کننده مواد پروتئینی در استان، بیان داشت: این واحدها به میزان یک میلیون و 784 هزار ریال جریمه شدند.

وی همچنین از تشکیل دو پرونده تخلفاتی برای واحدهای عرضه میوه و سبزیجات، 9 پرونده برای واحدهای عرضه کننده خدمات عمومی و چهار پرونده برای واحدهای متخلف عرضه غلات و حبوبات در استان طی امروز خبر داد.

دریکوند با اشاره به گزارشهای مردمی طی روزهای اخیر بیان داشت: در سه روز اخیر بیش از 75 مورد گزارش مردمی از تخلفات واحدهای صنفی دریافت شده که به این گزارشها رسیدگی و واحدهای متخلف جریمه شده اند.

وی همچنین با اشاره به ارائه 22 گزارش تخلف از سوی ناظران افتخاری، بیان داشت: در مجموع طی سه روز اخیر بیش از دو هزار و 751 مورد بازرسی از واحدهای صنفی سطح استان صورت گرفته که منجر به تشکیل 175 پرونده برای واحدهای متخلف شده است.

نظارت جدی بر عمده فروشان و تخلفات صورت گرفته

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان نیز در گفتگو با خبرنگار باشگاه جوان با اشاره به تخلفات عمده کشف شده طی روزهای اخیر گفت: در پی بازرسی های به عمل آمده از واحدهای صنفی سطح شهرستان خرم آباد دو واحد متخلف عمده فروش برنج جریمه شدند.

یوسف مرادی ادامه داد: این دو واحد به علت عدم اعلام موجودی 1400 کیلوگرم برنج و 300 کیلوگرم روغن نباتی متخلف شناخته شدند.

وی همچنین از گرانفروشی یک واحد عمده فروشی برنج در فروش 6 هزار و 200 کیلوگرم برنج خبر داد و بیان داشت: در مجموع پرونده تخلف این واحدها به میزان 94 میلیون و 740 هزار ریال تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با اشاره به افزایش قیمت برنج به دلیل جو روانی کاذب بر بازار و تخلف سودجویان عنوان کرد: در این راستا برخورد با واحدهای متخلف به طور ویژه در دستور کار قرار گرفت.

مرادی تصریح کرد: در این راستا علاوه بر واحدهای یاد شده 12 واحد متخلف به علت گرانفروشی 5 هزار و 620 کیلوگرم برنج متخلف شناخته شدند.

وی ادامه داد: پرونده این واحدهای متخلف به ارزش 11 میلیون و 294 هزار ریال برای صدور رای به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

به هر روی آنچه که حائز اهمیت است این است که پس از موج روانی ایجاد شده در بازار و موج سواری سودجویان با تشدید بازرسی ها آرامش به بازار متلاطم استان بازگشته و هم اکنون قیمت اجناس به طور جدی کنترل می شود./س 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.