طی تفاهم‌نامه‌ای مناسب در کارگروه هدفمندسازی یارانه‌ها، ‌مقرر شد ایرلاین‌ها سوخت را به قیمت هر لیتر 200 تومان دریافت کنند و 200 تومان مابه‌التفاوت سوخت 400 تومانی، به عنوان بدهی آنها در حساب‌شان منظور شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران علی نیکزاد در مراسم رزمايش روز راهدار اول دي ماه  در جمع خبرنگاران، درباره ارائه سوخت 200 تومانی به شرکت‌های هواپیمایی، گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای مناسب در کارگروه هدفمندسازی یارانه‌ها، ‌مقرر شد ایرلاین‌ها سوخت را به قیمت هر لیتر 200 تومان دریافت کنند و 200 تومان مابه‌التفاوت سوخت 400 تومانی ،به عنوان بدهی آنها در حساب‌شان منظور شود.

وي با تأکید بر لزوم کاهش سوانح رانندگی طی 5 سال برنامه پنجم،ادامه داد: در شش ماهه اول امسال میزان سوانح رانندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل 12.5 درصد کاهش یافت.

نیکزاد با اشاره به اینکه در زمستان امسال مسافران با ایمنی و رفاه کامل می‌توانند سفرهای خود را به نحو احسن انجام دهند، تصریح کرد:من از مسافران می‌خواهم در فصل زمستان با راهداران و پلیس راهنمایی و رانندگی همکاری کامل داشته باشند تا کمترین سوانح در زمستان امسال رخ دهد.

وی خاطرنشان کرد: 10 هزار نفر راهدار در قالب یک هزار و 158 اکیپ راهداری در 625 راهدارخانه مجهز، به ارائه خدمات به مسافران مشغول هستند.

نيكزاد با بيان اينکه انجام سفر‌های ایمن، مطمئن و سریع یکی از اهداف اصلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است؛ گفت: سالانه بیش از 321 میلیون نفر در کشور جابه‌جا می‌شوند که 244 میلیون نفر از این جابه‌جایی، توسط ‌سیستم حمل و نقل جاده‌ای انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: راهداران کل کشور با 7 هزار و 500 وسیله نقلیه نوین راهداری، به ارائه خدمات در سطح محور‌های مواصلاتی مشغول هستند.

* 1000 نقطه پر حادثه جاده‌ای شناسايي شد

نیکزاد در مورد حذف نقاط پرحادثه محورهای مواصلاتی کشور، افزود: نقاط پر‌حادثه‌ با مشخصات جاده ظهور و بروز پیدا می‌کند و نمی‌توان اعلام کرد که با حذف تعداد مشخصی نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای، دیگر از آن پس نقاط پرحادثه در جاده‌ها وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اصلاح بیش از 1000نقطه حادثه‌خیز در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، تصریح کرد: صرفاً برای بحث نگهداری و ایمن‌سازی راه‌های مواصلاتی مبلغ 900 میلیارد تومان که سرانه جمعیتی آن 12 هزار تومان است، هزینه می‌شود.

نیکزاد گفت: درواقع سالانه 4 میلیون و 500 هزار تومان برای نگهداری یک کیلومتر راه هزینه می‌شود که در این رقم سهم هر ایرانی 12 هزار تومان است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص سرانجام بررسی‌ها برای کاهش اخذ عوارض آزادراه تهران - پردیس، اظهار داشت: به دنبال درخواست استاندار تهران مبنی بر کاهش عوارضی این آزادراه، برنامه‌ریزی‌های خاصی از سوی وزارت راه انجام شد.

وی با اشاره به وجود مجوزهای قانونی برای حضور بخش خصوصی در ساخت زیرساخت‌ها، ادامه داد: از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل خواهش کردیم پس از برگزاری جلساتی با شرکت سازنده آزاد‌راه، در صورت امکان مبلغ عوارضی آزادراه تهران پردیس کاهش یابد.

نیکزاد افزود:‌ مقرر شد در این‌باره با بخش خصوصی صحبت شود و این رقم کاهش یابد البته در قالب اینکه که اگر خودروهای زیادی از این مسیر عبور کردند، کسری درآمد جبران می‌شود و اگر خودروهای زیادی عبور نکردند و درآمد لازم بخش خصوصی از محل اخذ عوارضی حاصل نشد، زمان بهره‌برداری بخش خصوصی از این آزادراه افزایش ‌یابد.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: قطعاً لازم است در راستای جذب سرمایه بخش خصوصی‌ برای اجرای پروژه‌های عمرانی و زیرساختی، جذابیت‌ها و مشوق‌هایی ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه اینجانب موضوع کاهش عوارضی آزادراه تهران پردیس را مجدداً پی‌گیری می‌کنم، گفت: در این‌باره با بخش خصوصی صحبت خواهم کرد و به آنها تضمین می‌دهیم و صورتجلسه می‌کنیم که اگر قیمت عوارضی این آزاد‌راه کاهش یافت، این کاهش یا با افزایش تردد وسایل نقلیه عبوری‌ جبران شود و یا در غیر این صورت دوره بهره‌برداری افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید فضا برای اجرای پروژه‌ها طوری فراهم باشد که بخش خصوصی مطمئن شود وزارت راه و شهرسازی و دولت از تفاهم‌نامه‌ها و وعده‌های خود برای ساخت آزادراه‌ها عدول نخواهد کرد و بخش خصوصی از سود سرمایه‌گذاری خود و بازگشت اصل سرمایه مطمئن باشد.

وی با تأکید بر اینکه ساخت کشور ایران بدون حضور بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست، گفت: بودجه دولتی کم است اما زمانی که با مجوزهای قانونی حضور بخش خصوصی در پروژه‌ها عملیاتی شود، اجرای پروژه‌ها سرعت می‌گیرد.

* جلسات کمیسیون ایمن راه‌ها  فصلی می‌شود

وزیر راه و شهرسازی در خصوص دلایل عدم تشکیل جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها طی ماه های اخیر، اظهار داشت: کمیسیون ایمنی راه‌ها مدتی تشکیل نشد اما پس از چندی اینجانب یک جلسه آن را تشکیل دادم که امید است از این به بعد به صورت مرتب و منظم اجرا شود.

نیکزاد ادامه داد: جایگاه این کمیسیون از نظر ایمنی سیر در سیستم حمل و نقل جاده‌ای بسیار بالا است ضمن آنکه تمامی دست‌اندرکاران حمل و نقل جاده‌ای در این جلسه حضور می‌یابند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: جلسات کمیسیون ایمنی راه‌ها به طور فصلی تشکیل می‌شود و امید است از این پس به صورت کامل اجرا شود.

وي درباره دلایل تأخیر حضور کنسرسیوم ایرانی در ساخت قطعات دو و سه آزاد‌راه تهران شمال، تصریح کرد: تأخیری در حضور کنسرسیوم ایرانی برای ساخت قطعات دو و سه آزادراه تهران شمال به وجود آمد که در این‌باره توافقاتی صورت گرفت و مقرر شد که کنسرسیوم درباره منابع آورده خود بررسی کند.

نيكحزاد با اشاره به اینکه عملیات اجرایی دو قطعه دو و سه به صورت مشارکتی 50 درصد دولت و 50 درصد بخش خصوصی ساخته می‌شود، اظهار داشت: کنسرسیوم قول داده است که به زودی عملیات اجرایی را در این آزادراه آغاز کند.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص ارائه تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای نوسازی و تجهیز ناوگان راهداری کشور، گفت: بخش خصوصی در راستای نوسازی ناوگان راهداری و تجهیز خود، می‌تواند از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کند و وزارت راه نیز حتماً از این کار استقبال می‌کند.

‌وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی برای اخذ تسهیلات ارزان‌قیمت نوسازی و خرید ناوگان راهداری می‌تواند به وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری مراجعه کند، خاطرنشان کرد: تا چندی پیش بخش خصوصی باید مبنای دلاری تسهیلات را در نظر می‌گرفت اما اخیراً با دستور رییس جمهور، مشکلی که درباره تسهیلات صندوق توسعه ملی در بحث ریسک بازپرداخت دلاری، وجود داشت، به شکل مناسبی تعدیل شد بنابراین در این‌باره، در خدمت بخش خصوصی راهدار هستیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به وزارت راه و شهرسازی و یا سازمان راهداری، معرفی‌نامه به صندوق توسعه ملی برای دریافت تسهیلات، را دریافت کنند./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار