مدیر نظارت پرداخت بانکی گفت: با راه اندازی پرداخت خودکار موسسات یا شرکت هایی که سهیلات می دهند می توانند با بستن فرارداد و معرفی به بانک، مبلغ مورد نظر را از حساب گیرنده تسهیلات به روش ماشینی و برداشت می شود تا در زمان پرداخت قبوض صرفه جویی شود، اکنون زیرساخت ها فراهم شده و پیش بینی می شود این سامانه در سال آینده راه اندازی شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، ناصر حکیمی مدیر نظارت پرداخت بانکی برنامه گفتگوی ویژه خبری در خصوص دستاوردهای نظام بانکی گفت: نکته اساسی برای قابل تحسین بودن مقایسه دستاوردهای گذشته(12 سال) پیش مردم برمی گردد در حال حاضر خوشبختانه نظام بانکی انتظارات مردم را برآورده ساخته تا جاییکه با ارائه خدمات نوین وقت و زمان مراجعه کنندگان را انجام خدمات بانکی کاهش داده است.
وی تصریح کرد: با توجه به تحولات صورت گرفته تقریبا تمام مردم به لحاظ تنوع خدمات از کارت های بانکی برای انجام کارهای خود استفاده می کنند.یک از تحولات اساسی در خصوص چک بانکی رمزدار بود مردم برای انتقال وجوه باید زمان بیشتری را برای کار خودشان را صرف می کردند به طوری که در بسیاری از شهرها اجرای این عملیات 20 روز هم طول می کشید.
حکیمی اضافه کرد اتفاقی که در سال 86 در نظام بانکی افتاد بکارگیری سامانه ساتنا و پایا بود که مردم می توانستند از هر حسابی به حساب دیگر با استفاده از سامانه الکترونیکی وجه را به هر میزان واریز کنند.
** گسترش تنوع خدمات بانکی میل مردم به بکارگیری پرداخت غیر حضوری را دوچندان می کند
مدیر نظارت پرداخت بانکی تاکید کرد: از دو جهت تحول بسیار مثبت صورت گرفت گسترش تنوع خدمات که در زمان صرفه جویی می کرد و دیگری استفاده غیرحضوری مردم از خدمات بانکی بود که در حال حاضر 20 میلیون از طریق پایانه فروشگاهی خدمات دریافت می کنند. و با این روش بار بزرگی از دوش مردم برداشته شده است.

** نحوه شکل گیری پژوهشکده مالی و بانکی
در ادامه فرهاد نیلی رئیس پژوهشکده مالی و بانکی به فعالیت های این پژوهشکده اشاره کرد و افزود: موسسه تحقیقاتی فعالیت خود را از 21 سال پیش زیر نظر بانک مرکزی شروع کرده تا بتوانند مرکز مطالعات فکری بانک مرکزی باشد و در تصمیم گیریها به عنوان تصمیم ساز عمل کند د با این رویکرد از اطلاعات بانک مرکزی پشتیبانی کند و در یک فرایند با استفاده از توان فکری دانشکده ها و پژوهش های بیرونی را تجهیز کرده تا به فرایند تصمیم گیری کمک کند.
وی به برگزاری همایش بانکداری الکترونیکی اشاره کرد و افزود: امروز در واقع با یک تعامل و توقفی همه کسانی که بازیگران صحنه بودند همایش صنعت بانکداری تشکیل شد از یکسو پیمانکاران و سیاست گذاران و کسانی که در تهیه نرم افزار بودند در گیر این موضوع بودند در حالی که بازیگران اصلی خود مردم هستند که تعامل را برای رفع کاستی ها و موانع انجام می دهند.

** تحول عظیم در زیرساخت ها بانکی
نیلی تاکید کرد: در حوزه کمی رشد بسیار قابل قبولی داشتیم و در حوزه توسعه زیرساخت ها، ایجاد زیرساخت ها، ساخت ابزار و رساندن ابزار به دست مردم کارهای خوبی صورت گرفته است و نکته دوم حرکت به هیچ وجه خطی نبوده و با دهه هشتاد قابل مقایسه نیست و هر خدمتی مستلزم دسترسی به یک ابزار دارد و در حوزه کارت بانکی سرانه کارت بانکی عر ایرانی 2/2 است که همه مردم از کارت بانکی استفاده می کنند.
رئیس پژوهشکده مالی و بانکی تصریح کرد: امروز تحول عظیمی در عرصه بانکداری الکترونیکی صورت گرفته و مردم به راحتی می توانند کارهای بانکی از نظر پرداخت، برداشت و انتقال انجام دهند. د این ابزار ها صرفا بستر بوده و زیرساخت ها فراهم شده نیست بلکه یک منظومه است که از نظر حقوقی و مدیریتی و آموزش نیروی انسانی لحاظ اقتصادی مواجه است.
وی با بیان اینکه ارزیابی باید در کارها صورت گیرد گفت: این ارزیابی پس از یک شوک بزرگ اقتصادی یعنی پرداخت یارانه ها که به لحاظ تعداد تراکنش و ارقام و حجم به سیستم بانکی بود که از طریق شاهرگ و بزرگراهی که فراهم شده همچنین در ایام نوروز بزرگ ترین تحول نیز اتفاق می افتد که نشان از تحول و رویداد عظیم در نظام بانکی است.

** برآورده ساختن بخشی از انتظارات با تصمیم مدیریتی و رویکرد کسب و کار
حکیمی با بیان اینکه زیرساخت ها به مرحله نبوغ رسیده و تمام امکانات و سامانه توسعه پیدا کرده است اظهار داشت: چالش اساسی که در همایش بررسی شد نخست موضوع تنوع محصول بود اگر به 15سال برگردیم هیچ کار قابل توجهی در خصوص کارت اعتباری صورت نگرفته بود اما در حال حاضر با تنوع محصولات در ارائه خدمات به مشتریان کار اساسی انجام شده به ویژه کارت اعتباری تسهیلات بود با فراهم شدن زیرساخت اجرایی آن با محوریت تصمیم مدیریتی و رویکرد کسب و کار بخش بزرگی از انتظارات مردم برآورده شده است.بنابراین بانکداری الکترونیکی توانسته با خدمات جدید با استقبال مشتریان مواجه شود.
وی تاکید کرد: نکته اساسی دیگر اینکه باید این ابزارها همدیگر را پشتیبانی کنند و در این زیرساخت ها ابزارها و خودپردازها به عنوان یک مجموعه کنار هم قرار گرفتند فرایند این زیرساخت ها خدمات مناسب به مشتریان است.

** افزایش فرهنگ و دانش مردم در پرداخت بانکی
مدیر نظارت پرداخت بانکی یادآور شد: در حال حاضر 60 درصد پرداخت ها به صورت الکترونیک و 40 درصد برداشت وجه و به لحاظ مبلغی 94 درصد کارت به کارت انجام می شود.

**کاربرد فن آوری تجاری مساوی با فرایند حفظ بهبود خدمات
در ادامه مهدی شهیدی کارشناس بانکی با بیان اینکه کاربرد فن آوری تجاری فرایند حفظ بهبود خدمات را فراهم می کند گفت: باید راهکارها و ابزارهای نوین پرداختی در کشور فراهم شود یعنی بسیاری از بانک ها باید یکسری خدمات تازه ای را مانند همراه ارائه دهند چرا که اکثر شرکتها در بسیاری از کشورها از شیوه جدید برای گشترش عملیات بانکی انجام می دهند.
وی تصریح کرد: مثلا در خصوص بحث افزایش بیمه عمر موسسات مالی اعتباری یک شماره پرونده منحصر بفردی برای ارائه خدمات اختصاص دهند تا نحوه پرداخت به سهولت صورت گیرد.

** صرفه جویی بهینه در پرداخت قبوض و تسهیلات
حکیمی ادامه داد: پرداختهای که در کشور انجام می شود به دو صورت است از یک طرف انجام امور روزمره و از سوی دیگر پرداخت قبوض و اقشلط تسهیلاتی است در حال حاضر 2 میلیارد پرداخت در سال به صورت تکرار از نظر زمان و مبلغ صورت می گیرد باید فرایند پرداخت این موضوع به صورت خودکار و ماشینی انجام شود.
وی تاکید کرد: پرداخت خودکار به این صورت است که موسسات یا شرکت هایی که سهیلات می دهند می توانند با بستن فرارداد و معرفی به بانک مبلغ مورد نظر را از حساب گیرنده تسهیلات به روش ماشینی و برداشت مستقیم کمتر کنند. اکنون زیرساخت ها فراهم شده و پیش بینی می شود این در سال آینده راه اندازی شود.
مدیر نظارت پرداخت بانکی نیز اضافه کرد: در ماه 20 میلیون پرداخت قسط و قبوض شهری داریم با اجرای روش خودکار به صورت غیرحضوری می توانیم در وقت و هزینه صرفه جویی کنیم. در حال حاضر 40 درصد پرداخن ها به صورت غیرحضوری است.

**ارائه کد الکترونیکی به دارندگان اوراق مشارکتی
نیلی در ادامه افزود: بسیاری از مردم با اوراق بهادار و مشارکتی آشنا هستند و این اوراق در بی نام بوده و اگر کسی این برگه ها را گم می کرد و طرف یابنده می توانست مانند اسکناس از آن استفاده کند اما وقتی اوراق مشارکت وقتی به اوراق الکترونیکی تبدیل بشوند به فرد کد الکترونیکی داده می شود تا از بسیاری از سوئ استفاده ها جلوگیری شود.
وی گفت: فرد دارنده اوراق می تواند بفروشد و کد را به نام خریدار انتقال دهد و اوراق الکترونیکی بسیاری از مراجعات را کاسته و به نیابت از اوراق نگهداری کند و بانک به عنوان وثیقه از آن استفاده می کند.

** سناب تحول بزرگی از نظر سلامت در نظام بانکی
رئیس پژوهشکده مالی و بانکی به سامانه سناب اشاره کرد و افزود: تحول بزرگی در نظام بانکی از نظر سلامت بانکی صورت گرفته که در گذشته به روش سنتی نظارت و بازرسی حضوری از بانک ها انجام می شدو بازرس بخشی از عملیات شهبه را بازرسی می کرد بنابراین بازرسی باید از حالت ایستاده به نشسته تبدیل شود یعنی مشاهده دیتا و داده باشد و با این روش باید قانون نظام بانکداری الکترونیک مبتنی بر داده محوری باشد.

** ایجاد زیرساخت واحد برای تمام پایانه های فروش
حکیمی در پایان به طرح شاپرک اشاره کرد و افزود: طرح شاپرک یعنی شبکه الکترونیک پرداخت کارتی است که با ایجاد یک زیرساخت واحد و محکم برای تمام پایانه های فروش کل کشور تحت یک شبکه تمام تسهیلات زیرساختی اعم از مخابراتی و امداد رسانی متمرکز را در بانک انجام می دهد و این شبکه حتی در جاهایی که امکان دسترسی به اینترنت نیست ارائه خدمات می دهد./ف
گزارش از حبیبه رحیمیان

 


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار