کنسرسیوم دانشگاهی ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز کشور امروز به منظور ارتقاي توانمندي ها و افزايش ضريب برداشت با حضور وزیر نفت و علوم تحقیقات و فناوری آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، این کنسرسیوم با هدف گسترده تر کردن تعاملات صنعت نفت و دانشگاه های کشور برای تامین نیازهای این صنعت در زمینه ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز، تهیه بسته های مرتبط با فناوری های ازدیاد برداشت در شرکت های تابعه نفت و ایجاد فضای رقابتی روشن در جامعه علمی کشور برای تامین نیازهای صنعت نفت تشکیل شده است.

این کنسرسیوم متشکل از دانشگاه های تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، شیراز، صنعتی سهند تبریز و دانشگاه صنعت نفت است.

در ادامه محمدرضا مقدم، معاون پژوهشی وزیر نفت با بيان اين مطلب گفت: همه قطب‌های علمی کشور به نسبت توانایی‌های علمی خود عضو این کنسرسیوم هستند، در این کنسرسیوم یک شورای علمی با ساختار بسیار قوی وجود دارد که بسته‌های تقاضا را به نسبت توانایی‌های هر بخش، بین آنها توزیع می‌کند.

وی با بیان اینکه، ازدیاد برداشت بحثی مهم و حیاتی برای بخش بالادست کشور محسوب می‌شود، یادآوری کرده بود: با افزایش یک درصد برداشت بیشتر از مخازن حدود شش میلیارد بشکه، معادل 600 میلیارد دلار به‌دست خواهد آمد.

مقدم با اشاره به دستورهای ویژه وزیر نفت برای شکل گیری این کنسرسیوم تصریح کرده بود: تشکیل شورای عالی ازدیاد برداشت با دستور وزیر نفت و همچنین تاکید رییس‌جمهوری مبنی بر تلاش دانشگاه‌ها برای افزایش یک تا دو درصدی ضریب برداشت مخازن عملیاتی شده است.

وی افزوده بود: 18 دانشگاه معتبر کشور آمادگی حضور در کنسرسیوم ازدیاد برداشت دارند که ازآن میان پنج دانشگاه صنعتی شریف، شیراز، سهند، امیرکبیر و دانشگاه صنعت نفت به عنوان نماینده دیگر دانشگاه‌ها برای انجام امور هماهنگی انتخاب شدند و پژوهشگاه صنعت نفت اختیارات خود را به دانشگاه صنعت نفت در این حوزه واگذار کرد.

مقدم ضمن بیان این مطلب که هم‌اکنون یکپارچگی در کنسرسیوم وجود دارد، افزود: از سوی دیگر شرکت‌های تولیدی به‌خصوص مهندسی مخازن و معاونت‌های فنی مستقر در شرکت‌های فرعی شرکت ملی نفت که طرف دیگر این کنسرسیوم هستند، باید بسته‌های مشکلات و یا تقاضای ازدیاد برداشت را در حوزه نیازهای پژوهش و فناوری تعریف کرده و در اختیار کنسرسیوم قرار دهند.

وی تصریح کرد: تشکیل کنسرسیوم ازدیاد برداشت کاری بزرگ است که نباید به اولویت دوم وسوم تبدیل شود و بر همین اساس برداشت بهینه و ازدیاد برداشت به شکل بسته‌های مشخص از میادین معین باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه اتفاقی هم در حوزه ازدیاد برداشت نخواهد افتاد مگر اینکه فناوری‌ها ارتقا یابد، خاطرنشان کرد: فناوری‌های مربوط به این حوزه انحصاری است و در اختیار شرکت‌های چند ملیتی قرار دارد اما باید بتوانیم فناوری‌های موجود را ارتقا دهیم تا به افزایش ضریب برداشت منجر شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار