معاون ساخت و توسعه آزادراهها گفت: بزودي مجتمعي خدماتي به مساحت 5/2 هكتار مجهز به تمامي امكانات رفاهي در كيلومتر 50 آزادراه خرم آباد-پل زال افتتاح مي شود.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور،معاون ساخت و توسعه آزادراهها در خصوص سرمايه گذاري زيرساختهاي حمل و نقل با محوريت آزادراه خرم آباد-پل زال در جهت تكميل بخش ديگري از كريدور شمال-جنوب كه بر اساس طرح جامع حمل و نقل موجب اتصال درياي خزر به خليج فارس مي شود، گفت: اين آزادراه به عنوان نمونه موفق همكاري بخش خصوصي و دولتي به طول 104 كيلومتر با حفر 25 كيلومتر تونل در سال 89 افتتاح شد كه با بهره برداري از اين مسير مسافت ميان دو شهر خرم آباد-انديمشك 50 كيلومتر كاهش يافته است.

وي وضعيت احداث آزادراههاي واقع در كريدور شمال-جنوب را نيز اينگونه تشريح كرد: آزاد راه قزوين-رشت كه در اين مسير واقع شده هم اكنون زير عبور قرار دارد و عمليات اجرايي 11 كيلومتر باقيمانده آن حدفاصل منجيل-رودبار نيز به سرعت در حال انجام است، آزادراه قم-سلفچگان و ساوه-همدان به عنوان بخش ديگري از اين كريدور هم اكنون زير عبور قرار دارد. همچنين احداث آزادراههاي قم-سلفچگان-اراك و اراك-خرم آباد نيزمجوزهاي لازم را اخذ كرده و سرمايه گذار آن مشخص شده است كه پس از طي ترتيبات قانوني عمليات اجرايي آن به زودي آغاز مي شود.

در ادامه معاون ساخت و توسعه آزاد راهها در پاسخ به گراني عوارض اين آزاد راه گفت: احداث آزادراه خرم آباد-پل زال با سرمايه اي بالغ بر 750 ميليارد تومان انجام پذيرفته كه 50 درصد اين مبلغ توسط بخش خصوصي تامين شده است. با اين حساب ما بايست ظرف مدت 20 سال سود و سرمايه بخش خصوصي را از درآمد عوارض آزادراه به او برگردانيم كه مبلغ اين عوارض با احتساب اين موضوع و بر اساس جدول درآمد و هزينه مشخص مي شود.

كاهش تلفات از 50 نفر به كمتر از 10 نفر در سال

احمدي نوري در پاسخ به نبود مجتمع هاي خدماتي-رفاهي و پمپ بنزين در مسير آزادراه خرم آباد-پل زال گفت: بزودي مجتمعي خدماتي به طول 5/2 هكتار مجهز به تمامي امكانات رفاهي در كيلومتر 50 اين آزادراه افتتاح مي شود و مجوز احداث دو مجتمع ديگر نيز توسط سرمايه گذار اخذ شده كه در آينده اي نزديك احداث آنها آغاز مي شود.

معاون ساخت و توسعه آزاد راهها بهره برداري از اين مسير را در ابعاد مختلف سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي براي استان لرستان و كشور حائز اهميت عنوان كرد و ادامه داد: علاوه بر مزاياي كلان احداث اين آزادراه يكي از مهمترين دست آوردهاي آن كاهش تلفات سوانح رانندگي در اين مسير از بيش از 50 نفر به كمتر از 10 نفر در سال است.

وي بحث آزادسازي و تملك اراضي را از مهمترين مسائل احداث آزادراهها دانست كه نيازمند همكاري مردم است و اضافه كرد: در ساخت آزادراه حدود 10 درصد هزينه به تملك اراضي اختصاص مي يابد كه در خرم آباغد-پل زال به دليل ملي بودن بيشتر زمين هاي واقع در مسير كمتر از 1 درصد هزينه به اين امر اختصاص يافت./عب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار