مدیرعامل شركت نفت و گاز اروندان با اشاره به تولید زودهنگام از میدان نفتی یادآوران گفت: تولید نفت از این میدان مشترك، اواخر خرداد امسال به 20 هزار بشكه در روز افزایش می یابد.



به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران خوزستان ، 'سلبعلی كریمی' اظهار داشت: تولید زودهنگام نفت از میدان یادآوران آغاز شده و پس از فرآورش به وسیله تاسیسات موقتی سرچاهی به دارخوین منتقل و سپس به سمت پالایشگاه آبادان منتقل می شود.

مدیرعامل شركت نفت و گاز اروندان افزود: برنامه تولید زودهنگام از این میدان با ظرفیت 20 هزار بشكه در روز از لایه فهلیان پیش بینی شده بود كه تا اردیبهشت امسال تولید 10 هزار بشكه آن محقق شده است و هم اكنون تا 16 هزار بشكه در روز از این میدان نفت تولید می شود.

وی افزود: با تكمیل تاسیسات میدان یادآوران افزایش تولید زودهنگام نفت از این میدان آغاز می شود.

بر پایه این گزارش برای تولید زودهنگام روزانه 20 هزار بشكه نفت از میدان یادآوران هشت حلقه چاه حفاری شده است.

میدان نفتی یادآوران در 70 كیلومتری جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر و در منطقه مرزی ایران و عراق قرار گرفته كه از میدان های مشترك با كشور عراق است.

طرح توسعه این میدان در سه فاز پیش بینی شده كه هدف از اجرای فاز نخست، دستیابی به تولید روزانه 85 هزار بشكه نفت اعلام و در خلال اجرای این فاز، تولید زودهنگام روزانه 20 هزار بشكه نفت سبك از لایه فهلیان نیز تعریف شده است.

همچنین در فاز دوم طرح توسعه میدان یادآوران، حفاری 100 حلقه چاه و دستیابی به تولید 180هزار بشكه و در فاز سوم این طرح، حفاری 105 حلقه چاه و دستیابی به مجموع تولید 300 هزار بشكه نفت سبك و سنگین برنامه ریزی شده است.

حجم نفت درجای میدان یادآوران بیش از 12 میلیارد بشكه برآورد شده است و احتمال افزایش این رقم تا حدود 30 میلیارد بشكه نیز وجود دارد.

گاز همراه نفت این میدان حدود 5/12 تریلیون فوت مكعب و مایعات گازی آن حدود 9/1میلیارد بشكه تخمین زده شده است كه به ترتیب حدود 7/2 تریلیون فوت مكعب گاز و 397 میلیون بشكه مایعات گازی آن قابل استحصال است.

این میدان دارای سه لایه اصلی سروك، كژدمی و فهلیان است كه نفت لایه فهلیان سبك و نفت لایحه سروك سنگین است.

قرارداد توسعه فاز نخست این میدان به ارزش تقریبی دو میلیارد دلار در آذر 1386 به امضای شركت مهندسی و توسعه نفت ایران(متن) به عنوان كارفرما و شركت سینوپك چین رسید و شركت چینی كار خود را از مرداد 1387 آغاز كرد.

به گفته 'ناجی سعدونی'، مدیرعامل شركت مهندسی و توسعه نفت (متن) پیمانكار چینی این طرح به دلیل دسترسی مناسب به منابع مالی و اجرایی این كشور از پشتیبانی خوبی برخوردار است و این پیمانكار چینی موفق شد ظرف 16 ماه به برنامه تولید زودهنگام دست پیدا كند.

بر اساس اعلام شركت ملی حفاری ایران تاكنون با به كارگیری چهار دستگاه حفاری سنگین 28، 31، 60 و 89 ، 9 حلقه چاه در این میدان حفاری و یك حلقه تعمیر شده است كه مراحل تكمیل آخرین حلقه چاه توسعه ای نهم اردیبهشت جاری پایان یافت و در اختیار كارفرما قرار گرفت.

شركت ملی حفاری ایران در چارچوب قرارداد با شركت مهندسی و توسعه نفت (متن) حفاری در این میدان را برعهده دارد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.