رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با ابراز تاسف از اینکه برخی از روی جهل و یا از ترس تهدید منافع شخصی خود، سعی دارند اصل طرح پزشک خانواده را مخدوش کنند گفت: باید سعی کنیم تا چهره ی واقعی طرح پزشک خانواده را برای مردم معرفی کنیم چرا که 90 درصد هزینه درمان، در طرح پزشک خانواده توسط دولت پرداخت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبريز، یعقوبی امروزدر جلسه ی هماهنگی اجرای طرح پزشک خانواده با همکاری صدا و سیما با بیان اینکه برای اجرای طرح پزشک خانواده نیازمند پوشش خبری هستیم گفت: باید با تبلیغات گسترده، مردم را نسبت به اجرای این طرح حساس کرد.

 وی از پزشک خانواده بعنوان تعریفی سیستماتیک و درست از ارائه ی خدمات پزشکی به مردم یاد کرد و افزود: پیش از این خدمات بصورت غیر متمرکز به مردم ارائه می شد و این طرح جزء معدود طرح هایی است که منافع هر سه طرف مردم، پزشکان و جامعه را تامین کرده است.

وی با تاکید بر فرهنگ سازی این طرح در بین مردم گفت: اگر این طرح به نحو احسن عملیاتی شود مشکلاتی همچون، اخذ تعرفه های زیاد توسط پزشکان، پایین بودن تخصص در بین پزشکان تا حدودی کاسته خواهد شد.

دکتر یعقوبی با اشاره به تجربه ی موفق کشورهای آمریکایی و اروپایی در اجرای طرح پزشک خانواده، گفت: طرح پزشک خانواده بمنظور بومی سازی در 3 استان کشور بصورت آزمایش به اجرا درآمده است و هم اکنون بصورت یک بسته ی عملیاتی و قابل اجرا تبدیل شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه براساس این طرح خدمات در دسترس تر، کیفی تر و ارزان تر خواهد بود گفت: اجرای دقیق و صحیح طرح پزشک خانواده موجب کاهش  بیماریهای موجود در بدنه ی بهداشت و سلامت کشور از جمله اخذ تعرفه های زیاد، قطع روابط مالی پزشک و بیمار شده و روابط مالی پزشک و بیمار در قالب سیستم بیمه اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به فرهنگ رایج پرستش بیماری در کشور گفت: در طرح پزشک خانواده بجای صرف پول برای بیماری، برای تامین سلامت افراد هزینه خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه مردم تجویز نسخه های گران قیمت با تعرفه های بالای خدماتی را به نوعی نشان از تبحر پزشک می دانند گفت: متاسفانه دلالهایی با سطح سواد و مدرک پایین گردانندگان اصلی بازار سیاه برای بیماران شده اند.

وی با بیان اینکه در طرح پزشک خانواده، یک تیم پزشکی اعم از پرستار، پزشک عمومی،روانشناس، ماما در نظر گرفته شده است گفت: در قالب این تیم پزشکی و با اجرای اقدامات پیشگیری از بیماری نه تنها هزینه های درمانی بیماران کاهش می یابد بلکه از تحمیل هزینه های درمانی بر بدنه ی دولت نیز کاسته می شود.

دکتر یعقوبی با مقایسه ی میانگین بیماری در کشور با آمارهای بین المللی گفت: متاسفانه آمار ابتلا به بیماری در کشور با هیچ کشور پیشرفته ای هم خوانی ندارد./س
برچسب ها: پزشک ، خانواده ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.