حذف نرخ درصدی آری یا خیر؟

در حالي كه رئيس كميسيون اقتصادي مجلس خبر از تثبيت نرخ غير درصدي كميسيون بنگاه هاي املاكي مي دهد، رئيس اتحاديه مشاوران املاك قانون نظام صنفي را جدا از قانون مجلس مي داند و اين طرح را قبول نمي كند.

مصطفی قلی خسروی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اظهار اميدواري بر تصويب طرح نرخ تعرفه درصدي گفت:اميدوارم رئيس كميسيون اقتصادي مجلس بتواند طرح نرخ تعرفه درصدي را به نرخ تعرفه غير درصدي و مشخص بر اساس مترا‍ژ تصويب و ابلاغ كند.

خسروی در ادامه تصریح کرد : بنگاه ها هيچ نقشي در افزايش قيمت اجاره بها ندارند وموجران مالكان واحدهاي مسكوني تعيين كننده اصلي قيمت اجاره بها هستند.

وي در خصوص كاهش جهاني قيمت مصالح ساختماني گفت: قيمت مصالح ساختماني در جهان افزايش يافته است اما در ايران به دليل افزايش ميزان دستمزد ها و حمل و نقلي تغيير چنداني نكرده است .

اين در حالي است كه ارسلان فتحی پور رئيس كميسيون اقتصادي مجلس گفته بود: در حال اجراي طرح تبدیل نرخ درصدی کمیسیون بنگاه های معاملات ملکی به یک تعرفه مشخص هستيم كه اين طرح موجب كاهش سوء استفاده در بنگاه ها مي شود.

لازم به ذكر است كه اين طرح در یک بسته نظارتی و سیاستی مسکن تا چند روز آينده مصوب و تمامی مسئولان دولتی و وزارتخانه های مرتبط ملزم به اجراي آن هستند.

وی افزود:به منظور کاهش قیمت مسکن، بهای مصالح ساختمانی که در سطح جهانی نیز کاهش یافته، باید به طور ویژه در بسته حمایتی دولت قرار بگیرد تا اقشار ضعیف و متوسط کشور بیش از این فشار را تحمل نکنند.

حذف طرح نرخ تعرفه درصدي بنگاه ها در كش و قوس مجلس و اتحاديه

رئیس اتحادیه املاک کشوری ، با بيان اينكه قانون نظام صنفي جدا از قانون مجلس شوراي اسلامي است گفت: مجلس قانون نظام صنفي را جدا از قانون مجلس كرده و دخالت در اين قانون مساوي با زير پا گذاشتن قوانين نظام صنفي است.

وي ادامه داد: مجلس كه در راس همه امور وقوانين قرار دارد، دخالت در اين امور را به متوليان اصناف داده است.

خسروی افزود: تا امروز دخالت درتمامي امور نظام صنفي مربوط به متوليان اين صنف بوده و اگر امروز مصوبه جديدي ابلاغ شده است من از آن اطلاعي ندارم.

سياست هاي تشويقي مانعي بزرگ در خالی ماندن آپارتمان

وی همچنین با بيان اينكه 250 تا 300 واحد خالي در تهران وجود دارد گفت: خالي بودن 30 درصد از اين ارقام طبيعي است اما بايد با اجراي سياست هاي درست اين تعداد را به حداقل برسانيم.

خسروی با اشاره به اينكه رئيس كميسيون عمران، سياست هاي تشويقي در جهت ماليات بر خانه هاي خالي رااجرا خواهد كرد: در ديدار چند روز گذشته با وي مقرر شد كه تسهيلات لازم در اختيار افرادي كه واحدهاي خود را براي اجاره گذشته اند بگذاريم.

وي ادامه داد: سياست هاي تشويقي از جمله ارائه تسهيلات بانكي، افزايش تراكم طبقات ، كاهش ماليات ساير اموال موجران از جمله ، كارخانه يا كارگاه از سياست هايي است كه كميسيون عمران در دست اجرا دارد.

رئيس اتحاديه املاك كشوري با بيان اينكه در اغلب كشورهاي اروپايي هيچ مالكي نمي تواند واحدهاي مسكوني خود را خالي نگه دارد افزود: ماليات و جريمه هاي سنگين در اين كشورها اجازه خالي ماندن واحدهاي مسكوني را نمي دهد.

قلي خسروي خاطر نشان كرد: اجراي سياست هاي مالياتي از جمله تشويقي يا تنبيهي نقش موثري در جلوگيري از خالي ماندن واحدهاي مسكوني دارد.

این در حالی است که ارسلان فتحی پور گفته بود : با همکاری کارشناسان در مرکز پژوهشهای مجلس، طرح مالیات بر خانه های خالی را از قیمت پایه 200 هزار تومان به بالا تعیین کرده ایم .

فتحی پور خاطرنشان کرد: پیش بینی می کنيم قیمت مسکن ظرف دو ماه آینده 25 الی 30 درصد کاهش یابد و به خریداران توصیه می کنم تا قیمتها واقعی نشده، اقدام به خرید مسکن نکنند و همچنین بنگاه های معاملات ملکی هر محله، باید قیمتهای واقعی را از سایت مرجع مسکن (hmi.mrud.ir) جستجو کرده و بر پشت شیشه خود نصب کنند تا مشتریان از قیمت‌های واقعی با خبر شوندعب/.

گزارش از محبوبه کباری


برچسب ها: نرخ درصدی ، حذف ، مسکن ، بنگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار