هنرهاي آئيني ما چون بسم الله خواني، پرده خواني،‌نقالي، مناجات خواني و مانند آن هزاران راز نهفته در خود دارد.

محسن ميرزا علي، نقال و پرده خوان و پژوهشگر هنرهاي آئيني در خصوص اهميت هنرهاي نمايشي آئيني در مناسبتهاي مختلف به خصوص شب هاي قدر به خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: هنرهاي آئيني ما، هر كدام هزاران راز نهفته دارد هنرهاي آئيني چون بسم الله خوان، صلوات خواني، مناجات خواني، دشتي خواني، نقالي، پرده خواني، تعزيه و همانند اين ها، هر كدام مملو از راز است.

وي افزود: همه آئين هاي نمايش و هنرهاي آئيني در مناسبت هاي خاصي اجرا مي شده است به طور مثال پيشواز خواني مراسمي است كه قبل از شروع ماه رمضان اجرا مي شده و وقتي وارد ماه رمضان مي شديم، هنرهاي آئيني ديگر ارائه مي شده است اما آئين هاي مربوط به شب هاي قدر از اهميت ويژه اي برخوردار است.

ميرزا علي تصريح كرد: شب زنده داري براي روزه داران ماه رمضان مصنوعي هميشگي است اما اين شب زنده داري در شب هاي قدر كامل مي شود.

وي ادامه داد: يكي از اين مراسم مشهور ترنا بازي بوده است كه از پس از افطار تا بيش از اذان اجرا مي شده و به طور معمول در قهوه خانه ها اتفاق مي افتاده است.

مرشد ميرزا علي اظهار كرد: گاهي پيش مي آمد كه ترنا بازي تا پس از اذان صبح نيز ادامه پيدا مي كرده و دليل آن گردهمايي مردم و جمع شدن آنها بوده است.

وي بيان كرد: در تمامي اين هنرهاي آئيني صحبت در بحث اصلي خداوند بوده است. متاسفانه امروزه بسياري از مردم واقعيت هاي مرگ و قيامت را فراموش كرده اند و فكر مي كنند تا مدت ها زنده مي مانند در صورتي كه اين حقيقتي فراموش نشدني است و هيچ قدرتي مطلق تر از قدرت حق نبوده است.

وي با اشاره به اين كه تاكيد بر اين مسئله در شب هاي قدر مهم تر است، اظهار كرد: پند و اندرزهايي كه از طريق اشعار و گفته هاي نقالان و اجرا كنندگان شنيده مي شده و امروز نيز شنيده مي شود از اهميت بسياري برخوردار است.

مرشد ميرزا علي خاطر نشان كرد: اگر مي گوييم «علي» دردها را دوا مي كند و بنده مطلق خداوند بوده و همه هستي اش را به خداوند سپرده است فضاي حقيقي اي دارد كه در رگه هاي بيان اين هنرمند نيز شنيده مي شود./ي2
برچسب ها: نقالی ، هنر ، مناجات خوانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار