در طول سه سال از ميان 944 هتل و مهمانسراي جهانگردي، 560 واحد به چرخه‌ي استانداردسازي وارد شده و 120 واحد هم گواهي‌نامه‌ كيفيت گرفته‌اند.

مرتضي شريفي مدیر کل دفتر امور مراکز و خدمات گردشگری، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: طرح استانداردسازي واحدهاي اقامتي حدود سه سال است كه در كشور آغاز شده و شكل و فرآيند آن طوري است كه بايد همه‌ مسئولان مرتبط درباره‌ آن توجيه شوند و كمك كنند در حال حاضربه دنبال اصلاح اين آمار هستيم و از استان‌ها خواسته‌ايم هتل‌ها و واحدهاي اقامتي از رده خارج شده را اعلام كنند تا آنها را در آمارها لحاظ نكنيم.

وی تصریح کرد: به‌ طور كلي آمار 944 هتل يك تا پنج ستاره و مهمانسراي جهانگردي در كشور ثبت شده است. البته برخي از اين واحدها در حال تعمير و بازسازي هستند و مهمان پذيرش نمي‌كنند و برخي هم مثل مهمانسراي جهانگردي بوشهر كاملا از چرخه خارج شده‌اند، ولي همچنان در آمار واحدهاي اقامتي لحاظ مي‌شوند.

مديركل دفتر امور مراكز و خدمات گردشگري بيان كرد: از اسفندماه 1390، استانداردسازي واحدهاي اقامتي حركت شتابنده و رو به جلويي به خود گرفت، به‌گونه‌اي كه از آن تاريخ تا كنون حدود 400 هتل به چرخه‌  استانداردسازي وارد شده‌اند.

وی اظهار داشت: تلاش مي‌شود فرآيند استانداردسازي هتل‌ها تا پايان شهريورماه انجام شود، يعني همه‌ هتل‌ها به اين چرخه وارد شوند.

شریفی یادآور شد: مراکز خدمات گردشگری دوره‌هاي آموزشي را براي كارشناسان برگزار كرده تا اين طرح، شتاب بيشتري بگيرد و نيروهاي كيفي‌تري، استانداردسازي و نظارت بر هتل‌ها را پيگيري كنند. در اين مدت، 120 واحد اقامتي گواهي‌نامه‌ كيفيت گرفته و از آن ميان، تعداد اندكي در حد پنج شش هتل نيز تنزل درجه داشته‌اند.

وي هدف از اجراي طرح استانداردسازي را ارتقاي خدمات در بخش‌هاي مختلف يك واحد اقامتي دانست و در توضيح محتواي استانداردسازي، گفت: استانداردسازي شامل چند بخش است، از نظر فيزيك ساختماني كه بايد منطبق با ضوابط تعريف‌شده باشد، از نظر تجهيزات، مبلمان داخلي، نظافت،‌ ضوابط بهداشتي و آموزش نيروي انساني نيز هم‌خوان با اصول و استانداردهاي تعريف‌شده باشد.

شريفي خاطر نشان کرد: ما اين شاخص‌ها را در واحدهاي اقامتي كنترل مي‌كنيم و پس از بررسي در كميسيون درجه‌بندي سازمان و در صورت رفع ايرادها و تاييد، گواهي‌نامه‌  كيفيت را مطابق با درجه‌بندي صادر مي‌كنيم./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار