تدوين يك رهيافت ملي و كارساز براي بهره گيري از فناوري اطلاعات و توسعه فضاي امنيتي گامي مهم در پيشرفت ICT در صنايع نفت و گاز و پتروشيمي است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، رضا تقي پور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در مراسم نخستين كنفرانس فناوري اطلاعات و ارتباطات صنعت نفت و گاز و پتروشيمي با بيان اين مطلب گفت: فناوري اطلاعات و ارتباطات در صنعت نفت بسيار وسيع و پيچيده است و بدون تكيه بر فناوري نو نمي توان موفقيت هاي بزرگي را كسب كرد.

وي تصريح كرد: مديريت كردن چنين حوزه هايي در فضاي جهاني بدونICT ممكن نيست به همين دليل حجم زياد اطلاعات و پردازش و گستردگي در توليد و تبادل نياز به امنيت بسيار دارد كه لحظه به لحظه اين اطلاعات در حال تغيير و تحول است.

تقي پور اظهار داشت: با اين همه گستردگي و تنوع در فعاليت هاي مختلف بايد به اين مطلب اعتراف كرد كه همه حوزه ها نه به عنوان يك بخش بلكه به عنوان يك لايه و زيرساخت به آن پرداخته مي شود كه اساسا امروز رويكرد در مديريت كلان اقتصادي مبتني بر پايه دانش بنيان است كه فناوري و اطلاعات به علت نقش فراگير در ارتقاء علوم و فناوري و صنايع مهمترين عامل در ارتقا و جهش اقتصادي به عنوان منبع پايه اقتصاد دانش بنيان مي باشد.

وي ادامه داد: تغيير سبك مديريت و اصلاح فرآيندها در اقتصاد نفت كه امروزه گردش اطلاعات در دنياي نفت بدونICT و ارتباطات با اين حجم گسترده و جزيره اي در دنيا امكان پذير نيست، بهره گيري گسترده از فناوري اطلاعات مي تواند نحوه مديريت و سبك كلان و راهبردي را در حوزه مختلف نفت و گاز متحول كند كه يك آغاز خوب براي رويكرد ملي است.

وزير فناوري اطلاعات و ارتباطات تصريح كرد:‌ در كشور ما با وجود پيشرفت هاي مختلف در عرصه ملي و مناسب در حوزه هاي مختلف نفت توسعه پيدا كرده و شبكه ملي اطلاعات به خوبي پاسخگوي نيازهاي اين بخش است، بنابراين بايد به تناسب نيازها به آن پرداخته شود.

وي تاكيد كرد: توليد ملي به معني قطع رابطه با دنيا نيست، اتكاء به توانمندي داخلي در صنعت نفت، گاز و پتروشيمي يكي از مزيت هاي اساسي و بنيادي كشور است.

براي ساختن كشور پرداختن به صنايع نفت و گاز يكي از الزامات مهم كشور است كه بايد به آن بيشتر توجه شود.

تقي پور اظهار داشت‌: امنيت نيز يكي از ضروريات است كه تكيه بر توانمندي بومي داخلي از شاخه اصلي آن با تامين امنيت و تدابير هوشمندانه به خصوص در حوزه ICT كشور را از بسياري از حملات اينترنتي و آسيب ها حفظ مي كند.

حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات بازار بزرگي براي شركت هاي داخلي است كه فعاليت خود را در كشور شروع كرده و با رويكرد مناسب در وزارت نفت اين توانمندي به صورت جهشي به شكوفايي رسيده و در فاصله كوتاهي به خوداتكايي در اين عرصه  خواهيم رسيد.

تقي پور تاكيد كرد: با توجه به فرآيند و نيازهاي بخش نفت و گاز و پتروشيمي يكي از مزيت هاي اساسي و اصلي اقتصاد كلان كه مي تواند  در صنايع پايين دستي و بالادستي براي سال هاي سال به اقتصاد كشور كمك كند توجه به ICT فاوا در صنعت نفت است كه مي تواند سرآغازي براي توسعه دانش در عرصه هاي مختلف باشد.

وي گفت:‌ بحث انرژي در دنيا يكي از چالش هاي اصلي است وقتي كه انرژي مبتني بر سوخت هاي فسيلي در 3 دهه گذشته را مطالعه و بررسي مي كنيم ريشه و پايه شروع بسياري از جنگ ها بوده و قطعا در آينده اين چالش ها بيشتر خواهد شد بنابراين بايد با تكيه بر فناوري هاي نو توان داخلي و توليدات را در بحث انرژي حفظ و توسعه خدمات بالادستي و پايين دستي بر اين طلاي سياه كشور فراهم كنيم، قطعا كشور با جلوگيري از خام فروشي مي تواند به رونق اقتصادي كمك كند.

تقي پور خاطرنشان كرد: ايجاد يكپارچگي در اشتراكات و دستيابي به اطلاعات، الگوسازي نحوه انجام پروژه ها، كارت هوشمند سوخت و دستگاه هاي كارت خوان به عنوان يك نمونه موفق در افزايش بهره وري در سطح كشور، نقشه راه، به كارگيري و توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در صنايع نفت، گاز و پتروشيمي و تدوين يك رهيافت ملي و كازساز براي بهره گيري از فناوري اطلاعات در اين راستا و توجه به امنيت فضاي توليد و تبادل اطلاعات با اتخاذ راهكارها نظير مديريت و ... مي توان آينده روشني را براي توسعه اقتصاد كشور رقم زد./س
برچسب ها: فناوری ، اطلاعات ، صنعت ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار