کانون مباحثات کمپین رامنی بر آن قرار دارد که عدم تدبیر درست اوباما به علت آن است که وی در دولت خود برای یک تهدید نظامی برعلیه ایران، اعتبار کافی هزینه نکرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، فارین پالیسی در گزارشی نوشت: میت رامنی در آخرین سخنرانی خود که در موسسه نظامی ویرجینیا داشت گفت: "امیدواری یک استراتژی نیست." رقیب جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ناآرامی های خاورمیانه را نقطه عطفی برای تغییر حکومت در کشورهای منطقه دانست که می توانست همان "روز موعود" برای اعمال تغییرات باشد. اما به گفته وی باراک اوباما به علت ضعف در سیاست خارجی نتوانست از فرصت استفاده کند.

 


و اما نیشدارترین بخش از سخنرانی رامنی بازمی گردد به اظهاراتی که درباره زنده شدن دوباره القاعده بیان شد،رامنی صراحتا گفت: کشته شدن اوسامه بن لادن به لحاظ اخلاقی، آمریکا را از خود راضی کرد اما اصل بازی را در منطقه تغییر نداد. برخلاف اظهارات اوباما که تلویحا می گوید القاده و امثال آن از بین رفته اند؛ باید گفته شود این گروه هنوز ریشه کن نشده اند و نشانه هایی از احیای دوباره آنها به چشم می خورد.
البته طبق معمول همیشه؛ باز هم هیچ بخشی از سخنان رامنی آنقدر تند نبود که وی درباره موضع اوباما در رابطه با برنامه هسته ای ایران بیان کرد. "سیاست اوباما در ایجاد ممانعت از گسترش سلاح های هسته ای ایران، ناکارآمد بوده است."
چندساعت قبل از این سخنرانی، دن سنور مشاور نومحافظه کار سیاست خارجه میت رامنی اظهار داشت: اوباما باید در مقابل تمایلات درونی خود که حاکی از حس عدم اعمال تحریم های سنگین تر بر ایران است؛ حصاری بکشد و افزایش تحریم ها را مرحله به مرحله تصویب کند. کاهش برابری ارز در ایران و ناآرامی در بازار نشان از اثرگذاری تحریم هاست. لذا دولت باراک اوباما موظف است اعتبار بیشتری برای تحریم ایران خرج کند. اما تیموتی گایتنر، وزیر خزانه داری و جیمز استاینبرگ معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا، با ادامه تحریم ها به خاطر اثرات نامطلوب و ناخواسته آن بر اقتصاد آمریکا و جهان مخالفت می کنند.
کانون مباحثات کمپین رامنی بر آن قرار دارد که عدم تدبیر درست اوباما به علت آن است که وی در دولت خود برای یک تهدید نظامی برعلیه ایران، اعتبار کافی هزینه نکرده است.
فارین پالیسی نوشته است: "این اظهارات درحالی صورت می گیرد که بسیاری از هواداران میت رامنی و باراک اوباما، به شدت مخالف اقدام نظامی برعلیه ایران هستند."
علل متفاوتی برای عدم توافق مردم آمریکا با دولتشان درباره "حمله نظامی برعلیه ایران" وجود دارد. علی رغم اطمینان بخشی های مکرر اوباما به مردم آمریکا که می گوید به ایران اجازه نخواهد داد سلاح اتمی بسازد و  تنها درصورت لزوم از زور استفاده خواهد کرد؛ هنوز احساس خستگی از جنگ در تن مردم آمریکا باقی مانده است. مردم به خاطر جنگ پیچیده و پرهزینه عراق و افغانستان معتقدند تبعات سخت و پرخطر سیاسی آن به خانه (آمریکا) باز می گردد.
بر همین اساس رژیم صهیونیستی می گوید: "آمریکا پای خود را بر زمین می کشد و زمان را به هدر می دهد. اسراییل باید خود دست به اقدامی بزند."
در آخر با وجود صحنه سازی های عمومی در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مقامات کاخ سفید و رژیم صهیونیستی در خفا با یکدیگر موافقند اما بر سر تعیین اینکه خط قرمز کجاست وامانده اند.
علاوه بر تحلیل فارین پالیسی، نیویورک تایمز نیز سخنرانی میت رامنی را در ویرجینیا مورد بازتاب قرار داده و در تحلیل خود، نسبت به عقاید ضد ایرانی وی انتقادهایی را کرده است.
رامنی اعلام کرده است درصورت رئیس جمهور شدن، سیاست های سختگیرانه تری را نسبت به ایران و سوریه اعمال خواهد کرد.

 


او نسبت به مقامات رژیم صهیونیستی، اتهام های بیهوده تری را درباره برنامه هسته ای ایران مطرح می کند و می گوید: من برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران تردیدی ندارم و با قاطعیت می گویم که بر شدت آن افزوده خواد شد.
بنا به نوشته های نیویورک تایمز، تحلیل های رامنی از بحران های بین المللی بسیار ساده انگارانه است. رامنی توان فهم ظرایف سیاست خارجی و خاورمیانه را ندارد و وارث سیاست های نابه جای بوش در عراق است. حمله های بیهوده وی به سیاست خارجی اوباما عامل دامن زدن به احساسات ضدآمریکایی در منطقه خواهد شد.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار