مصرف كم ميوه و سبزي عامل 19 درصد از سرطان‌هاي دستگاه گوارش است.

به گزارشگروه علمي،‌پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، ناهید برخورداری،‌ کارشناس تغذیه مرکز تحقیقات دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که  2.7 ميليون از مرگ و ميرها در جهان به مصرف كم ميوه و سبزي نسبت داده می‌شود، متذکر شد: مصرف كم ميوه و سبزي عامل 19 درصد از سرطان‌هاي دستگاه گوارش، 31 درصد از بيماري‌هاي ايسكمی ‌قلبي و 11 درصد از سكته‌هاي مغزي در جهان است. به عبارت دیگر بيش از 80 درصد از بار بيماري‌هايي كه به مصرف كم ميوه و سبزي نسبت داده می‌شود ناشي از بيماري‌هاي قلبي‌‌ عروقي و بقيه مربوط به سرطان است.

ناهید برخورداری اظهارداشت: سوء تغذيه اعم از به‌صورت كم وزني، لاغري و كوتاه قدي و كمبود ريزمغذي‌ها به‌ویژه آهن، كلسيم، روي، ويتامين‌های A ، D و B2 از مشکلات تغذیه‌ای مطرح درکشورمان به ‌شمار می‌رود.

وی اختلال رشد جسمی‌ و تكامل مغزي، كاهش بهره هوشي، كاهش قدرت يادگيري و افت تحصيلي، افزايش موارد ابتلا به بيماري‌ها و پوكي استخوان و كاهش توانمندي‌هاي ذهني و جسمی ‌افراد را از عوارض كمبود ريزمغذي‌ها عنوان کرد که  توسعه اجتماعي و اقتصادي كشور را به مخاطره می‌اندازد. از سوي ديگر در دهه اخير اگرچه استانداردهاي زندگي بهبود يافته به‌طوري كه دسترسي به مواد غذايي و خدمات بهداشتي افزايش يافته است اما پيامدهاي منفي از جمله الگوي غذايي نامناسب، كاهش فعاليت بدني و افزايش مصرف دخانيات به افزایش شيوع بيماري‌هاي مزمن مرتبط با تغذیه مانند بيماري‌هاي قلبي عروقي، سرطان، ديابت و سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های اسکلتی استخوانی منجر شده است.

برخورداری با بیان این که شيوع چاقي در سال‌هاي اخير در کشور افزايش قابل توجهي داشته است، تصریح کرد: چاقي زمينه‌ساز بيماري‌هاي قلبي‌‌‌ عروقي، ديابت، افزايش فشارخون و سرطان‌هاست و 30 درصد علل ابتلا به سرطان‌ها مربوط به چاقي است.

وی با بیان این که گرايش به طرف مصرف غذاهاي آماده، سس‌هاي چرب، نوشابه‌هاي گازدار و پيتزاها با پنيرهاي چرب به شدت رو به افزايش است، خاطرنشان کرد: همراهي اين الگوي تغذيه با زندگي كم‌تحرك سن ابتلا به بيماري‌هاي غير واگير را نسبت به نسل‌هاي قبل كاهش داده است.

وی اضافه کرد: از دیگر تغييرات نامطلوب در رژيم غذايي می‌توان به افزايش انرژي دريافتي از غذاي مصرفي (افزایش مصرف مواد قندی و چربی‌ها ) و مصرف کم ميوه و سبزي اشاره کرد.

این کارشناس تغذیه در ادامه اصلاح شيوه زندگي را راهكاری اساسي براي پيشگيري از بيماري‌هاي غيرواگير و پيامدهاي آن دانست و افزود: رعایت رژيم غذايي مناسب، اولين قدم مثبت در راستاي پيشگيري از بيماري‌هاي غیرواگیر است.

وی عنوان داشت: سازمان جهاني بهداشت، كشورها را براي طراحي مداخلات گسترده مبتني بر جامعه در زمينه كاهش مصرف مواد قندي، چربي و روغن، افزايش فعاليت بدني، مصرف بيشتر ميوه و سبزي، كاهش نمك در غذاهاي فرآوري شده و كاهش مصرف دخانيات برانگيخته است که رژيم غذايي مناسب، ورزش و كاهش مصرف دخانيات مهم‌ترين عواملي هستند كه بايد به آنها توجه شود.     

برخورداری در ادامه گفت: افزايش بار بيماري‌ها چه به سبب بدخواري و نا ترازي و چه به سبب كمبود‌های تغذيه‌ای، هزينه‌هاي سرسام‌آوري را به دولت تحميل مي‌كند. اين هزينه‌ها به صورت سال‌هاي عمر از دست رفته در نتيجه مرگ‌هاي زود هنگام و همچنين سال‌هايي كه با معلوليت مي‌گذرند قابل محاسبه است.  

وی یادآور شد: مدارك و شواهد علمی‌ نشان می‌دهند که با مصرف رژيم غذايي سالم‌تر، افزايش فعاليت جسماني و نكشيدن سيگار می‌توان تا 80 درصد از مـــوارد بيماري‌هاي قلبي‌‌ عروقي، تا 90 درصد از موارد ديابت نوع دوم و از يك سوم سرطان‌ها پيشگيري كرد.

این کارشناس تغذیه هشدار داد: متاسفانه سن ابتلا به بیماری‌های قلبی کاهش پیدا کرده است و حتی در سنین کمتر از 30 سال  هم شاهد بروز سکته‌های قلبی هستیم.

وی اظهارداشت: میانگین مصرف میوه ها و سبزیجات پائین تر از میانگین سبد غذایی متعادل و سرانه مصرف نوشابه دو برابر استاندارد و سرانه مصرف شیر یک سوم استاندارد و سرانه مصرف نان و غلات بیش از میانگین متوسط کشور است./ح
برچسب ها: میوه ، سبزی ، سرطان ، گوارش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار