حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان در خصوص مشکلات احتمالی پیش رو در ارتباط با مسئله حساس مصونیت نظامیان آمریکایی یا نیروهای ناتو مستقر در افغانستان از پیگرد قضایی پس از سال 2014 هشدار داد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از  خبرگزاری فرانسه ، قرار است بیش از صد هزار نیروی ناتو تحت رهبری آمریکا در پایان سال دو هزار و چهارده به عملیات رزمی خود در افغانستان پایان دهند ولی انتظار می رود هزاران نظامی به منظور آموزش و کمک به نیروهای افغان در این کشور باقی بمانند. در عراق، واشنگتن همه نیروهای خود را خارج کرد و هیچ نیرویی در آن کشور باقی نگذاشت زیرا نتوانست موافقت بغداد را با مصونیت نظامیان آمریکایی از پیگرد قضایی در دادگاه های محلی جلب کند. کرزای با انتشار بیانیه ای اعلام کرد در گفتگوهای روز پنجشنبه با آندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو در کابل، گفته ممکن است مردم افغانستان «به دولت اجازه ندهند مصونیت اعطا کند». وی افزود: «اگر جنگ و ناامنی ها در افغانستان ادامه پیدا کند و با توجه به اینکه مرزهای افغانستان امن نیست، مصونیت نظامیان خارجی به این مشکلات خواهد افزود». آمریکا و افغانستان یک پیمان مشارکت راهبردی در خصوص روابط خود پس از خروج نیروهای خارجی در سال دو هزار و چهارده امضا کرده اند ولی باید مذاکرات جداگانه ای در خصوص مسئله مصونیت صورت گیرد. کرزای اعلام کرد: «به رغم اینکه مردم ما فقیر هستند و در فقر زندگی می کنند ولی نخست خواهان احترام به حاکمیت ملی خود و امنیت کشور و فرزندان خود هستند». وی افزود: «در نتیجه، وضعیت حقوقی نیروهای خارجی پس از سال دو هزار و چهارده به تامین امنیت، ثبات و حفاظت از مرزهای افغانستان بستگی دارد». راسموسن پیشتر در کنفرانس خبری مشترک با کرزای اعلام کرده بود ناتو قصد دارد پس از سال دو هزار و چهارده، یک ماموریت جدید در افغانستان ایجاد کند.
 دبیر کل ناتو اعلام کرد: «این یک ماموریت رزمی نخواهد بود. محور این ماموریت، آموزش، مشاوره و کمک خواهد بود و ما در حال برنامه ریزی برای این ماموریت هستیم».
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار