رئيس مجلس شوراي اسلامي، نوع مواجهه غرب با فعاليت صلح‌آميز هسته‌اي كشورمان را مصداق بارز دشمني استكبار جهاني طي سالهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي دانست.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي كه بعد از ظهر امروز دوشنبه (اول آبانماه) در جمع دانشجويان دانشگاه علم و صنعت تهران سخنراني مي‌كرد، گفت: وضعيت امروز كشور براي همه مسئولان و به خصوص نخبگان يك مسئله حياتي بوده و بايد رصد شود.

وي در ادامه افزود:‌ ما طی سال‌های پس از انقلاب شاهد رفتارهای نابهنجار بین‌المللی علیه کشورمان بوده‌ایم، اما مقطعی که اکنون در آن قرار داریم از نظر رفتار ماجراجویانه غرب و آمریکا نسبت به ایران از مختصات خاصی برخوردار است.

لاريجاني تصريح كرد:‌ ماجراجويي آمريكا بعداز پيروزي انقلاب اسلامي به شكل ديگري شروع شد چرا كه پيش از پيروزي انقلاب اسلامي توسط منافقين و بني‌صدر دنبال مي‌شد كه بعد از جنگ و شرايط حساس بين‌المللي آن زمان بر اين باور شدند كه يكه‌تاز عرصه جهاني خواهند بود به طوري كه برخي نخبگان آمريكايي مدعي شده بودند كه فرهنگ آنها فرهنگ اصيل بوده و همه جهان بايد از آن پيروي كنند.

رئيس مجلس در ادامه تصريح كرد: بعد از حادثه 11 سپتامبر و نوع استراتژي‌اي كه آمريكايي‌ها در قبال افغانستان و عراق در پيش گرفتند و رفتاري كه جمهوري اسلامي ايران با آنهاداشت روش خود را تغيير دادند به گونه‌اي كه در ظاهر دوست ولي در باطن همچنان به دشمني خود ادامه مي‌دادند كه يكي از مصاديق آن مسئله هسته‌اي ايران است.

دبير اسبق شوراي عالي امنيت ملي همچنين افزود:‌ دولت‌ها فراز و نشیب داشتند و گاهی همراهی می‌کردند و گاهی نه، اما رهبری همواره بر این موضوع تاکید داشتند، گرچه چالش‌هایی پیش آمد، وعده و وعیدهایی داده شد و درست به آن عمل نشد.

لاريجاني در ادامه به ماجراي رايزني سه وزير امور خارجه اروپا با مسئولان وقت هسته‌اي كشورمان اشاره كرد و گفت: اين وزرا به مسئولان ايراني وعده دادند در صورت تعليق يك هفته‌اي فعاليت هسته‌اي بعد از سه هفته اجازه خواهند داد تا اين فعاليت‌ها از سر گرفته شود ولي اين سه هفته شد چند ماه و بعد چند سال طول كشيد كه بعدها اعلام كردند كه حاضر نبودند فعاليت هسته‌اي از سر گرفته شود كه اشتباه محاسباتي آنها از همين‌جا شروع شد.

رئيس مجلس در پاسخ به اين سوال كه چرا آمريكا و كشورهاي غربي در پي ممانعت از دستيابي ايران به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي هستند، گفت:‌طبق دريافت‌‌هاي شخصي بنده و با استناد به اطلاعاتي كه خود آنها در اختيار ما قرار دادند هدف آنان اين نيست كه ايران را از دستيابي به انرژي هسته‌اي بازدارند ولي مشكل آنان اين است كه ايران توازن منطقه‌اي را بر هم زده كه اين موضوع به نفع آنان نيست.

وي در ادامه به گزارش اخير احمد شهيد گزارشگر ويژه سازمان ملل اشاره كرد و گفت:‌ اين گزارشگر با تكرار همان حرف‌هاي سابق، اطلاعات دروغي را كه به وي ديكته شده بود مطرح كرده است چرا كه در بخشي از گزارش خود به اين نكته اشاره كرده كه چرا مجلس شوراي اسلامي قانون مجازات اسلامي تعيين كرده است؟ بايد از او پرسيد بايد اجازه دهيم اروپا اين كار را انجام دهد؟ چرا كشورهايي مثل عربستان سعودي كه با شما موافقند هيچگونه مشكل حقوق بشري ندارند و اين در حاليست كه در اين كشور زنان حق رانندگي ندارند.

رئيس مجلس در بخش ديگر اظهارات خود به شرايط اقتصادي اشاره كرد و افزود:‌ شرايط كشور به لحاظ اقتصادي در موقعيت فعلي و در حال حاضر اقتضا مي‌كند كه به واقعيت‌ها نگريسته شود و كارها با مديريت صحيح پيش بروند.

لاريجاني با بيان آنكه اگر كسي معتقد است با نشان دادن چراغ سبز به آمريكا و نرم صحبت كردن مي‌شود شرايط اقتصادي را تغيير داد مطمئنا اشتباه مي‌كند، براي ما اوباما يا رامني هيچ فرقي نمي‌كنند هر كدام بيايند سيستم آمريكا همين است.

رئيس مجلس تصريح كرد:‌ در صورتي شرايط كشور تغيير مي‌كند كه به لحاظ اقتصادي قوي باشد كه در اين زمينه اقتصاد مقاومتي به عنوان يك الگوي مهم بايد مد نظر قرار بگيرد.

وي تصريح كرد: براي تحقق اقتصاد مقاومتي دو شاخصه مورد نياز است كه يكي از آنها سازوكار اقتصادي براي افزايش قدرت مانور و ديگري افزايش استفاده از ظرفيت داخلي است كه بايد درخصوص آن مديريت صحيح صورت گيرد.

لاريجاني در ادامه به مولفه‌هايي كه مي‌تواند در مانورپذير بودن اقتصاد تاثيرگذار باشد اشاره كرد و گفت: اين مولفه‌ها مي‌توانند در رفع مشكلات كنوني كشور موثر باشند.

رئيس مجلس تصريح كرد:‌ برای ما مهم رونق‌بخشی به تولید داخل است که می‌تواند کشور را قوی کند تا در مذاکرات دست پیش را داشته باشیم. قطعا اگر شرایط اقتصادی ما مردمی نباشد و امکان حضور همه مردم وجود نداشته باشد پرش‌های لازم هم انجام نمی‌شود، چنانچه در دفاع مقدس تا بسیج وارد نشد نتوانستیم گام‌های استواری برداریم. در زمان بنی‌صدر، عملیات‌های موفقی انجام نشد اما وقتی فرماندهی کل قوا به امام(ره) سپرده شد سرنوشت جنگ عوض شد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه اگر اقتصاد، دولتی باشد موجب بهره‌وری نخواهد شد، تصریح کرد: مقام معظم رهبری سیاست‌های اصل 44 را تدوین کردند. در شرایط فعلی تولید ما در بخش کشاورزی و دامداری بیش از 95 درصد دست مردم است اما در صنعت اینگونه نیست و اجرای اصل 44 به درستی انجام نشده است این در حالی است که ما باید حضور مردم را در اقتصاد تقویت کنیم و سطح بهره‌وری کشور را بالا ببریم.


رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: اگر در محصولات استراتژيك خودكفا شويم قطعا خواهيم توانست در محاسبات بين‌المللي حرف تازه‌اي براي گفتن داشته باشيم.

وي تقويت كارآفريني را از ديگر آيتم‌هاي اقتصاد مانورپذير دانست و بيان داشت: در صورتي كه علم و صنعت با هم آميخته شود قطعا خواهيم توانست به موفقيت چشم‌گيري دست پيدا كنيم.

لاريجاني همچنين حركت براساس قانون را از ديگر مولفه‌‌ها دانست و افزود:‌ حرکت اقتصاد باید قابل پیش‌بینی باشد و این قابل پیش‌بینی بودن به قانون و برنامه مربوط است. تصمیمات لحظه‌ای و تغییرات به سرمایه لطمه می‌زند و باعث عدم اطمینان سرمایه‌گذار می‌شود. رهبری نیز ثبات در تصمیم‌گیری را در صحبت‌های خود مورد توجه قرار دادند که کلید کار است. اگر سرمایه‌گذار بتواند وضعیت را پیش‌بینی کند سرمایه‌گذاری خواهد کرد در غیر این صورت سرمایه‌دار به سمت دلالی پیش خواهد رفت.

رئيس مجلس در ادامه تصريح كرد: طرح‌هايي براي مديريت مصرفي مطرح شده است به طوري كه در مجلس هشتم نيز قانون الگوي مصرف تصويب شد و بايد اجرا شود . در کشور ما میزان مصرف انرژی بسیار زیاد و غیرمتعارف است. این در حالی است که برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید توجه تامی به مصرف داشت.

وي از ديگر آيتم‌هاي اقتصاد مانورپذير كاهش وابستگي به نفت عنوان كرد و گفت: تا وقتي كه به نفت متكي باشيم اين شرايط قابل تغيير نخواهد بود.

رئيس مجلس در پايان تسهيل فضاي كسب و كار و هدايت نقدينگي به توليد را از مهمترين اولويت‌هاي كشور در شرايط فعلي دانست و گفت:‌در صورتي كه اين دو عنصر محقق شود شرايط كشور به لحاظ اقتصادي تغيير خواهد كرد.

لاريجاني در ادامه اين نشست و در پاسخ به سوال دانشجويي مبني بر اينكه مجلس چه ساز و كاري براي بهبود وضعيت اقتصادي كشور انديشيده است گفت:‌در اين راستا كميسيون ويژه‌اي تشكيل شده است كه جلسات متعددي با مولفه‌هاي مشخص برگزار مي‌كند كه از جمله اقدامات آن بررسي نحوه هدايت نقدينگي به سمت توليد و استفاده از شركت‌هاي دانش‌بنيان است.

وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه مجلس چه اقدامي براي افزايش همدلي بين مسئولان انجام داده است، اظهار داشت:‌ اين مسئله كه بايد همدلي بين مسئولان لحاظ شود مسئله درستي بوده و هر چه كشور بدون حاشيه به كار خود ادامه دهد حركت و پيشرفت آن صعودي خواهد بود ولي برخي اوقات مجلس كارهاي خود را سبك سنگين مي‌كند تا طبق يك عرف خاص انجام وظيفه كند.

رئيس مجلس در ادامه به موضوع استيضاح وزير ورزش اشاره كرد و گفت: اگر مجلس در شرايطي احساس كند كه با تغيير يك مدير مي‌تواند اقدام مثبتي انجام دهد قطعا اين كار را انجام خواهد داد ولي برخي مصلحت‌سنجي‌ها نيز خارج از عرف نيست.

وي افزود: در مجلس اختلاف نظر وجود دارد و حتي ممكن است اين اختلاف نظر بين مجلس و دولت و مجلس و قوه قضاييه وجود داشته باشد ولي نبايد اين اختلاف نظر به عنوان يك چالش سياسي قلمداد شود.

لاريجاني اظهار داشت: به طور مثال در خصوص هدفمندسازي يارانه‌ها دولت معتقد بود كه اين قانون بايد در دو گام اجرا شود ولي مجلس بعد از 18 ماه كار به اين نتيجه رسيد كه بايد در طول 5 سال اجرا شود كه اين اختلاف‌نظرها طبيعي بوده و نبايد به عنوان مسائل حاشيه‌اي و اختلاف بين قوا عنوان شود.

نماينده مردم قم در مجلس همچنين در خصوص آينده تحريم‌ها گفت:‌ معتقدم دشمنان پروسه‌اي را دنبال مي‌كنند كه مقطعي نبوده و به شكل ميان‌مدت دارد و لذا ما نيز بايد اقدامات خود را به صورت ميان‌مدت تنظيم كنيم.

وي تصريح كرد: راه حل برون‌رفت از اين مسئله، هدايت نقدينگي به سمت توليد و حمايت از توليد است.

لاريجاني افزود:‌ در شرايط كنوني كه با ركود اقتصادي مواجهيم اگر شرايط اقتصادي را تغيير دهيم خواهيم توانست در عرصه بين‌الملل حرفي براي گفتن داشته باشيم در غير اين صورت فرصتي براي چانه‌زني وجود نخواهد داشت.

رئيس مجلس در ادامه اين نشست و در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه راهكار مجلس براي مقابله با گراني‌ها چيست، گفت: بخشي از گراني‌هاي موجود در كشور مشكل بيروني بوده و مقداري از آن نيز مربوط به مديريت داخلي است بنابراين فضاي كسب و كار ايجاب مي‌كند تا رشد نقدينگي به خوبي مديريت شده و با تجزيه و تحليل درست برنامه‌ريزي شود.

وي تصريح كرد: البته در مجلس و در خصوص حل مسئله گراني، آراي مختلفي وجود دارد كه مسئله‌اي عادي است چرا كه مجلس محل مباحثه علمي است ولي در كل راه‌هاي براي برون رفت از مشكلات اقتصادي در نظر گرفته شده است.

رئيس مجلس همچنين در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا در شرايط فعلي استيضاح وزرا، طرح سوال از رئيس جمهور و اصلاح قانون انتخابات از اولويت بيشتري برخودار است كه در دستور كار مجلس قرار گرفته ، گفت:‌ اولا تا به حال استيضاحي صورت نگرفته هر چند مسئله استيضاح شروع شده ولي به نتيجه نرسيده است.

لاريجاني افزود:‌ سوال و استيضاح، از اختيارات نمايندگان بوده و در چارچوب قانون اساسي نمايندگان به آن مبادرت مي‌كنند.

وي افزود: نبايد احساس شود كه هيئت رئيسه مانع از به سرانجام رسيدن استيضاح‌ها مي‌شود چرا كه هيئت رئيسه طبق آئين نامه داخلي اجازه چنين كاري را نداشته ولي اگرطرح استيضاح تحويل هيئت رئيسه شود بايد به آن عمل شود.

رئيس مجلس در ادامه افزود: همين امروز در خصوص استيضاح وزيرجهاد كشاورزي، نمايندگان استيضاح‌كننده و وزير را خواستم و به اين نتيجه رسيدم كه خواسته نمايندگان به حق بود، به باور آنها چنین اهتمامی در وزارت جهاد کشاوری دیده نمی‌شود، آنها نگران آینده کشور و شیوه مدیریت در این وزارتخانه هستند.

لاريجاني با بیان اینکه خواسته‌های استیضاح کنندگان همان خواسته‌های مردم است، گفت:‌ بنده نیز برخی از این حرف‌ها را خودم مطرح کرده بودم چرا که نمایندگان نگران وضع کشاورزی در کشورند.

رئيس مجلس اضافه كرد: در این جلسه مقرر شد نمایندگان استیضاح کننده امضای خود را پس بگیرند و این استیضاح منتفی شود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که مواردی همچون استیضاح به روش معقول حل شود اما باز هم در دست ما نیست که دستور بدهیم وزارتخانه‌ای کار نکند، تشخیص با خود نمایندگان است.

وي همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر ضرورت پرهيز مسئولان از رسانه‌اي‌شدن اختلافات موجود بين آنان و با بيان اينكه قبول دارم نبايد اين‌گونه باشد، افزود:‌ زمانی که برادر عزیزم آقای احمدی‌نژاد در رسانه‌ها از من نام بردند بنده به صحبت‌های ایشان پاسخ ندادم که این موضوع نیز تنها به خاطر شرایط کشور بود.

رئيس مجلس در ادامه تصريح كرد: نخبگان و مسئولان بايد بين اختلاف نظر و ايجاد سايش سياسي حد و مرز قايل شوند.

وي همچنين در خصوص كاركرد شوراي حل اختلاف تصريح كرد: در صورتيكه بين مجلس و شوراي نگهبان اختلاف نظري به وجود ‌آيد مجمع تشخيص مصلحت نظام وارد شده و آنرا حل خواهد كرد و همچنين تدوين سياست‌هاي كلي نظام از ديگر وظايف مجمع تشخيص است اما در خصوص هيئت حل اختلاف بايد با احتياط رفتار كنيم.

لاريجاني افزود: به طور مثال در خصوص ادغام وزارتخانه بين مجلس و قوه مجريه اختلاف نظري پيش آمد مبني بر اينكه اين ادغام ها بايد براساس قانون باشد ولي رئيس جمهور معتقد بود شخصا مي‌توان اين كار را انجام داده و وزرا را نيز انتخاب كند كه اين مسئله به رهبري ارجاع داده شد و رهبري نيز نظر شوراي نگهبان را تاييد كردند كه مسئله حل شد.

یکی دیگر از سوالات دانشجویان در انتقاد به دو دو کردن نمایندگان به نشانه اعتراض به صحبت‌های رئیس‌جمهور بود که منتج به تذکر مقام معظم رهبری شد، لاریجانی در پاسخ به این پرسش گفت: بنده نیز به دو دو کردن ایراد دارم البته این موضوع بعد از توصیه خیرخواهانه مقام معظم رهبری دیگر انجام نمی‌شود.

وي در ادامه اين جلسه و در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان كه مقايسه‌اي بين اسلام صدر اسلام و اسلام جمهوري اسلامي كرد، گفت: بايد گفت كه ماهم معتقديم اسلام ابتدايي با اسلام جمهوري اسلامي ايران به هيچ وجه قابل مقايسه نيست چرا كه در آن زمان شخصيت‌هايي همچون پيامبر مكرم اسلام و ياوراني همچون حضرت علي (ع) داشتند.

لاريجاني همچنين افزود: كسي ادعا نكرده است كه شرايط فعلي ايده‌آل است بلكه شرايط فعلي نيز اشكالات زيادي دارد و اين از توان مسئولان جمهوري اسلامي ايران خارج است و نبايد ذهن را آزار دهد چرا كه جايگاه اسلام در بدو تولد آن به دليل حضور پيامبر اكرم(ص) و ائمه معصومين (ع) يك جايگاه متعالي بود و هرگز مسئولان جمهوري اسلامي ايران چنين ادعايي نكرده و نمي‌توانند بكنند.

رئيس مجلس با بيان اينكه مقايسه هيچ اشكالي ندارد، تصريح كرد:‌ در صدر اسلام مجاهدت يك ركن اساسي بود و تفكرات اسلام در اين دوران با عنصر مجاهدت آميخته بود به طوري كه حضرت علي (ع)مي‌فرمايند  جهاد دري از درهاي بهشت است.

لاريجاني تصريح كرد: در جمهوري اسلامي ايران نيز جهاد مورد توجه قرار گرفته و به خوبي در ادبيات امام(ره) و مقام معظم رهبري بر آن تاكيد شده است كه البته احترام به بسيج نيز به خاطر همين موضوع است.

وي افزود:‌ اگر شما از افراد مشهور جهان كه عادلانه قضاوت مي‌كنند بپرسيد، قطعا ايران را به عنوان يك جايگاه عظيم مي‌شناسند.

رئيس مجلس تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران در حال حاضر به عنوان الگوي ملت‌هاي مسلمان بوده و باعث تشويق آنها به مجاهدت شده است.

لاريجاني با بيان اينكه دليل موفقيت حزب‌الله، مريد امام بودن است، اظهار داشت:‌در حزب‌الله نيز مجاهدت وجود دارد چرا كه شهيد رضوان از قماش شهيد متوسليان بود، امام(ره) با استفاده از فعل مجاهدت صحنه را تغيير داد.

رئيس مجلس در خصوص اينكه در صدر اسلام دانشمندان بزرگي حضور داشتند و حتي در اوايل انقلاب اسلامي نيز دانشمنداني همچون استاد مطهري و شهيد بهشتي در قيد حيات بودند ولي در حال حاضر چنين شخصيت‌هايي وجود ندارند، افزود:‌ نبايد اينگونه فكر كرد چرا كه در حال حاضر نيز نخبگان بزرگي داريم به طور مثال شهيد شهرياري يك عنصر متدين و صاحب فضل بود به طوري كه تحول بزرگي در دانش هسته‌اي كشورمان ايجاد كرد.

وي ادامه داد: بايد به اين نكته توجه شود كه نبايد به مسائل به صورت تك‌بعدي نگاه كرد چرا كه همانگونه كه در عرصه‌هاي فرهنگي به صاحب‌نظر نياز داريم در عرصه‌هاي علمي نيز اين نخبگان بايد باشند.

لاريجاني در پاسخ به اين سوال كه آيا تاكنون مسئولي رو در روي مقام معظم رهبري بايستد، گفت: گردن‌کشی مقابل رهبری و ایستادن جلوی ایشان، عزت نیست، اگرچه کسانی این کار را کرده‌اند اما کار غلطی بوده است، به طور مثال در اوايل انقلاب كساني كه رو در روي امام خميني(ره) ايستادند منافقين و بني‌صدر بودند كه قطعا كار نادرستي انجام دادند.

رئيس مجلس اضافه كرد: امام(ره) تمام امكانات را در اختيار بني‌صدر قرار داده بودند ولي شاهد بوديم كه چگونه از اين امكانات استفاده كرد.

لاريجاني افزود: مقام معظم رهبري كشور را در سخت‌ترين شرايط به نحو احسن از گردنه‌ها عبور داده‌اند به طور مثال در همين قضيه برنامه‌ هسته‌اي، ايشان به جد در اين خصوص اقدام مثبت انجام داده‌اند چرا كه بنده از نزديك شاهد بودم.

وي با بيان انكه مقام معظم رهبري در مجلس هشتم و مجلس نهم دستوري صادر نكردند هر چند اظهار نظر كرده و عقايد خود را مطرح كردند، خاطرنشان كرد: ولايت فقيه با مختصاتي كه در قانون اساسي آمده است يك امر حياتي براي كشور است.

لاریجانی با اشاره به وابستگی کشورهای منطقه به آمریکا گفت: زمانی بر سر مساله هسته‌یی ایران اختلاف بالا گرفت و می‌گفتند ایران را می‌زنیم، استنباط ما این بود که این یک عملیات روانی است، من در آن زمان مسئول دبیرخانه شورای امنیت ملی بودم، یکی از مسئولین کشورهای عربی که کشور معتبر و پولداری است تماسی با ما گرفت و با حالت دلالی از ما خواست تا راهکار آمریکا را بپذیریم، قطعا ما معتقدیم که این عزت نیست.

وی یادآور شد: البته که عزت جمهوری اسلامی مربوط به ملت ایران است اما هزینه‌هایی هم دادند و به خاطر آن علیه کشورمان ماجراجویی می‌کنند، من این را نمی‌گویم که بگوییم مشکلات درونی نداریم ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که باید آن را اصلاح کنیم. جمهوری اسلامی به خاطر اینکه عنصر جهاد را پذیرفته باعث سرافرازی ملت شده اگرچه مشکلاتی هست که باید رفع شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد وضعیت حجاب در جامعه تصریح کرد: من معتقدم از زمانی که شهید مطهری کتاب مساله حجاب را نوشت این قدر خوب به این مساله توجه نشده است، جوان‌های ما فطرت پاکی دارند و کسی نمی‌خواهد خلاف کند، ما باید سبک و سنگین کنیم و شرایط را به سمت تربیت صحیح پیش ببریم.

لاریجانی همچنین درباره وجود چهره‌های علمی و فرهنگی در جامعه گفت: اینطور نیست که در جمهوری اسلامی رویشی وجود نداشته باشد، شهید مطهری یک فرد استثنایی بود و شهادت ایشان برای ما ضایعه‌ای بود که منافقین آن را به وجود آوردند، امروز هم منافقین توسط آمریکا پرورش داده می‌شوند.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: افراد زیادی هستند که هم در دانشگاه و هم در حوزه پرورش یافته‌اند، مثلا شهید شهریاری عنصر پاک‌باخته، متدین و صاحب فضلی بود که در تکنولوژی اتمی کار مهمی کرد، البته با گرفتن این شخصیت ضربه‌ای به ما زدند اما موافق نیستم که رویشی نداشته‌ایم، من با دانشگاه و حوزه مرتبط هستم و می‌دانم جوانان حوزه انصافا با فضل هستند و ما در گذشته کمتر اینگونه جوانانی داشتیم.

لاریجانی ادامه داد: مثلا برخی آقایان در تفسیر قرآن با جدیت کار می‌کنند و مسلط هستند، اینها سرمایه‌های ملی کشورند، آیت‌الله جوادی آملی شخصیت بزرگی است، یا آیت‌الله حسن‌زاده آملی شخصیت و عارف بزرگی هستند، همچنین در سنین پایین‌تر در رشته‌های مختلف افراد صاحب بافضلی داریم.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ در دانشگاه هم چهره‌های زیادی هستند که جزو رویش‌ها به حساب می‌آیند، رییس دانشگاه شما گفت که در دانشگاه علم و صنعت ماهواره‌ای برای پرتاب به فضا ساخته‌اید این کار مهمی است چه آن را دست کم می‌گیرید، این رویش‌هایی است که در نظام جمهوری اسلامی رشد کرده است.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال دانشجویی که درباره تقابل مسئولین با مقام معظم رهبری پرسید اظهار کرد: از ما می‌پرسند یک بار هم نشده مسئولی جلوی رهبری بایستد، چرا ما چنین کسانی داشتیم و مقابل ایشان ایستادند اما کار غلطی انجام دادند.

وی اضافه کرد: شاید سن شما اقتضا نکند اما من به شما راست می‌گویم، چیزی به من اضافه نمی‌شود که شما از این حرف‌ها خوشتان بیاید یا نه، اما من وظیفه دارم سهم خود را بگویم، آشنایی من با سیستم رهبری از زمان امام زیاد بود و با بزرگان دینی و مراجع تقلید هم رابطه نزدیکی داشته و دارم. اینها سرمایه‌های ملی و دینی ما هستند، گاهی برخی به بزرگان تندی می‌کردند از جمله در فتنه 88 به آیت‌الله جوادی آملی تندی‌هایی شد که من می‌گویم غلط است و احترام این افراد باید حفظ شود.

لاریجانی بنی‌صدر را از جمله افرادی دانست که جلوی امام (ره) ایستاده بود و گفت: جمهوری اسلامی فراز و فرودهای مختلفی داشته است، منافقین و بنی‌صدر از کسانی بودند که جلوی امام ایستادند اما آیا درست فکر کرده بودند؟ امام واقعا همه امکانات را در اختیار بنی‌صدر قرار داد و از وی در زمان ریاست‌جمهوری حمایت کرد، امام همچنین فرماندهی کل قوا را به بنی‌صدر داد اما او در اوج دوران جنگ در روزنامه انقلاب اسلامی سرمقاله می‌نوشت و هر روزدر کشور دعوا به راه می‌انداخت، او به بچه‌های سپاه در خرمشهر که در حال سقوط بود سلاح نمی‌داند و مسخره می‌کرد، معتقد بود که به شیوه اشکانیان عقب‌نشینی می‌کنیم و دشمن را محاصره می‌کنیم اما در آن زمان قسمتی از اراضی ما را گرفتند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امام (ره) به دنبال این بودند که مردم در کشور با عزت زندگی کنند، رهبری هم در سخت‌ترین شرایط کشور را عبور داد، یکی از این مسائل، مساله هسته‌یی بود، شرایطی بود که در جلسات القاء می‌کردند شرایط سختی است و باید رها کنیم، ایشان مخالف بود و نظرش را می‌گفت اما به نظر جمع هم احترام می‌گذاشت، ما بعد از مدتی فهمیدیم که آن روش درست نبوده است، چرا فکر می‌کنید ایشان می‌خواهد نظرش را اعمال کند؟

لاریجانی با بیان اینکه در دوران مجالس هشتم و نهم، رهبری هیچ دستوری به مجلس ندادند، تاکید کرد: ممکن است ایشان نظرش را به من گفته باشد و من چون معتقدم ایشان فرد خبیری است نظر ایشان را در نظر گرفته باشم اما ایشان هیچ وقت نگفتند وظیفه‌تان را انجام ندهید بلکه معتقدند مجلس باید کار خود را انجام دهد، در استیضاح هم همین‌طور، ممکن است نظر ایشان را پرسیده باشند و ایشان گفته باشد مخالفم، یا نظری ندارم.

وی تصریح کرد: این عزت نیست که کسی گردن‌کشی کند و مقابل رهبری بایستد، مگر ایشان چه می‌خواهد؟ ایشان می‌خواهد مردم سرافراز زندگی کنند، ممکن است در جایی هم اشتباهی صورت گرفته باشد، ایشان تذکر می‌دهند و معتقدند تا جایی که صدمه به مسیر انقلاب نخورد دخالت نمی‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه ولایت فقیه با مختصات قانونی آن را عامل استواری و پایداری ملی برای کشور توصیف کرد و گفت: مثلا عراق که رهبری ندارد ببینید که چقدر مشکلات داخلی در آن وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به واکنش‌های دانشجویان به سوالات انتقادی یکی از دانشجویان، گفت: خوشحالم که ایشان با صراحت حرفشان را زد، خرده نگیرید و بگذارید حرف‌شان را بزنند، ما هم مثل این برادر بودیم و باید راجع به مسائل سوال کرد، حتی باید زمینه‌ای فراهم شود که اگر در مورد خداشناسی هم اشکال دارد سوالش را مطرح کند، اجازه دهید فضای گفت‌وگو وجود داشته باشد.

رئیس مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره اینکه با تشکیل فراکسیون رهروان ولایت بین اصولگرایان مجلس اختلاف ایجاد شده، گفت:‌ همیشه بین خود اصولگرایان اختلاف نظر بوده، حتی در مجلس هشتم که یک فراکسیون اصولگرا وجود داشت عده‌ای فراکسیون دیگری در دل فراکسیون اصولگرایان ایجاد کردند.

وی افزود: چه اشکالی دارد افرادی که با همفکرترند با یکدیگر کار کنند، اختلاف نظر داشتن عیبی ندارد، افراد می‌توانند با هم گفت‌وگو کنند اما مبارزه نکنند، ممکن است افراد متفاوت باشند اما نباید همدیگر را دشمن بدانند.

یکی از دانشجویان علم و صنعت در ادامه پرسش و پاسخ به رئیس مجلس از او پرسید که به نظر ما دو برادر که در راس حقوق و قانون کشور هستند، قانون را در حد اعلایی می‌دانند، سوالم این است که کدام از چهار گزینه‌ای که مطرح می‌کنم به نظر شما به عنوان یک عمل رئیس قوه قانون‌گذاری درست است، 1- اعلام پیروزی انتخابات قبل از ساعت 21 روز انتخابات و درخواست اعتراض مردم در صورت بیرون نیامدن نام نامزد مورد نظر از صندوق، 2- ادعای پیروزی قطعی از جانب نامزدها پس از گذشت یک ساعت از رای‌گیری 3- تبریک گفتن یکی از شخصیت‌های وزین آشنا به قانون انتخابات به مدعی گزینه دو قبل از اعلام نتیجه قطعی، 4 - هیچ کدام از موارد فوق به انضمام اعتراف به اشتباهات فاحش در محضر خدا و ملت نسبت به آنچه خواص مرتکب شدند، جهت الگو شدن برای جوانان که به هنگام اشتباه جرات بازگشت داشته باشد.

این دانشجو از لاریجانی خواست که نظرش را در مورد فتنه 88 نیز بیان کند؟

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش گفت: یکسری سوالات در جامعه به وجود آمده که فکر می‌کنم بسیاری از آنها را پاسخ دادم باز هم اشکالی نمی‌دانم که جواب مجدد بدهم ولی معتقدم که باز هم وقت افراد گرفته می‌شود.

وی افزود: در مورد نکاتی که این دانشجو گفت به انضمام سوالات دیگر، معتقدم که برخی پمپاژهایی در جامعه انجام می‌دهند نمی‌دانم که آنها چه نفعی از چنین کارهایی می‌برند، البته پاسخ شما به سوالات چهارگزینه‌ای معلوم بود، مشخص بود که منظورتان از گزینه تبریک گفتن به شخصیت‌های وزین و افرادی که کاندیدا بودند، من بودم.

لاریجانی تاکید کرد: بنده چند بار گفتم که این حرف‌ها دروغ است، چنین خبری نبوده است ولی نمی‌دانم که چرا عده‌ای اصرار دارند که این حرفها را تکرار کنند و چه فایده‌ای از این موضوع می‌برند. بنده در همان زمان به یکی از آقایان گفتم که این حرفها دروغ است، چون بعد از این همه کارهای سیاسی که در کشور کردم مختصر عقلی دارم که چنین وعده‌هایی را ندهم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عده‌ای در فتنه 88 قصد شعله‌ور کردن آتش را داشتند گفت: در همان موقع برخی می‌گفتند که لاریجانی صحبت‌های که در شبکه دو مطرح کرد حق را تنها به یک عده خاص داد. صحبت‌های آن روز در تلویزیون موجود است و می‌توانید آن را بشنوید.

لاریجانی افزود: بنده زمانی با شبکه دو صحبت کردم که عصر تا شب آن روز در میدان انقلاب برخوردهای شدیدی صورت گرفته بود. به عنوان وظیفه شرعی و ملی‌ام احساس کردم که باید فضا را آرام کنم. دنبال تجارت نبودم و می‌خواستم با روشنگری فضا را آرام کنم همان‌طور که مقام معظم رهبری در نماز جمعه همان دوران نیز ضمن احترام به کاندیداها و بیان سوابق‌شان، راه درست را به این افراد نشان دادند.

وی اضافه کرد: عده‌ای به این صحبت‌های رهبری گوش ندادند که باید نسبت به آن اتفاقات به مرور موضع‌گیری می‌شد. در همان دوران آقای کروبی بحث زندان‌ها و تجاوز را مطرح کردند که بنده اعلام کردم چنین چیزی درست نیست و به خودشان هم گفتم که اشتباه کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل کمیته‌ای برای بررسی حوادث کهریزک در دوران مجلس هشتم گفت: در کهریزک اشتباهاتی رخ داد که گزارش آن را به مقام معظم رهبری دادم. اصلاحاتی انجام شد که اکنون این پرونده همچنان در حال رسیدگی است. اتفاقی که در مورد کوی دانشگاه نیز رخ داد و کمیته‌ای در مجلس به بررسی و رسیدگی به این اتفاقات مامور شد.

لاریجانی با بیان اینکه انتخابات یک نعمت برای نظام جمهوری اسلامی است، گفت: حرف ما این است که هر کسی که در انتخابات شرکت می‌کند باید به قانون احترام بگذارد. اعتراضات باید از مجاری قانونی پیگیری شود و اینکه شورای نگهبان و یا هیات‌های نظارت را زیر سوال ببریم کار درستی نیست.

رئیس قوه مقننه با اشاره به وقایع کوی سبحان، گفت: در همان دوران در کوی سبحان مردم را کتک زدند و ساختمان‌ها و ماشین‌ها را تخریب کردند که این نیز کار نادرستی بود. نباید برای کار نادرست، کار نادرست دیگری را انجام داد. باید به دنبال اعتدال و حفظ حقوق همه بود. الان نیز نظرم هم همین است و آن را پنهان نمی‌کنم.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: عده‌ای در همان دوران با صدور بیانیه بنزین روی فتنه می‌ریختند که بنده بارها گفتم که این بیانیه‌ها برای جمهوری اسلامی مساله درست می‌کند، از طرف دیگر عده‌ا‌ی دیگر هیزم روی داستان فتنه می‌ریختند که در آن شرایط اعتقاد من بود که باید فتنه را حل کرد، نه اینکه آتش را برافروخت.

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای فکر می‌کنند که با سخنرانی، حرف زدن و دادن و فریاد کرد می‌توان مساله و مشکل را حل کرد اما به اعتقاد من به عنوان یک مقام مسئول در قوه مقننه آن بود که احساس می‌کردم که باید فضا را آرام و اشکالات را رفع کرد نه اینکه این آتش را شعله‌ورتر کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:‌ بنده چند بار این موضوعات را تکذیب کردم و می‌دانم شما دانشجویی که این سوال را مطرح کردید از روی صداقت صحبت نمودید.

لاریجانی با اشاره به ابهامات و سوالاتی که نسبت به او در مورد دیدار با حسني مبارک مطرح می‌شود،‌ گفت: از من سوال می‌شود که چرا با حسنی مبارک ملاقات کردم، بنده چند بار توضیح دادم و این بار برای شما نیز همان توضیحات را تکرار می‌کنم.

وی توضیح داد: بنده از همان زمان داشتن مسئولیت در رادیو و تلویزیون برای سفر به خارج از کشور از مقام معظم رهبری کسب نظر می‌کردم، چون اعتقادم بر این است که ایشان ممکن است نظر و یا پیغامی داشته باشند. البته گاهی سوالات از مقام معظم رهبری در قالب جلسات حضوری و یا از طریق دفتر مقالات ایشان انجام می‌شود.

لاریجانی افزود: در مورد سفر به مصر برای شرکت در کنفرانس بین‌المجالس و ملاقات با حسنی مبارک درخواست کردم که از مقام معظم رهبری در مورد این موضوع کسب نظر شود ولی چون هیچ جوابی به من داده نشد این ملاقات را انجام دادم.

وي خطاب به دانشجویان گفت: اینکه از من در مورد چنین موضوعاتی سوال می‌شود مشکلی نیست، اما خواهش می‌کنم از وزیر خارجه یا رئیس‌جمهور در مورد محتویات یا ملاقات‌یشان سوال نکنید چون بعضا مصلحت نیست که چیزی را به صورت علنی بگویند اما وقتی شما اصرار می‌کنید مجبورند که یک پاسخی به شما بدهند.

رییس مجلس شورای اسلامی در توضیح جزئیات و محتویات گفتگو با حسنی مبارک گفت: قبل از سفر به مصر، سفری به سوریه داشتم و در آنجا جلسه‌ دو ساعته به سیدحسن نصرالله داشتم. در آن جلسه در مورد سفرم به مصر مطالبی مطرح شد و سیدحسن نصرالله از من درخواست کرد تا ملاقاتی با حسنی مبارک برای پیگیری موضوعی داشته باشم.

وی افزود: بعد از حوادث غزه و موضع انقلابی که سیدحسن نصرالله گرفت، با بامبولی از سوی حسنی مبارک مواجه شد و در همان دوران چند نفر از حزب‌الله را دستگیر کردند و حتی بحث اعدام آنها مطرح بود. سیدحسن نصرالله از من درخواست کرد تا در دیدار با حسنی مبارک این موضوع را مطرح کنم و بخواهم که این افراد را آزاد نمایند.

لاریجانی ادامه داد: در همان دوران گذرگاه رفح از سوی حسنی مبارک بسته شده بود و تلاش بسیاری می‌شد تا حداقل مواد دارویی و خوراکی به مردم غزه فرستاده شود از همان رو از من خواسته شد که این موضوع را با حسنی مبارک در میان بگذارم. بنده نیز با حسنی مبارک ملاقات کردم و چنین موضوعاتی را با او مطرح نمودم. در این ملاقات تاکید کردم که اگر نیروهای حزب‌الله اعدام کنند برایش بی‌هزینه نیست و تنها باعث بروز اختلافات می‌شود و صحبت‌هایم منجر به تجدیدنظر در اعدام این نیروهای حزب‌الله شد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: البته حسنی مبارک قبول نکرد که گذرگاه رفح را باز کند حتی به او گفتم که حاضرم خود به غزه بروم که او گفت اگر بروی آنجا را بمباران می‌کنند و شهید می‌شوی، البته حسنی مبارک شوخی می‌کرد.

وی افزود:‌ در همان سفر نیز حسن هیکل از روزنامه‌نگاران برجسته مصری نیز از من خواست که به مصر سفر کنم و گفت‌وگوهایی با حسنی مبارک داشته باشم چون نظرات ما در او اثر می‌گذارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: ما در آنجا دنبال ارث پدرمان نرفته بودیم، اینکه مدام فشار می‌آورید که در آن جلسه چه چیزهایی گفته شده درست نیست. الان هم که این مطالب را گفتم چون حسنی مبارک پی کارش رفته است.

وی تاکید کرد که باید هر مسئولی در سطوح بالا برای سفر به کشورهای خارجی از مقام معظم رهبری کسب نظر کند.

لاریجانی در ادامه گفت: اینکه گفته می‌شود چرا با حسنی مبارک که آدم بدی است ملاقات کردم نیز تنها چنین پاسخی دارد که در صحنه بین‌الملل ما با نمازشب‌خوان‌ها ملاقات نمی‌کنیم، با آنها که ملاقات می‌کنیم الزاما افراد خوبی نیستند.

ریئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما دنبال کار خود هستیم و باید حرف‌هایمان را بزنیم، مثلا فرض کنید که آقای احمدی‌نژاد با نخست‌وزیر ترکیه ملاقات کرده است، درست است که ما با ترکیه در مورد موضوع سوریه اختلاف نظر اساسی داریم اما باز هم این موضوع بدان معنا نیست که نباید ملاقات و یا مذاکره کرد. باید تلاش شود که تنها حرف‌های خود را در چنین مذاکراتی مطرح کنیم.

وی ادامه داد: در مورد ملاقات با مسئولان کشورهای اروپایی چنین موضوعی صدق می‌کند،‌ بنده قرار بود با یکی از وزرای خارجه اروپایی که هم‌جنس‌باز هم بود ملاقات کنم، شما بگویید که باید چکار می‌کردم، آیا نباید ملاقات می‌کردم؟ حرف من آن است که باید در صحنه بین‌المللی دنبال منافع خود برویم و وظایف خود را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: البته من همواره برای انجام سفرهای خارجی از رهبری کسب نظر می‌کنم و به این رویکرد خود نیز افتخار می‌نمایم.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد دلیل بی‌نظمی در جلسات علنی مجلس و تذکرات متعدد او به نمایندگان برای شرکت در رای‌گیری،‌ گفت: حضور نمایندگان در مجلس نهم نسبت به دوره گذشته بسیار بهتر است و معمولا جلسات ما با بیش از 230 نماینده آغاز می‌شود.

وی افزود: البته گاهی به دلیل حضور مسئولی در مجلس، نمایندگان دور او جمع می‌شوند تا سوالات و مشکلات‌شان را مطرح می‌کنند که من در چنین مواردی است که مدام از نمایندگان درخواست می‌کنم که بر روی صندلی‌های خود نشسته و در رای‌گیری شرکت کنند. گاهی نیز برای رای‌گیری در صندلی‌های خود نمی‌نشینند که معتقدم صحن علنی جای چنین کارهایی نیست، اشکالات وجود دارد که باید آن را رفع کرد.

پرسش دیگر دانشجویان از لاریجانی در مورد کم بودن اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نهم بود که رئیس قوه مقننه در پاسخ گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس از افراد برجسته‌ای تشکیل شده است که آقای آقاتهرانی ریاست این کمیسیون را بر عهده دارد. اکنون نیز چندین کار مهم در دست دارند که حتی آقای آقاتهرانی به من گفتند که از مشغله کاری‌شان کم کرده تا به این امور بپردازند.

لاریجانی با بیان اینکه موضوع فرهنگ از امور زیربنایی است که باید توجه ویژه‌ای به آن شود، گفت: صحبت از فرهنگ در تمامی ابعاد می‌گنجد، به طور مثال در مورد محیط زیست و خراب نکردن آن باید یک فرهنگ‌سازی جدی صورت گیرد چرا که به باور ما، فرهنگ در توسعه کشور از لحاظ اقتصادی یک امور زیربنایی است.

انتهاي پيام/س2

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار