کمیسیون تهدیدها و فرصت‌های بيداري اسلامي» به منظور تبیین تهدیدها و فرصت‌های پیش‌روی جنبش بیداری اسلامی با حضور چندین نفر از اساتید مسلمان اندیشمند از سراسر جهان عصر ديروز در حاشیه همایش جهانی اساتید دانشگاه‌ها و بیداری اسلامی تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، در این کمیسیون تاکید شد که یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها و چالش‌های جهان اسلام دامن زدن به فرقه‌گرایی و اختلافات مذهبی است. منازعات فرقه‌ای، قومی و طوایفی بین جوامع اسلامی نتیجه مستقیم این پدیده شوم است و در این راستا، وظیفه و رسالت مهم نخبگان و اندیشمندان اسلامی ایجاب می‌نماید که در جهت رفع اختلافات فرقه‌ای در جوامع خود بکوشند و برای تحقق هر چه بهتر وحدت اسلامی بر زمینه‌های مشترک و وحدت‌آفرین بین فرق اسلامی و تقویت سطح همبستگی و همکاری تأکید کنند.

از سوی دیگر اعلام شد که ترويج ايده‌ها و رفتارهاي افراطي و ارائه تصوير مخدوش و متحجرانه از اسلام که در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی یافته، نیازمند توجه خاص نخبگان جهان اسلام است. تفاسیر و برداشت‌های نادرست از مبانی و احکام اسلام توسط افراد و گروه‌های منحرف و افراطی از یک سو و حمایت‌های محسوس و نامحسوس برخی دولت‌ها از اقدامات و فعالیت‌های گروه‌های مزبور از سوی دیگر ، موجب مخدوش شدن چهره واقعی اسلام شده است.

یکی از شرکت کنندگان در این کمیسیون اعلام کرد که تصوير سازي منفي عليه اسلام در غرب با هدف "بد نام کردن دين" و القای ناکارآمدی حکومت‌های دینی، یکی دیگر از تهدیداتی است که از طریق ابزارها و روش‌های مختلف از سوی غرب علیه جوامع اسلامی به کار گرفته می‌شود. شرکت کنندگان در این کمیسیون از رهبران کشورهای اسلامی می‌خواهند با اتخاذ مواضع یکپارچه از طریق سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی به مقابله با این مساله بپردازند.

یکی دیگر از حضار اظهار کرد که ترویج و تحمیل فرهنگ و هنجارهای غربی با هدف سست کردن باور‌های دینی، تبدیل تدریجی ناهنجاری‌های اخلاقی به هنجارهای رسمی و القای برتر بودن فرهنگ غربی، از جمله تهدیدات غیر قابل انکاری است که از سوی قدرت‌های استکباری جوامع اسلامی را نشانه گرفته است. مقابله صحیح و پیگیر با این تهدیدات وظیفه تمامی مسلمانان به ویژه نخبگان جهان اسلام است.

شرکت کنندگان در این کمیسیون توهين به مقدسات و باورهاي اسلامي از جمله هتک حرمت قرآن مجید و پیامبر بزرگوار اسلام(ص)، تحت پوشش آزادي بيان، که احساسات مسلمانان را در سراسر جهان جریحه‌دار ساخته است، محکوم کرده و بر ضرورت اتخاذ روشی واحد و قاطعانه از سوی کشورهای اسلامی برای مقابله با این حرکت‌های ناپسند و گمراه کننده تاکید کردند.

همچنین شرکت کنندگان در این کمیسیون همچنین تنگ‌نظری و تحمل ناپذیری در تعاطي افکار و تعاملات اجتماعي را از معضلات جوامع اسلامی تلقی نموده و بر ضرورت سعه صدر و تحمل‌پذیری مسلمانان در پیشبرد اهداف و آرمان‌های بیداری اسلامی تاکید کردند.
از سوی نهادسازی و ایجاد ساز و کارهای تعامل میان اساتید و راه‌اندازی ایجاد شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی بین اندیشمندان مسلمان جهت معرفی و دفاع از چهره واقعی و منوّر اسلام، از جمله فرصت‌های مقابله با تهدیدهای موجود است. این شبکه‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلف حقوقی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تاسیس و فعال شوند.

همچنین تاکید شد که حفظ دست آوردهای نهضت بیداری اسلامی بدون ارتقا و حراست از معرفت و بصیرت اسلامی و انقلابی در جوامع اسلامی میسر نمی‌شود. در واقع نهضت بیداری اسلامی محصول بصیرتی است که در جوامع اسلامی حاصل گردیده و رشد یافته است.
شرکت کنندگان در این کمیسیون حفظ و ارتقای معرفت و بصیرت عمومی را ضامن تداوم و تقویت نهضت بیداری اسلامی دانستند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار